Iranian Agriculture News Agency

قائم مقام خانه کشاورز:

به صادرات محصولات زمستانه امیدواریم

ایانا-کشاورزی: خشکسالی‌های اخیر باعث شده امسال محصول پسته نتواند به حداقل‌های مدنظری که برای آن در نظرگرفته شده بود، برسد. در پی کاهش تولید پسته، پیش‌بینی می‌شود که با افزایش چشمگیر قیمت آن و کاهش صادرات مواجه شویم، این عوامل باعث شده باغات پسته از رونق بیفتد. ما در زیتون هم مانند پسته، تولیدکننده مهمی به شمار می‌رویم اما متاسفانه خشکسالی‎ها تولید زیتون را نیز بسیار کاهش داده‌ است.

به صادرات محصولات زمستانه امیدواریم

گل سرسبد محصولات کشاورزی کشورمان پسته و زعفران در سال‌های اخیر به علت‌هایی چون خشکسالی و مشکلات صادراتی نتوانسته‌اند به خوبی  بدرخشند و با توجه به شرایطی که پیش روی صادرات کشور است و همچنین خشکسالی‌های پی‌در‌پی معلوم نیست در  آینده این محصولات چه جایگاهی در جدول صادراتی کشور داشته باشند.

قائم مقام خانه کشاورز در بررسی تولید و صادرات پسته، به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا گفت: «خشکسالی‌های اخیر باعث شده امسال محصول پسته نتواند به حداقل‌های مدنظری که برای آن در نظرگرفته شده بود، برسد. در پی کاهش تولید پسته، پیش‌بینی می‌شود که با افزایش چشمگیر قیمت آن و کاهش صادرات مواجه شویم، این عوامل باعث شده باغات پسته از رونق بیفتد. ما در زیتون هم مانند پسته، تولیدکننده مهمی به شمار می‌رویم اما متاسفانه خشکسالی‎ها تولید زیتون را نیز بسیار کاهش داده‌ است.»

عنایت الله بیابانی ادامه داد: «خشکسالی در20استان کشور باعث واردشدن آسیب جدی به باغات میوه شده ‌است. کشور ما بخاطر تنوع اقلیمی در تولید محصولات باغی صاحب نام بوده و در 11محصول مقام‎های اول تا پنجم را در جهان دارد اما اکنون به خاطر خشکسالی‌هایی که به آن گرفتارشده‌ایم، تولیدات محصولات باغی ما تحت تاثیر قرار گرفته است. با توجه به شرایط کنونی باید به تولید محصولات زمستانه امیدوار باشیم که به نسبت از شرایط بهتری برخوردارند.»

او یادآوری کرد: «محصولی چون زعفران جزو یکی از گزینه‌های مهم صادرات کشور است اما بخاطر عدم‌مدیریت و وابستگی به سازمان‌های دولتی مثل سازمان تعاون روستایی ما نتوانستیم با توجه به رونقی که سال گذشته در تولید وجود داشت، از پتانسیل‌های صادرات این محصول استفاده کنیم ونتوانستیم این کالای باارزش  را به پول تبدیل کنیم و مزیت‌هایمان را از دست دادیم.»

قائم مقام خانه کشاورز توضیح داد: «در بسیاری از بخش‌های تولیدی روستایی میزان تولید در حد بازار مصرف روزانه است و این‌ها نمی‌توانند گردش اقتصادی ایجاد کنند و این امر باعث از دست رفتن مزیت‎ بازارهای تولیدی در ارتباط با محصول پسته است؛ به طورمثال وقتی می‌گوییم لیموترش کیلویی 15هزارتومان است این یعنی ما مزیت خودمان را در تولید از دست می‌دهیم.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید