Iranian Agriculture News Agency

قطعی‌های پی‌درپی صدای اعتراض مرغداران را بلند کرد

قطعی برق مانع وزن‌گیری مرغ‌ها

ایانا-کشاورزی: این روزها تولیدکنندگان مرغ گوشتی به شدت نیاز اساسی به موتورهای تولیدکننده برق قوی دارند که البته برخی از این واحدها از نظر مالی قادر به تامین ژنراتورهایی با قدرت بالا نیستند، بنابراین کاش می‌شد دولت تدابیری را در این زمینه برای کمک به واحدهای تولیدی انجام دهد.

قطعی برق مانع وزن‌گیری مرغ‌ها

ماجرای قطعی‌های پی‌در پی برق در روزهای گرم تابستان ماجرای پر دردی‌ست که اشک بسیاری از پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی را درآورده. این قطعی‌های بدون برنامه در حالی هنوز در جریان است که بسیاری از آنها متحمل خسارات زیادی در ابعاد مختلف شده‌اند. با وجود اینکه اغلب مرغداری‌ها دارای ژنراتورهای تولید برق هستند، اما گویا گرمای بی‌امان هوا برخی از تدابیر اندیشیده شده در زمینه خنک نگه داشتن سالن‌ها را خنثی کرده و هنوز هم واحدهای تولیدی متحمل تلفات می‌شوند. از این رو پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در شهرستان صومعه سرای استان گیلان نیز نتوانسته‌اند از این بحران جان سالم به در بِبرند.

در این باره جواد حسینی، مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی صومعه‌سرا گیلان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «استان گیلان یکی از مراکز مهم و مناسب پرورش مرغ گوشتی است. چرا که به علت پایین‌تر بودن این استان از سطح دریا، مرغ پرورش داده شده در این منطقه از کیفیت خوبی برخوردار است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این روزها قطعی‌های مستمر برق خسارات زیادی را روی دست تولیدکنندگان مرغ گوشتی در این منطقه برجای گذاشته است، به نحوی که بسیاری از آنها تلفات بالایی داشته‌اند. متاسفانه روزانه و هر بار به مدت دو ساعت بدون برنامه‌ریزی قبلی و اطلاع‌رسانی، برق منطقه قطع می‌شود. از این رو قطعی برق باعث گرم شدن سوله‌ها وآزاد شدن گاز آمونیاک از کودهایی می‌شود که مرغ‌ها بر روی آن خوابیده‌اند. بنابراین با توجه به اینکه مرغ‌ها در یک سوله با فاصله بسیار کمی از هم  قرار دارند، ماجرای خفگی اتفاق خواهد افتاد.»

او با اشاره به مرغدارانی که ژنراتورهای ضعیف واحد تولیدی‌شان به آنها خسارت وارد کرده، ادامه می‌دهد: «این روزها تولیدکنندگان مرغ گوشتی به شدت نیاز اساسی به موتورهای تولیدکننده برق قوی دارند که البته برخی از این واحدها از نظر مالی قادر به تامین ژنراتورهایی با قدرت بالا نیستند، بنابراین کاش می‌شد دولت تدابیری را در این زمینه برای کمک به واحدهای تولیدی انجام دهد.»

حسینی با تاکید بر اینکه گرمای بالای هوا علاوه بر تلفات، بر روند رشد مرغ‌ها نیز اثرگذار خواهد بود، ادامه می‌دهد: «دمای بالای هوا انواع مختلفی از خسارت‌ها را به شکل و شمایل گوناگون به مرغداران وارد کرده که بزرگترین آنها تلفات است. اما موارد دیگری مانند سوختن یا آسیب دیدن موتورهای تولید برق و کاهش وزن مرغ‌ها از سایر موارد بررسی شده است. بر این اساس گرمای هوا باعث می‌شود که مرغ‌ها میل به خوردن غذا نداشته باشند و وضعیت وزنی آنها و رشدشان از تعادل خارج شود. از این رو مرغ‌ها  نمی‌توانند وزن مود نیاز را کسب کنند و مرغداران مجبورند که محصول خود را ارزان‌تر  به فروش برسانند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید