Iranian Agriculture News Agency

دبیرکل انجمن پسته ایران در گفت‌وگو با ایانا:

فرانسه تولیدکنندگان‌ایرانی موادغذایی رانپذیرفت

سید محمد ابراهیم علوی: فعالان مواد غذایی از شرکت در نمایشگاه پاریس باز ماندند

ایانا-کشاورزی: امسال برگزار کننده نمایشگاه مواد غذایی فرانسه یک شرکت آمریکایی است، ایرانیان را برای شرکت در این نمایشگاه نمی‌پذیرند. این ممنوعیت حتی برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه هم وجود دارد. با آنها تماس‌های مکرری گرفته شد اما پاسخ آنها همین بود که نمی‌توانیم برای ورود و شرکت ایرانیان در این نمایشگاه تسهیلاتی قائل شویم.

فرانسه تولیدکنندگان‌ایرانی موادغذایی رانپذیرفت

فعالان صنایع غذایی و تولید‌کنندگان محصولات کشاورزی امسال نمی‌‌توانند در نمایشگاه بین‌المللی سیال (SIAL) فرانسه (تخصصی مواد غذایی) شرکت کنند. این در حالی است که نمایشگاه سیال، مهمترین نمایشگاه در بخش مواد غذایی است و یکسال در میان در پاریس برگزار می‌شود و ایران باتوجه به تولیدات و نوع محصولات کشاورزی و مواد غذایی یکی از شرکت‌کنندگان اصلی‌ در این نمایشگاه بوده اما امسال امکان شرکت در این نمایشگاه وجود ندارد. به طوری‌که حتی افرادی (حقیقی و حقوقی) که برای شرکت در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده بودند زمانی‌ که برای دریافت غرفه در این نمایشگاه پیگیری کردند، با موانعی مواجه شدند که پیش‌بینی شده نبود.

به گزارش ایانا، فعالان بخش تولید پسته و انجمن پسته ایران یکی از نهادهایی هستند برای حضور در این نمایشگاه که در آبان‌ماه امسال برگزار می‌شود اقدام کردند، اما آنها نیز با مشکلاتی مواجه شدند.

سید محمد ابراهیم علوی دبیرکل انجمن پسته ایران درباره حضور شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه از جمله شرکت‌های تولید کننده و بازرگانی پسته در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: حضور در این نمایشگاه که یکی از مهمترین و معتبرترین نمایشگاه‌های مواد غذایی است برای فعالان این بخش در ایران بسیار اهمیت دارد. اما امسال حتی با توجه به اینکه برای اخذ غرفه و بازدید از نمایشگاه ثبت‌نام کرده بودیم، زمانی که برای پیگیری تماس گرفتیم، متوجه شدیم که برای فعالان گویا روادید صادر نمی‌شود و امکان حضور در نماشگاه نیز وجود ندارد.

او در مورد علت اصلی این اتفاق و پیامدهای آن توضیح می‌دهد: وقتی علت را جویا شدیم اعلام کردند با توجه به اینکه امسال برگزار کننده این نمایشگاه یک شرکت آمریکایی است، ایرانیان را برای شرکت در این نمایشگاه نمی‌پذیرند.

او یادآوری می‌کند: این ممنوعیت حتی برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه هم وجود دارد. با آنها تماس‌های مکرری گرفته شد اما پاسخ آنها همین بود که نمی‌توانیم برای ورود و شرکت ایرانیان در این نمایشگاه تسهیلاتی قائل شویم.

علوی در مورد ممانعت از ورود تجار ایرانی می‌گوید: شرکت برگزارکننده اعلام کرد که هیچ تراکنش مالی مستقیم یا حتی ثالث از طرف ایران را نمی‌توانیم پذیرش کنیم. نه، به عنوان شرکت‌کننده و نه به عنوان بازدید‌کننده!

دبیرکل انجمن پسته ایران با اشاره به اینکه هماهنگی حضور در این نمایشگاه از مدت‌ها پیش در حال انجام بوده و هیچ مرجعی برای این‌کار توضیح خاصی ارائه نکرده بود می‌گوید‌‌: انجمن پسته و حتی شرکت خود ما نیز برای شرکت در این نمایشگاه پول واریز کردیم اما پس از پیگیری برای نهایی کردن حضور در نمایشگاه متوجه شدیم که اجازه حضور به شرکت‌های ایرانی نمی‌دهند.

او اضافه می‌کند: با وجود اینکه ما برای اخذ غرفه و تعاملات اقدام به واریز وجه برای شرکت برگزارکننده کرده بودیم آنها اعلام کردند که نمی‌توانند شرکت‌های ایرانی را بپذیرند و حتی وجه واریز شده را نیز پس می‌دهند.

علوی در باره اقدامات بعدی توضیح می‌دهد‌: ما سعی کردیم از راه‌های مختلف و با رایزنی این مشکل را حل کنیم. از طریق اتاق بازرگانی مشترک ایران و فرانسه هم اقدام کردیم اما فایده‌ای نداشت. حتی در روزهای گذشته که وزیر امور خارجه و سفرا مهمان اتاق بازرگانی بودند، ما در این جلسه شرکت کردیم و نامه‌ای را به وزیر امور خارجه و همین‌طور کاردار سفارت ایران در فرانسه تقدیم کردیم. وزیر نیز قول مساعد داده، اما تا حل شدن این مشکل با توجه به محدودیت مدت ثبت‌نام زمان زیادی نداریم.  

او اضافه می‌کند: شرکت برگزارکننده نمایشگاه برای ما پول را پس‌فرستاده و حالا مشخص نیست برای رایزنی و حل مشکلات چه کسی می‌تواند به ما کمک کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید