Iranian Agriculture News Agency

کشت نیشکر متهم بحران آب در خوزستان است؟

حق آبه 14 تا 15 مترمکعب در ثانیه برای نیشکر

ایانا-کشاورزی: براساس تصمیمات ستاد خشکسالی استان خوزستان ؛ تصمیم بر آن شده ، حق آبه 14 تا 15 مترمکعب در ثانیه در شرایط کنونی برای نیشکر در نظر گرفته شود.

حق آبه 14 تا 15 مترمکعب در ثانیه برای نیشکر

این روزها انگشت اتهام‌های بسیاری در باره کم‌آبی‌های خوزستان به سمت کشت نیشکر در این استان گرفته شده تا جایی که حتی پای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به جمع منتقدان باز شد و جهرمی هم، هفته گذشته کمبود آب در خرمشهر را ناشی از آبیاری کشتزارهای نیشکر اعلام کرد.

این در حالیست که مسئولان شرکت توسعه نیشکر معتقدند که حق آبه تعلق گرفته از سوی ستاد خشکسالی به نیشکر هیچ ارتباطی با مسائل آب در شهرهای آبادان و خرمشهر ندارد و بحران کیفی آب این شهرها مربوط به برگشت آب دریا ناشی از پدیده مد بوده و زراعت نیشکر خود از قربانیان وضعیت کمی و کیفی آب کارون است.

حسین محمدزاده مدیریت روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر  و صنایع جانبی در گفتگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا در خصوص شرایط بوجود آمده ناشی از بحران کم‌آبی در استان خوزستان، گفت: براساس تصمیمات ستاد خشکسالی استان خوزستان ؛ تصمیم بر آن شده ، حق آبه 14 تا 15 مترمکعب در ثانیه در شرایط کنونی برای نیشکر در نظر گرفته شود.

او با تاکید به اینکه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نقش مهمی در تولید و خودکفایی شکر و تولید محصولاتی همچون الکل، خمیرمایه، MDF و خوراک دام دارد؛ افزود: نیشکر گیاهی نیمه دائمی و 5 ساله است و در صورت قطع آب نابود خواهد شد.

محمدزاده با بیان  اینکه این آبِ حداقلی در مجموع فقط برای حفظ ریشه گیاه و زنده مانی آن می‌تواند تا حدودی موثر باشد، افزود: این مساله از لحاظ اقتصادی همچنان خسارات هنگفتی به مزارع وارد می‌کند.

او ادامه داد: در این شرایط به استفاده از همین میزان آب بسنده شده تا شرکت بتواند با مجموعه فعالیت‌های فنی و مهندسی و مدیریت هوشمند آب، حداکثر استفاده را از این میزان آب ببرد که متاسفانه بدلیل شرایط بحرانی، قطع مکرر برق، کمیت و کیفیت نامناسب آب، شرایط برای شرکت‌های نیشکری همچنان بحرانی است.

محمدزاده با تاکید به اینکه حق‌آبه تعلق گرفته از سوی ستاد خشکسالی به نیشکر هیچ ارتباطی با مسائل آب در شهرهای آبادان و خرمشهر ندارد، گفت: بحران کیفی آب این شهرها مربوط به برگشت آب دریا ناشی از پدیده مد بوده و زراعت نیشکر خود از قربانیان وضعیت کمی و کیفی آب کارون است.

او با بیان اینکه میزان برداشت آب توسط شرکت‌های نیشکری به طور لحظه‌ای ثبت و رصد می‌شود، گفت: سقف برداشت آب، در متوسط ماهیانه از میزان حق آبه مصوبه ستاد خشکسالی نیز در مواردی کمتر بوده است.

او گفت: شرکت توسعه نیشکر مسئول توزیع و متولی تامین آب نیست و همواره براساس مصوبات قانونی اقدام به برداشت آب می‌کند و در حال حاضر میزان آب دریافتی با وجود راندمان 2.5 برابری (تولید ماده خشک به ازای هر واحد آب مصرفی) نسبت به سایر محصولات کشاورزی خوزستان، در حداقل میزان ممکن است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید