Iranian Agriculture News Agency

معاون فنی منابع طبیعی استان تهران خبرداد؛

تهیه طرح های مرتعداری برای 450 هزار هکتار از مراتع استان تهران

ایانا-کشاورزی: با هدف حفظ، احیاء، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری صحیح از مراتع تا‌کنون برای حدود 450 هزار هکتار از مراتع استان تهران طرح های مرتعداری تهیه و به تصویب رسیده و در اختیار مجریان قرار گرفته است.

تهیه طرح های مرتعداری برای 450 هزار هکتار از مراتع استان تهران

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: با هدف حفظ، احیاء، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری صحیح از مراتع تا‌کنون برای حدود 450 هزار هکتار از مراتع استان تهران طرح های مرتعداری تهیه و به تصویب رسیده و در اختیار مجریان قرار گرفته است.

به گزارش ایانا، سید علی عظیمی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری 10 طرح مرتعداری در سطحی بیش از 13 هزار هکتار از مراتع شهرستان‌های فیروزکوه و شمیرانات تهیه و مورد تصویب کمیته فنی این اداره کل قرار گرفته است افزود: مراتع به عنوان منابع ارزشمند طبیعی از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی دارای اهمیت بسیاری هستند که علاوه بر منابع تأمین غذای دام دارای کارکردهای متعددی از قبیل حفظ آب، خاک و بستری مناسب برای تولید و پرورش گیاهان داروئی و صنعتی هستند که ضرورت ایجاب می‌کند برای حفظ این منابع و بهره‌وری بیشتر از آن طرح‌هایی همچون طرح‌های مرتعداری با رویکرد اقتصادی و احیائی و اصلاحی در مراتع اجرا شود.

او در ادامه اظهار داشت: طرح‌های مرتعداری از جمله ابزارهای مدیریتی جهت افزایش کمی و کیفی مراتع به شمار می‌آید که پس از تهیه توسط مجریان عملیات اصلاحی و احیائی با نظارت انجام می‌شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: در طرح‌های مرتعداری به تمامی جنبه‌های یک اکوسیستم مرتعی یعنی آب، خاک و پوشش گیاهی توجه شده و در تهیه طرح‌های مرتعداری نکاتی مانند ظرفیت چرای مجاز مراتع در شرایط موجود، استعدادهای مرتع از لحاظ افزایش تولید، اراضی مستعد کشت جهت علوفه کاری، دام موجود در مرتع و... در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید