Iranian Agriculture News Agency

بازدید خبرنگار ایانا از شرکت فراوری محصولات پروتئینی

زنجیره تولید راهی مطمئن برای سودآوری در بخش‌های کشاورزی و دامداری

ایانا-کشاورزی: یکی از حلقه‌های اساسی زنجیره تولید، حلقه توزیع تا مصرف است. البته بین حلقه تولید و مصرف بخش اصلی فراوری است. فراوری محصولات به خصوص برای محصولات کشاورزی و صنایع غذایی اهمیت بسیاری دارد. یکی از بخش‌های مهم که فراوری نیز در آن نقش مهمی دارد بخش پروتئینی است.

زنجیره تولید راهی مطمئن برای سودآوری در بخش‌های کشاورزی و دامداری

کناره‌های خشک اتوبان جذابیتی برای ایستادن و دیدن ندارد، فقط تکه تکه چند مغازه یا تعمیرگاه کنار هم چسبیده‌اند و دوباره کنار جاده لخت مى‌شود تا قطعه بعدى چند مغازه کیپ هم جمع شوند.

ورودى شهرک کارآفرینان خیلی مشخص نیست اما از ورودى شهرک تا داخل شهرک شدن خیلی فاصله ندارد.

به گزارش ایانا، یکی از حلقه‌های اساسی زنجیره تولید، حلقه توزیع تا مصرف است. البته بین حلقه تولید و مصرف بخش اصلی فراوری است. فراوری محصولات به خصوص برای محصولات کشاورزی و صنایع غذایی اهمیت بسیاری دارد. یکی از بخش‌های مهم که فراوری نیز در آن نقش مهمی دارد بخش پروتئینی است.

این شهرک محل فعالیت مشاغل مختلف از جمله شرکت آوا پروتئن است. شرکتی تکمیل کننده زنجیره تولید است، بخشی که پس از تولید تا توزیع را به طور کامل پوشش می‌دهد.

مسولان این شرکت، مجموعه آوا پروتئین را یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین مباشران دولت در تنظیم بازار محصولات پروتئینی مى‌دانند چرا که تولید این مجموعه در حال حاضر حدود ٨٠ تا ١٠٠ تن انواع محصول گوشت مرغ، حدود ٥٠ تن انواع محصول گوشت گوسفند و حداقل ٢٠ تن گوشت گوساله است.

اما داستان این مجموعه کی شروع شد. سال ٨٨، مجموعه، یک مجموعه بسیار کوچک با تولید محدود بوده که در اختیار بانک کشاورزى قرار داشته است. این مجموعه توسط بخش خصوصی خریدارى مى‌شود. در آن زمان تولید این مجموعه بیشتر متمرکز بر محصولات گوشت قرمز و به طور محدود مرغ بود. به طوریکه میزان تولید این مجموعه روزانه حدود سه تا شش تن گوشت گوسفند، حدو پنج تن مرغ و سه تن گوشت گوساله برآورد میشد.

پس از چهار سال فعالیت، صاحبان مجموعه تصمیم به توسعه مجموعه مى‌گیرند. بنابراین تصمیم مى‌گیرند تا هم سازه‌هاى جدیدى به مجموعه اضافه کنند و هم تولیدات مجموعه به شیوه مکانیزه انجام شود. بنابراین طرح توسعه‌اى اجرا مى‌شود تا به امروز که این مجموعه یک مجموعه مکانیزه با تمامى امکانات که حدود ٩٣٥ نفر به طور مستقیم در این مجموعه اشتغال دارند.

کار این مجموعه درست بلافاصله پس از کشتار دام آغاز مى‌شود. یعنى لاشه دام پس از کشتار با کامیونت‌هاى یخچال‌دار به این مرکز ارسال مى‌شود.

پس از آن لاشه براى فراورى و تقسیم‌بندی و بسته‌بندى به بخش‌ها و طبقات مختلف برده مى‌شود. ابتداى کار براى گوشت‌هاى قرمز چربى‌گیرى انجام مى‌شود و سپس تکه تکه شده و براى پاک کردن و تقسیمات کوچکتر (راسته، فیله، سردست و...) تقسیم مى‌شود و پس از  آن وزن، بسته‌بندى و سلفون‌کشى شده براى حمل به قسمت سردخانه مى‌رود.

در مورد مرغ‌ها نیز ابتدا بخشی از مرغ‌ها براى مشتریان مختلف از لحاظ اندازه و وزن سورت مى‌شود.

پس از سورت و جداسازى، مرغ‌ها برای پوست‌گیرى و قطعه شدن به بخش‌هاى مختلف مى‌روند. البته گوشت‌های آماده طبخ و طعم‌دار نیز جزو محصولات هستند.

این مجموعه تمامى ضایعات و باقى‌مانده لاشه‌ها و اسکلت مرغ را براى مصارف صنعتى و بهداشتى و ... جمع‌آورى کرده و به فروش مى‌رساند.

این مجموعه در مراکز استان‌ها و شهرهاى بزرگ حدود ٣٠ تا ٤٠ شعبه دارد و تمامى کامیونت‌ها در تملک مجموعه است.

گوشت مرغ و گوساله استفاده شده در آوا پروتئین پایتخت، از محصولات داخلى تامین مى‌شود اما در مورد گوشت گوسفند از لاشه‌هاى وارداتى هم استفاده مى‌شود اما همه گوشت‌ها از انواع گوشت‌هاى گرم است حتى گوشت‌هاى وارداتى.

آوا پروتئین در بسته‌بندى و فراورى گوشت بلدرچین، کبک، بوقلمون، انواع ماهى فعالیت دارد. محصولات این مجموعه در میادین تره بار، انواع فروشگاه هاى زنجیره‌اى عرضه مى‌شود. علاوه بر محصولات بسته‌بندى شده در ٢٧٠ تا ٢٨٠ فروشگاه زنجیره‌اى غرفه‌هاى قصابى لاشه درسته را براى مشتریان عرضه مى‌کنند. میزان تولید این مجموعه به طور متوسط ٢٣٠ تن مى‌شود. محصولات ارایه شده توسط آوا پروتئین ارزان‌تر از محصولات مشابه است دلیل این از ارزانى با وجود یکسان بودن قیمت مواد اولیه  آن و حجم بالای تولید است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید