Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد:

یک میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش آبیاری نوین

ایانا-کشاورزی: در حال حاضر حدود 9 میلیون هکتار اراضی آبی در کشور وجود دارد که تاکنون یک میلیون و 30 هکتار از این اراضی تجهیز و به سامانه نوین آبیاری پیوسته است.

یک میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش  آبیاری نوین

در سال 97 حدود 178 هزار هکتار از اراضی، تحت پوشش طرح نوین آبیاری قرار گرفته است. تاکنون حدود 48 هزار هکتار از این اراضی به بهره‌برداری رسیده و 130 هزار هکتار نیز در حال اجرای سامانه‌های نوین آبیاری است.

به گزارش ایانا، عباس زارع مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در حاشیه بازدید از مزرعه 162 هکتاری که کمترین میزان مصرف آب و کشت به‌صورت تناوبی را در سال‌های اخیر در شهرستان خمین استان مرکزی دارد گفت: سیستم‌های نوین آبیاری می‌تواند در بهره‌وری آب و خاک مؤثر بوده و مدیریت مزرعه را اصلاح کرده و آن را بهبود بخشد.

او با تأکید بر اینکه در دولت‌‌های یازدهم و دوازدهم طرح توسعه نوین آبیاری با سرعت بیشتری پیش رفت، افزود: در حال حاضر حدود 9 میلیون هکتار اراضی آبی در کشور وجود دارد که تاکنون یک میلیون و 30 هکتار از این اراضی تجهیز و به سامانه نوین آبیاری پیوسته است.

زارع با تأکید بر اینکه این موضوع باعث افزایش 30 درصدی محصول در اراضی خواهد شد، بیان کرد: همچنین میزان مصرف سم، کود و نهاده‌های کشاورزی را نیز کاهش خواهد داد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در مناطقی که آب زیرزمینی وجود دارد، سامانه‌های نوین آبیاری می‌تواند تا 25 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند.

زارع با بیان اینکه در سال جاری با توجه به مصوبه مجلس  و اختصاص یک میلیارد و 500 میلیون تومان از صندوق توسعه ملی که برای سامانه‌های نوین آبیاری پیش‌بینی شده است، گفت: میزان تجهیز این سامانه‌ها در کشور افزایش یافت.

او با بیان اینکه در سال 97 حدود 178 هزار هکتار از اراضی تحت پوشش طرح نوین آبیاری قرار گرفته است، عنوان کرد: تاکنون حدود 48 هزار هکتار از این اراضی به بهره‌برداری رسیده و 130 هزار هکتار نیز در حال اجرای سامانه‌های نوین آبیاری است.

زارع در پایان تصریح کرد: بر اساس مصوبه اقتصاد مقاومتی هرساله باید 250 هزار هکتار از اراضی آبی تبدیل به سامانه‌های نوین آبیاری شود که در صورت تأمین اعتبار این امر محقق خواهد شد.

گفتنی است، این مزرعه کشت‌های خود را به‌صورت تناوبی انجام می‌دهد که پس از کاشت لوبیا اقدام به کشت گندم، کلزا، نخود و پیاز می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید