Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران:

سامانـدهی بازار زعفران با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها

ز میزان کل تولیـد زعفران در کشور که مقدار 336 تن ارزیابی شده بود حدود 67 تن شامل 64 تن از استان خراسان رضوی و مقدار 3 تن از استان خراسان جنوبی به ارزش 3190 میلیارد ریال از کشاورزان خریداری و 100 درصد میزان وجوه نیز پرداخت شده است.

سامانـدهی بازار زعفران با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، رویکرد جدید سازمان تعاون روستایی را تقویت و بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی و کاهش تصدیگری دولت دانست.

به گزارش ایانا، حسین شیرزاد، در جمع فعالان اقتصادی و کشاورزی و دست اندرکاران زعفران با ذکر این نکته که اهمیت محصول زعفران به دلایلی مثل داشتن ارزش اقتصادی است گفت: زعفران جزء محصولات سالم و ارزآور کشور است که در جهان طرفداران و مشتریان خاص خود را دارد.

او با بیان اینکه این محصول با برنامه ریزی مدون و ایجاد زیر ساخت‌ها می‌تواند سهم مهمی در صادرات بخش کشاورزی کشور داشته باشد گفت: یکی از اهم وظایف سازمان تعاون روستایی تقویت و بهره گیری از ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی است.

او افزود: خرید‌های حمایتی باید بگونه ای برنامه ریزی و اجرا شود که در سال‌های آتی نیازی به ورود مستقیم دولت در بازار و خرید حمایتی، مشابه آنچه در سال گذشته شاهد آن بودیم نباشد.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در جمع حاضرین اظهار داشت:  از میزان کل تولیـد زعفران در کشور که مقدار 336 تن ارزیابی شده بود حدود 67 تن  شامل 64 تن از استان خراسان رضوی و مقدار 3 تن از استان خراسان جنوبی به ارزش 3190 میلیارد ریال از کشاورزان خریداری و 100 درصد میزان وجوه نیز پرداخت شده است.

او تصریح کرد: از میزان کل زعفران خریداری شده ، مقدار 680 کیلوگرم به روش سپرده کالایی و مقدار 66 تن به روش فیزیکی از کشاورزان خریداری شده است. دسته بندی زعفران و توجه به  خواسته‌های بازار و مشتری اهمیت بسیاری دارد. زعفران خریداری شده شامل چهار رده؛ نگین، سرگل، پوشال مرغوب و پوشال معمولی است.

شیرزاد ادامه داد: قیمت در نظر گرفته شده برای عرضه زعفران بر اساس فاکتور‌های متعددی از جمله رصد بازار داخلی و بازار کشور‌هایی که در 5 سال اخیر رتبه بالای واردات زعفران جهـان را داشـته انـد و نیز نگاه به ارزش واقعی زعفران،  زحمت کشاورزان در مقایسه با سایر محصولات عمومی کشور  و پی ریزی مناسب برای قیمت گذاری زعفران در سـنوات آتی تعیین گردید.

این مسئول سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به اهمیت توجه به وضع بازار گفت: باتوجه به شـرایط موجود وهمچنین اعمال مدیریت و جلوگیری ازآشفتگی بازار و کاهش قیمت این محصول در داخل و یا خارج کشور تاکنون بخشی ازمیزان کل زعفران خریـداری شـده به فروش رسیده ومابقی زعفران موجود نیز در قالب برنامه ریزی انجام شده درحال فروش است .

حسین شیرزاد با ذکر این نکته که هدف سازمان تعاون روستایی تقویت و بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی است، گفت: هـدف همه این اقـدامات سامانـدهی بازار زعفران با فعال‌سازی و بهره گیری از ظرفیت تشکلهای بخش کشاورزی در کشور است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید