Iranian Agriculture News Agency

محافظان جنگل چشم‌انتظار تصمیم مجلسی‌ها

بلاتکلیفی دو ساله لایحه حمایت از جنگلبانان

ایانا-کشاورزی: تقریباً دو سال است که لایحه حمایت از جنگلبانان و محیط‌بانان به مجلس رفته است و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خواهان حمایت از این لایحه است. با توجه به اینکه جنگلبان در شرایط سخت جنگلی مشغول به کار است، حمایت نمی‌شود و جز تعداد محدودی از جنگلبانان که در قالب همکاری با شرکت‌ها، بیمه می‌شوند، مابقی بیمه نیستند و امیدواریم هرچه سریع‌تر تمهیداتی جهت بیمه شدنشان انجام شود.

بلاتکلیفی دو ساله لایحه حمایت از جنگلبانان

دو سال از تقدیم لایحه حمایت از جنگلبانان به مجلس می‌گذرد اما هنوز خبری از آن نیست. سازمان جنگل‌ها مدت‌هاست که برای پر کردن خلاءهای قانونی برای حمایت از جنگلبانان خواهان حمایت از این لایحه است، اما این موضوع همچنان بدون تصویب باقی‌ مانده. در توضیح ضرورت حمایت از این لایحه هادی شفیعی مسئول ارتباط با رسانه‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه جشنواره ملی جنگلبان، به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا، توضیح داد: «جنگلبانی یکی از سخت‌ترین شغل‌هاست. جنگلبانان با شجاعت تمام به پاسبانی از جنگل‌های کشور می‌پردازند و در این راه تاکنون 19 شهید جنگلبان و حدود 500 نفر جنگلبان مصدوم داشته‌ایم، اما به علت خلاء قانونی تنها یک تا دو نفر از این جان‌باختگان شهید محسوب شده‌اند؛ چراکه در قانون جان باختن ایشان به منزله شهادت به‌شمار نمی‌آید.»

او در ارتباط با پیگیری‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای پر کردن این خلاء قانونی گفت: تقریباً دو سال است که لایحه حمایت از جنگلبانان و محیط‌بانان به مجلس رفته است و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خواهان حمایت از این لایحه است.»

شفیعی در ادامه گفت: «با توجه به اینکه جنگلبان در شرایط سخت جنگلی مشغول به کار است، حمایت نمی‌شود و جز تعداد محدودی از جنگلبانان که در قالب همکاری با شرکت‌ها، بیمه می‌شوند، مابقی بیمه نیستند و  امیدواریم هرچه سریع‌تر تمهیداتی جهت بیمه شدنشان انجام شود.»

مسئول ارتباط با رسانه‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره کمبود نیروی جنگلبان در کشور توضیح داد: «در جهان به ازای هر دو تا سه هزار هکتار، یک نفر جنگلبان مسئول حفاظت از عرصه‌هاست، اما در ایران، به ازای هر 15 هزار هکتار یک جنگلبان داریم و به همین علت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در تلاش است به سمت مشارکت با مردم و جلب حمایت و همکاری مردم برای حفاظت از جنگل‌ها برود. در حال حاضر حدود 20 میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی به‌صورت مشارکتی در اختیار مردم است و حفاظت از این عرصه‌ها به شکل مشارکتی انجام می‌شود.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید