Iranian Agriculture News Agency

پیگیری وزارت کشاورزی برای جلوگیری از فروش محصولات کشاورزی قاچاق به سرانجام رسید

فعالیت سایت فروش میوه قاچاق متوقف شد

در مجموع پیگیری بر فعالیت این سایت مجاز که کالای غیرمجاز و قاچاق ارائه می‌کرده توسط خود وزارت جهادکشاورزی انجام شده و گویا این پیگیری نیز موثر بوده چون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت معدن و تجارت پیرو درخواست و نامه‌نگاری وزارت جهاد کشاورزی تا روشن شدن وضعیت کالاها از فعالیت سایت جلوگیری شده است.

فعالیت سایت فروش میوه قاچاق متوقف شد

فروش کالا و خدمات در همه دنیا ضوابط خاص خود را دارد. در کشور ما علاوه بر ضوابط عادی ضوابط بومی را نیز باید رعایت کرد. فروش کالای قاچاق به هر شکلی در کشور ممنوع است، چه به صورت سنتی و چه مدرن و امروزی که از آن با عنوان فروش اینترنتی یاد می‌شود. این نوع فروش هم در تمام دنیا و در داخل کشور ضوابط خاص خود را دارد اما اینکه دستگاه‌ها تا چه حد به این ضوابط و اجرای آن پایبند هستند، نکته‌ای است که همواره نادیده گرفته می‌شود. چندی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به فعالیت یکی از سایت‌های خرید و فروش که میوه‌هاى قاچاق عرضه می‌کرد، اعتراض کرده و خواهان ممانعت از فعالیت این سایت شد.

به گزارش ایانا، فعالیت این سایت فروش آنلاین میوه، آن هم میوه‌های خارجی بود که اجازه ورود رسمی به کشور را ندارند و قاچاقی وارد می‌شوند. میوه‌هایی همچون گواوا، تونگان، بلک بری، استار فروت و... میوه‌هایی خارجی که جزو چهار میوه مجاز برای فروش در بازار داخلی نیستند. این موضوع به این معناست که تمامی میوه‌های عرضه شده در این سایت که قیمت‌های عجیب و غریبی هم دارند، قاچاق بوده و با بدون توجه به ممنوعیت فروش کالای قاچاق به هر نوعی در کشور، به متقاضیان عرضه می‌شده است.

با این همه نکته مهم این است که این سایت نماد اعتماد الکترنیکى از وزارت صنعت معدن و تجارت نیز داشته. یعنی یک سایت دارای مجوز رسمی، اقدام به فروش یک کالای غیرقانونی در کشور کرده است.

اما براى فعالیت کسب و کار در فضاى مجازى باید به نکات دیگری هم توجه داشت. اینکه پلیس فتا به عنوان یک ناظر به فعالیت غیرمجاز در فضای مجازی می‌پردازند. به خصوص اینکه در فضای مجازی فعالیت مجرمانه داشته باشد تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد و در حالی که فروش کالای قاچاق در کشور ممنوع است، اما این نوع کالاها به وفور در فضای مجازی یافت می‌شوند و به راحتی به دست مشتری‌ها می‌رسند، در این میان محصولات کشاورزی و میوه‌های قاچاق هم مستثنی نیستند.

نهاد دیگری که بر ورود کالا نظارت می‌کند گمرک جمهوری اسلامی ایران است. در واقع هر کالایی که از مرز ایران به داخل می‌آید، طبق قانون باید در مدخل ورودی ثبت شده و اظهار نامه گمرکی که شامل مشخصات کامل کالا و مطابقت کد وارداتی کالا انجام می‌شود. بنابراین ورود کالای غیرمجاز آن هم میوه و سبزی‌جات که قابل حمل در چمدان مسافری یا چیزی مشابه آن نیست، جای سوال دارد. بنابراین بد نیست که سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در این مورد پاسخ بدهد.

نهاد دیگری که باید بر ورود کالا به هر شکلی نظارت داشته باشد معاونت بازرگانی وزارت صنعت است. هرچند که در برخی کالاها برای ورود باید مرجع تخصصی (در اینجا وزارت جهادکشاورزی) هماهنگی‌های لازم انجام شود اما به نظر می‌رسد همانطور که وزارت صنعت به سایت گفته شده مجوز فعالیت داده، نظارت چندانی بر نوع کالایی که در این سایت فروخته می‌شده توجه چندانی نداشته است.

نهاد دیگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که عرضه و خرید و فروش هر نوع کالایی که غیرمجاز یا به عبارتی قاچاق باشد با پیگرد این سازمان روبه‌رو می‌شود، اما به نظر می‌رسد در این مورد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز توجه خاصی ندارد و بیشتر به دنبال کالاهایی است که قاچاق بودن آن در مرز محرز شده و قصد امحای آن را دارند.

موضوعی که توجه به عدم فروش محصولات قاچاق به خصوص محصولات کشاورزی و غذایی قاچاق را پررنگ‌تر می‌کند و لزوم توجه به آن را جدی‌تر، این است که محصولات کشاورزی و غذایى برای ورود باید به منظور حفاظت در برابر بیماری‌ها و آفات نظارت‌های خاصی را از سر بگذرانند و میوه‌های قاچاق با توجه به اینکه در قرنطینه نگهدارى نشده و از لحاظ بیمارى‌ها و افات نیز بررسی نمى‌شوند، مشکلات بسیاری را می‌توانند با خود به کشور وارد کنند.

در مجموع پیگیری بر فعالیت این سایت مجاز که کالای غیرمجاز و قاچاق ارائه می‌کرده توسط خود وزارت جهادکشاورزی انجام شده و گویا این پیگیری نیز موثر بوده چون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت معدن و تجارت پیرو درخواست و نامه‌نگاری وزارت جهاد کشاورزی تا روشن شدن وضعیت کالاها از فعالیت سایت جلوگیری شده است.

2

به نظر می‌رسد با توجه به حساسیت امنیت غذایی و بهداشت عمومی جامعه نهادهای مربوطه باید به فعالیت، عرضه و کالاهای کشاورزی و مواد غذایی موجود در جامعه حساسیت بیشتر به خرج دهند. هرچند این بار با توجه به حساسیتی که وزارت جهادکشاورزی به خرج این موضوع به سرعت پیگیری شد اما چند بار یا تا چه‌وقتی می‌توان این وضعیت را تحمل کرد. به خصوص اینکه محصولات کشاورزی در کشور با چالش‌های متعددی همراه است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید