Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر تغذیه و بهبود جایگاه دام:

مشکلی در تأمین نهاده‌های دامی وجود ندارد

ایانا-کشاورزی: حدود شش هزار تن از بقایا و ضایعات کشاورزی در تهیه خوراک دام استفاده شده است. حتی در برخی استان‌ها که مشکلات زیست محیطی وجود داشت بخشی از خوراک دام تهیه شده به این روش با یسته‌های خاص ارائه شده است.

مشکلی در تأمین نهاده‌های دامی وجود ندارد

نظارت اصلی بر مکمل‌ها و داروهای دام و طیور بر عهده سازمان دامپزشکی است، اما تغییراتی قیمتی این اواخر به خصوص در مورد مکمل‌های غذایی طیور (ریز مغذی‌ها و...) بیشتر بر اساس افزایش نرخ ارز بوده است.

تورج صارمی مدیرکل دفتر تغذیه و بهبود جایگاه دام وزارت جهادکشاورزی و دبیر همایش فیداکسپو، در نشست خبری امروز  در پاسخ به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا گفت: مکمل‌های غذایی جزو اقلام اصلی برای تولید خوراک دام هستند که برای افزایش بهره‌وری و پرورش دام‌های خاص نقش مهمی‌ ایفا می‌کنند. مکمل‌ها بیشتر برای دام‌هایی استفاده می‌شود که در محیط بسته پرورش پیدا می‌کنند اهمیت دارد.

او اضافه کرد: نظارت اصلی بر مکمل‌ها و داروهای دام و طیور بر عهده سازمان دامپزشکی است، اما تغییراتی قیمتی این اواخر به خصوص در مورد مکمل‌های غذایی طیور (ریز مغذی‌ها و...) بیشتر بر اساس افزایش نرخ ارز بوده است. ساماندهی بازار آن نیز بیشتر زیر نظر سازمان دامپزشکی است اما در این زمینه همکاری‌های لازم بین وزارت سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد. در هر مشکلات در بخش مکمل‌های غذایی مقطعی بوده و به زودی برطرف می‌شود.  

صارمی در مورد جایگزینی اقلام خوراک و استفاده از ضایعات کشاورزی و صنایع غذایی در خوراک دام و طیور گفت: طرح جایگزینی دو سال است که پیگیری می‌شود و در حال حاضر حدود 20 میلیون تن از ضایعات کشاورزی و حدود چهار میلیون تن از ضایعات صنایع غذایی در تهیه خوراک دام و طیور قابلیت استفاده دارد.

او اضافه کرد: سال گذشته با توجه به مشوق‌ها و فرهنگ‌سازی‌ها در شهرستان‌ها ظرفیت‌سازی شده، حدود شش هزار تن از بقایا و ضایعات کشاورزی در تهیه خوراک دام استفاده شده است. حتی در برخی استان‌ها که مشکلات زیست محیطی وجود داشت بخشی از خوراک دام تهیه شده به این روش با بسته‌های خاص ارائه شده است.

صارمی در مورد گرانی سویا و کنجاله که این روزها اتفاق افتاده و برخی کشاورزان تمایل به استفاده از گندم برای جایگزینی آن دارند توضیح داد: نهایت سعی ما بر این است که از گندم نان برای خوراک دام استفاده نشود. هنر و اصل کار دامپروری این است که با استفاده از ظرفیت‌های موجود و اقلام غیرمتعارف و جدید دام تغذیه شود.

او اضافه کرد: در ضمن سعی شده در خوراک دام بخشی از نیاز به کنجاله سویا با کنجاله کلزا جایگزین شود که بسیار موثر بوده  و کیفیت غذای دام را نیز افزایش داده است.

مدیر کل دفتر تغذیه و بهبود جایگاه دام با اشاره به اینکه خوراک دام ۶۰ تا ۷۰ درصد بر روی قیمت محصولات دامی تاثیر دارد، گفت: با توجه به تاثیر خوراک بر روی کیفیت محصولات دامی همواره توجهی جدی به کیفیت صنعت خوراک دام وجود داشته است. در سال ۹۶ بالغ بر ۱۴ میلیون تن محصولات دامی اعم از گوشت قرمز، شیر، مرغ و... در کشور تولید شده که ارزش ریالی این تولیدات ۶۰۸ هزار میلیارد ریال بوده است. البته ارزش خوراک آماده کارخانجات نیز ۱۲۲ هزار میلیارد ریال بوده است.

او با اشاره به مهمترین کشورهای تولید کننده خوراک دام اضافه کرد: در سال ۲۰۱۷ چین، آمریکا، برزیل، هند، اسپانیا، مکزیک و روسیه ۷ کشور مهم تولید کننده خوراک دام در جهان بوده‌اند که نیمی از خوراک دنیا را این کشورها تولید می‌کنند. در عین حال برخی استان‌ها مانند خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، فارس، گلستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، کردستان و اصفهان استان‌های مطرح کشور در سال ۹۶ در زمینه تولید خوراک دام هستند.

صارمی با اشاره به اینکه نرخ رشد سالیانه صادرات خوراک آماده به طور متوسط ۳۳ درصد بوده است توضیح داد: متوسط رشد سالیانه صنعت در کشور طی این سالها حدود ۱۲ درصد بوده است. در حال حاضر سالانه حدود ۱۰ میلیون تن خوراک آماده در کشور تولید می‌شود. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نیز میزان خوراک در همین حدود باشد.

او با بیان اینکه در سال ۱۳۹۰، به میزان ۲۶ هزار تن خوراک دام، طیور و آبزیان از کشور صادر شده، گفت: در سال ۹۶ این عدد به بالغ ۲۰۸ هزار تن به ارزش ۸۳ میلیون دلار رسید.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه  امور دام وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به برگزاری چهارمین همایش بین‌المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران (فید اکسپو) اضافه کرد: این همایش و نمایشگاه که از ۲۰ تا ۲۲ مردادماه به منظور افزایش ظرفیت و کیفیت در صنعت خوراک دام در تهران برگزار می‌شود.

او گفت: ۳۳ کشور از جمله آلمان، آمریکا، اتریش، اسپانیا، اکراین، انگلستان، ایرلند، برزیل، ترکیه، چین، روسیه، ژاپن، فرانسه، کانادا، هلند، هند و نروژ در این نمایشگاه حضور دارند.

صارمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی در بازار ادامه داد: در حال حاضر با اقدامات شرکت پشتیبانی امور دام، بازار نهاده‌ها تا حدود زیادی تعادل خود را به دست آورده است. ضمن اینکه این شرکت برنامه خرید بیش از ۲ میلیون تن انواع نهاده‌های دامی را برای کنترل شرایط بازار در دستور کار خود قرار داده بود که برخی از این نهاده ها وارد کشور شده و مابقی نیز در حال ترخیص است. البته براساس گزارش گمرک در روند واردات نهاده‌ها با هیچ گونه مشکلی مواجه نیستیم.

این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به اینکه سالانه صنعت خوراک دام در کشور 12 درصد رشد می‌کند گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا سال 1410، 800 کارخانه خوراک دام در ایران فعالیت کند. صادرات خوراک دام به عنوان یکی از کالاهای غیرنفتی که برای کشور ارزآوری دارد اشاره کرد و گفت:‌ در سال 90، 26 هزار تن انواع خوراک دام صادر شده که این رقم در سال 96 به 208 هزار تن رسید که ارزش آن حدود 83 میلیون دلار است.

صارمی همچنین از توزیع سبوس یارانه‌دار بین تولیدکنندگان دام و طیور اشاره کرد و گفت:‌ به توفیق سامانه یکپارچه توانستیم این کار را انجام دهیم و همچنین برای نخستین‌بار سامانه اطلس کارخانجات خوراک دام را راه‌اندازی کردیم که امکان نظارت کامل بر فرایند تولید و مصرف خوراک دام انجام شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی همچنین از راه‌اندازی سامانه پایش و رصد زنجیره توزیع نهاده‌های وارداتی از جمله ذرت، کنجاله سویا، جو و لوبیا سویا خبر داد و گفت:‌ در آینده نزدیک این سامانه راه‌اندازی می‌شود و می‌توانیم میزان نهاده‌های وارداتی و عرضه آن را توسط تشکل‌ها و اتحادیه‌های استانی که بنا به درخواست آنها تخصیص نهاده در این ساختار انجام می‌شود را در دست بگیریم و این موضوع شفافیت قیمت، حذف واسطه‌گری و سرعت در توزیع نهاده‌ها را که نقش اساسی در قیمت تمام شده دام و طیور دارد را در دست بگیریم.

او اضافه کرد: مشکلی در تأمین نهاده‌های دامی وجود ندارد و اکنون خرید بیش از 2 میلیون تن انواع نهاده‌های دامی از جمله ذرت و کنجاله سویا در دستورکار قرار دارد و بخشی هم در حال ترخیص است و نگرانی در این زمینه نداریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید