Iranian Agriculture News Agency

افزایش نرخ ارز انگیزه قاچاقچیان دام زنده

۱۵درصد کمتر از نیاز بازار گوشت قرمز تولید می‌شود

ایانا-کشاورزی: عوامل بسیار زیادی در افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار اثرگذار هستند که قاچاق دام زنده نیز در آن بی‌تاثیر نیست، به دلیل اینکه ارزش پول ملی ما در برابر ارزهای بین‌المللی مانند دلار کاهش پیدا کرده صادرات ار طریق مبادی قانونی و غیرقانونی یعنی قاچاق صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

۱۵درصد کمتر از نیاز بازار گوشت قرمز تولید می‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تشدید کننده افزایش قیمت گوشت گوسفندی جریان به صرفه شدن صادرات از طرق قانونی و غیرقانونی و همچنین ایام پیش رو بازار گوشت قرمز است.

به گزارش ایانا به نقل از خانه ملت، علی ابراهیمی در خصوص دلایل افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار، اظهار داشت: عوامل بسیار زیادی در افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار اثرگذار هستند که قاچاق دام زنده نیز در آن بی‌تاثیر نیست، به دلیل اینکه ارزش پول ملی ما در برابر ارزهای بین‌المللی مانند دلار کاهش پیدا کرده صادرات ار طریق مبادی قانونی و غیرقانونی یعنی قاچاق صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

او با بیان اینکه یکی از کالاهایی که ارز آور است صادرات گوشت قرمز و دام زنده است، گفت: در مناطق غرب و جنوب غرب این استعداد وجود دارد تا دام‌های سبک و سنگین خارج شود و در قبال آن ارز خارجی دریافت کنند که با تبدیل آن به ریال شاهد هستیم که صادرات بیش از دو برابر ارزش دارد و همین موضوع انگیزه صادرات  قاچاق را افزایش می‌دهد.

نماینده مردم شازند در مجلس با اشاره به اینکه در مرزهای شرقی مشکل صادرات دام زنده را نداریم زیرا این بخش‌ها مبادی ورودی کشور است و از مرز پاکستان دام سنگین وارد می‌شود، ادامه داد: آنچه که در افزایش قیمت گوشت قرمز رخ داده است تاثیر پذیری از تمامی مولفه‌های افزایش قیمت و مقداری نیز تاثیرات روانی است.

او با بیان اینکه با توجه بازارهای پیش رو در ایام عید قربان و ایام محرم بخشی از تولیدکنندگان از عرضه دام خود به بازار دست نگه داشته‌اند، تصریح کرد: می‌توان گفت کاهش عرضه نیز قیمت ها را افزایش داده است که نمی‌توان منکر تاثیرات روانی جامعه و بازار شد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه تولیدات گوشت قرمز در  کشور در مقایسه با مصرف این محصول حدود 15 درصد کمتر است که به همین دلیل همیشه واردکننده گوشت قرمز بوده‌ایم، ادامه داد: به دلیل اینکه واردات به نرخ ارزهای بین‌المللی وابسته است بر روی افزایش قیمت محصول وارداتی اثرگذار است.

عضو کمیسیون کشاورزی، اب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه همیشه زمانیکه ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند و پایه ارزها افزایش دارد تاثیر خود را بروی قیمت همه کالاها می‌گذارد که گوشت قرمز نیز یکی ار محصولات است، خاطرنشان کرد: اما تشدید کننده افزایش قیمت گوشت گوسفندی جریان به صرفه شدن صادرات از طرق قانونی و غیر قانونی و همچنین ایام پیش رو بازار گوشت قرمز است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید