Iranian Agriculture News Agency

برگزاری دوره آموزشی بین‌المللی «اصلاح مولکولی برنج» در رشت

تکیه بر روش سنتی اصلاحی در برنج کارساز نیست

ایانا-کشاورزی: اصلاح‌گران برنج باید ترکیب تعداد زیادی از صفات ساده و پیچیده کمی را با حفظ کیفیت برای بهبود عملکرد در برنامه اصلاحی مدنظر قرار دهند و تنها تکیه بر روش‌های سنتی اصلاحی کارساز نیست.

تکیه بر روش سنتی اصلاحی در برنج کارساز نیست

دوره آموزشی بین‌المللی «اصلاح مولکولی برنج» با حضور کشورهای افغانستان‌، تاجکیستان، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه و آذربایجان به مدت 7 روز از تاریخ 8 لغایت 14 مردادماه در مرکز بین‌المللی برنج آسیای مرکزی و غربی در رشت در حال برگزاری است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور در خصوص برگزاری این همایش با بیان اینکه امنیت غذایی نیازمند پایداری در تولید است‌، گفت: افزایش تولید برنج با کاهش مصرف آب، کاهش استفاده از مواد شیمیایی و استفاده از ارقام جدید متحمل چندین تنش محیطی است. رسیدن به این مهم بر عهده اصلاح‌گران گیاه است، افزود: البته برخی برنامه‌های بلندمدت اصلاحی بر پایه روش‌های سنتی کارایی تحقیق و توسعه ارقام جدید را کاهش می‌دهد.

غلامرضا خانکشی پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا ادامه داد: اصلاح‌گران برنج باید ترکیب تعداد زیادی از صفات ساده و پیچیده کمی را با حفظ کیفیت برای بهبود عملکرد در برنامه اصلاحی مدنظر قرار دهند و تنها تکیه بر روش‌های سنتی اصلاحی کارساز نیست.

او با اشاره به اینکه استفاده از ابزارها و تکنیک‌های اصلاحی مدرن ضمن سرعت بخشیدن به روش‌های اصلاحی کلاسیک، می‌تواند نقش تکمیل‌کنندگی برای روش‌های سنتی را داشته باشند.

گفتنی است این دوره آموزشی به مدیریت و سازماندهی CWA Rice و همکاری موسسه تحقیقات برنج کشور ، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور، موسسه آموزش عالی علمی کاربردی مهارتی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان برگزار شده است.

در دوره اصلاح مولکولی برنج ضمن معرفی و بیان تئوری علوم و تکنولوژی مرتبط با ژتومیکس، به صورت عملی نیز نرم‌افزارها و ابزارهای اصلاحی مختلف مختلف جهت توانمندسازی اصلاح‌گران آموزش داده می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید