Iranian Agriculture News Agency

متخصص آبیاری کشاورزی:

کشت هندوانه در سیستان جایگزین شود

ایانا-کشاورزی: باید با بالابردن بهره‌وری آب در حد نیازمان این محصول را تولید کنیم البته در ارتباط با استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان باید اعلام کرد کشت هندوانه در این مناطق توجیه اقتصادی ندارد، مگر با استفاده از توسعه گلخانه‌ها در غیر این صورت هندوانه باید با محصولی مانند گندم جایگزین شود.

کشت هندوانه در سیستان جایگزین شود

ماجرای کشت هندوانه، جایگزینی آن و تقاضا برای ممنوعیت صادراتش به دلیل آب‌بر بودن، ماجرای تازه‌ای نیست. داستانی است، چند ساله که در سال‌های اخیر با جدی شدن بحران آب، بسیار شنیده می‌شود. منتقدان به کشت هندوانه به دلیل مصرف بالای آب، پیشنهادهایی همچون کشت جایگزین و کشت فراسرزمینی را مطرح می‌کنند و در باره اینکه می‌توان با کشت جایگزین، مشکل هندوانه‌کاران در مناطق کم آب را حل کرد، یادآوری می‌کنند که کشت هندوانه باید تنها برای تامین نیاز داخل انجام شود و جلوی صادرات آن هم گرفته شود.

در این باره، محمدحسن روزی‌طلب متخصص آبیاری کشاورزی به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا گفت: «هندوانه یک محصول خاص و ویژه جالیزی است و مردم در حد برطرف شدن نیاز خود به این محصول احتیاج دارند. مشکل ما کاشت به اندازه مصارف داخلی نیست، بلکه مشکل صادارت این محصول است؛ نکته اینجاست که با توجه به آب‌بر بودن محصول چرا این محصول را به کشورهای چون عراق و ترکیه و غیره صادر می‌کنیم؟ بهتر است وزارت جهاد کشاورزی صادرات هندوانه را ممنوع کند.»

او ادامه داد: «باید در حد نیاز کشور و در مناطقی که منابع آبی بیش‌تری وجود دارد هندوانه کشت کنیم، مناطقی مانند جیرفت. باید با بالابردن بهره‌وری آب در حد نیازمان این محصول را تولید کنیم البته در ارتباط با استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان باید اعلام کرد کشت هندوانه در این مناطق توجیه اقتصادی ندارد، مگر با استفاده از توسعه گلخانه‌ها در غیر این صورت هندوانه باید با محصولی مانند گندم جایگزین شود.»

متخصص آبیاری کشاورزی توضیح داد: «در حالی که ما با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستیم کشت هندوانه صحیح نیست، درست است که درآمد کشاورزان این مناطق به کشت هندوانه بستگی دارد، اما باید با محصول دیگری جایگزین شود و کشت گلخانه‌ای انجام شود و نباید برای منافع شخص، منافع ملی سرزمینمان به خطر بیفتد.»

روزی‌طلب در ارتباط با نحوه صحیح آبیاری هندوانه توضیح داد: «باید در مناطق کم آب با آبیاری قطره‌ای بهره‌وری آب را بالاتر برد و همچنین باید گفت هندوانه به علت اینکه به صورت بوته‌ای کشت می‌شود برای آبیاری قطره‌ای مناسب است.»

این کارشناس در مورد واردات هندوانه اعلام کرد: «ما در کشور مشکلی برای تامین نیاز داخل نداریم و در مناطقی مانند جیرفت و خوزستان و... می‌توانیم نیاز داخل را تامین کنیم که در این مناطق با افزایش بهره‌وری آب و تکنولوژی‌های جدید و با استفاده از آبیاری موضعی و قطره‌ای می‌توان اراضی بسیاری را آبیاری کرد، کشت ردیفی و با آبیاری مدرن برای کاشت هندوانه موجب افزایش بهره‎وری می‌شود که باید مدنظرقرار بگیرد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید