Iranian Agriculture News Agency

جهرمی از دستاوردهای هوشمندسازی کشاورزی گفت:

بهبود وضعیت کسب و کارهای نوپا و خدمات

در استان فارس اجرای هوشمند سازی در بخش باغداری انجام شد که استفاده از آب و منابع در باغداری را حدود 15 درصد کاهش داد. همچنین در کشتزارهای دشت مغان و قزوین هم اجرای این طرح استفاده از آب و منابع را حدود 50 درصد کاهش داد. به طور کلی پیش‌بینی ما این است که اجرای کامل طرح حداقل 35 درصد در ذخیره منابع آبی کل کشور تاثیر داشته باشد

بهبود وضعیت کسب و کارهای نوپا و خدمات

 

در جریان امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت ارتباطات فناوری و اطلاعات‌ برای هوشمندسازی در بخش کشاورزی، ابتدا مدیران مجری و پیگیر این طرح در هر دو وزارتخانه گزارش کار کوتاهی از این طرح و نحوه هماهنگی بین بخش‌های مختلف وزارتخانه مربوطه و بین دو وزارتخانه ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری ایانا محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جریان امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به اینکه ورود فناوری اطلاعات به بخش کشاورزی یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است، گفت: با توجه به اهمیت افزایش بهره‌وری به خصوص برای بخش کشاورزی و در حوزه آب ورود فناوری بسیار با اهمیت و تسهیل کننده برای بهبود وضعیت است. به همین دلیل هم لازم بود این کار با اولویت بیشتر و از بخش‌های بالاتر هم به دقت پیگیری شود.

جهر می در مورد اجرای این طرح توضیح داد: باتوجه به اهمیت این طرح، برخی نقاط به عنوان استان‌ها برای آزمایش این طرح انتخاب شدند. این طرح به طور آزمایشی در دشت مغان، دشت قزوین، و برخی نقاط استان  فارس اجرا شد.

او اضافه کرد: در استان فارس اجرای هوشمند سازی در بخش باغداری انجام شد که استفاده از آب و منابع در باغداری را حدود 15 درصد کاهش داد. همچنین در کشتزارهای دشت مغان و قزوین هم اجرای این طرح استفاده از آب و منابع را حدود 50 درصد کاهش داد. به طور کلی پیش‌بینی ما این است که اجرای کامل طرح حداقل 35 درصد در ذخیره منابع آبی کل کشور تاثیر داشته باشد.

جهرمی همچنین در مورد اجرای آزمایشی این طرح و کاهش استفاده از کود و سموم گفت: اجرای هوشمندسازی و استفاده از دانش فضایی در دشت مغان در بخش استفاده از سموم، حدود یک میلیارد تومان در یک سال صرفه‌جویی شده است. البته این مقیاس در کل بسیار بیشتر خواهد بود و بسیار موثر است. ضمن اینکه این موضوع نقش مهمی در سلامت غذایی دارد.

او اضافه کرد: بهبود وضعیت کسب و کار و حلقه‌های مرتبط بخش کشاورزی، توزیع محصولات و کالاها، بهبود ارائه خدمات به سمت مصرف کننده از جمله دستاوردهای این طرح است. این اتفاق ورود کسب‌وکارهای نوپا را نیز تسهیل می‌کند. به همین دلیل تلاش ما بر این است که تا 80 درصد داده‌های غیرحاکمیتی برای بهبود وضعیت در اختیار فعالان این بخش قرار گیرد. البته این اتفاق در مناطق کمتر برخوردادر یشتر دنبال می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد ویژگی‌های مهم اجرای این طرح گفت‌: برای اجرای بهتر، این طرح به طور مستمر و مداوم پایش شده و فقط یک طرح معمولی نیست. نتایج به دست آمده از پایش این طرح هم به طور مستمر برای شفافیت بیشتر در سایت وزارت جهاد و وزارت ازتباطات منتشر می‌شود.

او اضافه کرد: این طرح در معاونت‌های برنامه‌ریزی هر دو وزارتخانه پیگیری می‌شود. در وزارت جهادکشاورزی میز ترویج فناوری و در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات میز ترویج کشاورزی الکترونیک برای پیگیری و ارائه خدمات فعال شده‌اند. قرار بر این است که استان فارس به عنوان نمونه کشوری این طرح در یکسال آینده اجرا کننده این طرح باشد تا پس از پیگیری مشکلات و ضعف‌ و قوت این طرح برای استان‌های دیگر به سرعت پیگیری شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید