Iranian Agriculture News Agency

امسال تولید گندم در کشور یک میلیون تن افزایش داشت

ریل گذاری صحیح در خودکفایی گندم

ایانا-کشاورزی: امسال ۱۱ میلیون تن گندم در کشور تولید شده است که نسبت به سال گذشته افزایش یک میلیون تنی داشته. این مساله در شرایطی است که راندمان آبیاری در کشاورزی به ۴۴ درصد افزایش یافته است.

ریل گذاری صحیح در خودکفایی گندم

خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک اگرچه به خودی خود اتفاقی مثبت محسوب می‌شود، اما در شرایطی که کشور با کمبود منابع آبی رو‌به‌روست با انتقاداتی همراه بود. دولت در پنج سال گذشته تلاش کرد تا با افزایش بهره‌وری و افزایش راندمان آبیاری در کشاورزی ضمن توجه به کمبود منابع آبی، خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک از جمله گندم را برای سه سال متوالی حفظ کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود کمبود بارندگی‌ها تولید گندم با افزایش رو‌به‌رو بوده است که به گفته کارشناسان نشان‌دهنده ریل‌ گذاری صحیح دولت در خودکفایی این محصول بوده است.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، امسال ۱۱ میلیون تن گندم در کشور تولید شده است که نسبت به سال گذشته افزایش یک میلیون تنی داشته. این مساله در شرایطی است که راندمان آبیاری در کشاورزی به ۴۴ درصد افزایش یافته است.

سال گذشته با تخصیص ۹۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه آب و خاک، حدود ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشور به آبیاری تحت فشار تجهیز شد. همچنین ضریب نفوذ آبیاری تحت فشار در کشور از ۱۴ درصد به ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر ضریب بهره‌وری آب به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در بخش آب از ۰.۹ کیلوگرم بر متر مکعب به ۱.۳۲ رسانده شده است. کارشناسان افزایش راندمان آبیاری را اقدام موثر دولت عنوان می‌کنند و می‌گویند این روند در یکسال گذشته تسریع یافته است. به گفته آنها این مساله مانع مهم برای تولید بسیاری از محصولات کشاورزی را از میان بر می دارد. یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران صبح امروز در نشست خبری به وضعیت خرید گندم اشاره کرد و گفت: با وجود کاهش ۲۶ درصدی بارندگی‌ها در سال جاری زراعی در کشور، یک میلیون تن به میزان تولید اضافه شده است.

او افزود: پیش‌بینی ما این است که با توجه به رشد تولید به ویژه در مناطق سردسیر که تا اواسط مهرماه ادامه دارد، به ۹.۷ میلیون تن خرید برآورد می‌شود، البته بخشی از گندم تولیدی برای خود مصرفی کشاورزان و تولید بذرگواهی شده استفاده می‌شود که در مجموع می‌توان گفت، امسال ۱۱ میلیون تن گندم در کشور تولید شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی امسال ۱.۵ درصد افزایش داشت، خاطرنشان کرد: کشاورزانی که تا ۲۳ شهریور گندم به ما تحویل داده‌اند ۵۰ درصد بهای گندم را دریافت کرده‌اند و آنهایی که تا اول تیرماه گندم تحویل داده‌اند، صد درصد پول گندم را گرفته اند و تا به امروز نزدیک به ۸۳ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال از مجموع ۱۲۴ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال منابع تامین و به حساب کشاورزان واریز شده است.

او افزود: اکنون در حال انتشاور اوراق بهادار هستیم که تا پایان هفته ۱۵ هزار میلیارد ریال از طریق انتشار اوراق برای بهای گندم تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی همچنین به افزایش کیفیت گندم هم اشاره کرد و افزود: میزان آفت سن زدگی ۱.۳ درصد بهبود یافته و حتی در برخی استانها به صفر رسیده است.

به گفته او، همچنین متوسط میزان پروتئین گندم با توجه به نمونه‌هایی که از سراسر کشور گرفته و آزمایش شده به ۱۲ رسیده و متوسط وزن هکتولیتر(وزن هزار دانه، معیاری برای کیفیت) گندم از ۷۵ به ۷۷ رسیده است.

او همچنین گفت که تا این لحظه ۷۷ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده که تا پایان هفته به ۷۵ درصد می‌رسد.

یزدان سیف به افزایش درآمد کشاورزان با توجه به افزایش حجم میزان خرید تضمینی در سال زراعی گذشته تصریح کرد: سرانه تحویل گندم از هر کشاورز از ۱۷ تن به ۲۰ تن افزایش یافته است، به طوری که تعداد مراکز خرید ما از یک‌هزار و ۱۱۲ مرکز به یک‌هزار و ۱۵۰ مرکز رسیده است.

او بیشترین حجم خرید را مربوط به استان خوزستان با یک میلیون و ۱۳۳ هزار تن عنوان کرد و افزود: البته امسال این استان ۲۴۰ هزار تن نسبت به سال گذشته کاهش تولید داشته است و پس از آن استان کردستان با یک میلیون و ۲۴ هزار تن دومین استان تولیدکننده گندم در کشور است که البته برداشت در این استان همچنان ادامه دارد و سال گذشته تا این مقطع ۵۱۹ هزار تن گندم در این استان برداشت شده بود.

سیف همچنین در مورد خرید تضمینی دانه روغنی از کشاورزان نیز گفت: تا این لحظه نزدیک به ۳۳۰ هزار تن دانه روغنی از کشاورزان خریداری کرده‌ایم که سال گذشته تا این مقطع، این رقم ۱۸۰ هزار تن بود که نشان می‌دهد ۸۲ درصد افزایش برداشت داشته‌ایم و ارزش ریالی خرید کلزا تاکنون ۹۱۰۰ میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته ۸۷ درصد رشد داشته است.

او به این نکته هم اشاره کرد که بیش از ۵ میلیون تن ظرفیت روغن‌کشی در کشور داریم که در سال ۹۲ این ظرفیت کاری تقریبا به صفر رسیده بود و از سال گذشته براساس سیاست‌های دولت تا به امروز ۹۲۶ هزار تن عملکرد داشته‌اند و امسال تا این لحظه یک و میلیون و ۴۳۰ هزار تن عملکرد کارخانجات روغنی‌کشی بوده که رشد ۴۵ درصدی نشان می‌دهد.

با توجه به افزایش ضریب خوداتکایی گندم پیش‌بینی شده که میزان تولید در سال زراعی ۹۷_۹۸ به ۱۴ میلیون تن برسد. همچنین پس از خودکفایی در تولید گندم در آستانه خودکفایی در تولید شکر نیز قرار گرفته ایم. تولید شکر از ۱.۱ میلیون تن در سال ۹۲ به بیش از ۲ میلیون تن در سال جاری افزایش یافته است و علاوه بر این شاهد حرکت رو به جلوی افزایش تولید دانه‌های روغنی نیز هستیم. کارشناسان رویکرد دولت برای توسعه بخش کشاورزی را مثبت عنوان می کنند و می گویند حمایت ها و پشتیبانی های دولت از بخش کشاورزی و همچنین سرمایه گذاری در امور زیربنایی، توسعه زیرساخت ها و دانش بنیان کردن کشاورزی از عوامل افزایش تولید و خوداتکایی کشور در تولیدات داخلی بوده است و البته به گفته آنها همچنان چالش های زیادی در این زمینه وجود دارد که انتظار می رود با اهتمام بیشتر دستگاه ها از میان برداشته شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید