Iranian Agriculture News Agency

مردم با ساخت کارخانه سیمان مخالفت کردند، صاحب گلخانه شدند

واگذاری شهرک گلخانه‌ای به فارغ التحصیلان کشاورزی

ایانا-کشاورزی: اهالی منطقه با احداث کارخانه سیمان مخالفت می‌کنند، پس از آن تصمیم گرفته می‌شود تا در زمین‌های مورد نظر، شهرک گلخانه‌ای با واگذاری 20 درصد از پروژه به اهالی منطقه احداث شود.

واگذاری شهرک گلخانه‌ای به فارغ التحصیلان کشاورزی

مجتمع گلخانه‌ای امان آباد که در 25 کیلومتری جاده اراک – خمین قرار دارد از مجتمع‌های گلخانه‌ای مهم استان مرکزی است که با همت جهاد کشاورزی ساخته و به فارغ التحصیلان کشاورزی واگذار شده.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به استان مرکزی، عملیات اجرایی این پروژه از سال 85 آغاز و در حال حاضر 129 واحد آن واگذار شده است.

از نکات قابل توجه در این مجتمع گلخانه‌ای نحوه انتخاب و نوع واگذاری بوده. جریان از این قرار است که در این پروژه اهالی منطقه با احداث کارخانه سیمان مخالفت می‌کنند، پس از آن تصمیم گرفته می‌شود تا در زمین‌های مورد نظر، شهرک گلخانه‌ای با واگذاری 20 درصد از پروژه به اهالی منطقه احداث شود.

در ابتدا 140واحد گلخانه‌ای در نظر گرفته شده بود که در نهایت در زمان ساخت 129 واحد در زمینی به مساحت 107 هکتار ساخته شد و از این تعداد 102 واحد در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده است.

همچین در این شهرک گلخانه‌ای در حدود 470 نفر به صورت مستقیم و در حدود یک‌هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

سرمایه در نظر گرفته برای این پروژه نیز در حدود 3 میلیارد تومان بوده که شامل هزینه‌های اجرایی زیربنایی همچون نقشه‌برداری، شبکه آبیاری، شبکه برق‌رسانی، ایجاد شبکه گازرسانی، جدول گذاری و ... بوده است.

در 66 واحد از این مجموعه خیار و گوجه فرنگی تولید می‌شود، همچنین میزان تولید سبزی و صیفی نیز در این مجموعه 10هزار و 400تن است. میزان تولید گل رز و گلایل در 16 واحد از این شهرک به 5میلیون شاخه می‌رسد.

پیش‌بینی می‌شود میزان تولید در این مجموعه در خیار برابر با  420تن در هکتار ، گوجه فرنگی 350تن در هکتار، توت فرنگی 70تن در هکتار، گل رز 88شاخه در متر مربع و آلوئه ورا 120تن در هکتار باشد. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید