Iranian Agriculture News Agency

عضو هیات علمى مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان:

سورگوم جایگزینی با صرفه و مناسب برای غلات

ایانا-کشاورزی: سورگوم به شدت نسبت به کم آبى و شورى آب مقاوم است و به لحاظ مصرف آب در واحد سطح و حتى مقدار برداشت حدود ٤٠ تا ٤٥ درصد مصرف آب کمترى دارد.

سورگوم جایگزینی با صرفه و مناسب برای غلات

سورگوم یکی از با صرفه‌ترین ارقام گیاهان هیبرید است و اردستان بزرگترین سطح زیر کشت سورگوم (٢٠ تا ٢٥ هکتار) را دارد. 

مسعود ترابی محقق سورگوم و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان است. او در جریان بازدید وزیر جهاد کشاورزى از مزرعه نمونه سورگوم در اردستان در گفت وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا گفت: سورگوم یکی از اراقم گیاهى هیبرید است که به لحاظ ارزش غذایى با ذرت برابرى دارد. با توجه به تغییر الگوى کشت و تغییر و پراکندگى بارش سورگوم جایگزین بسیار باصرفه و مناسبی براى ذرت است. 

او در مورد مزیت مهم و اصلى سورگوم نسبت به ذرت توضیح مى‌دهد: سورگوم به شدت نسبت به کم آبى و شورى آب مقاوم است و به لحاظ مصرف آب در واحد سطح و حتى مقدار برداشت حدود ٤٠ تا ٤٥ درصد مصرف آب کمترى دارد. 

او اضافه مى‌کند: سورگوم جایگزین مناسبی براى ذرت دامى در خوراک دام و جیره مرغ تخم گذار است و قیمت به صرفه‌ترى هم دارد. 

این محقق سورگوم در مورد انواع سورگوم و دیگر کاربردهاى آن مى‌گوید: سورگورم علاوه بر  تامین غذاى دام و طیور در تهیه غذاى انسان نیز دارد. نوع دانه‌اى و شیرین سورگوم  در تهیه آرد بدون گلوتن و انواع نان و بیسکویت، غلات صبحانه کاربرد دارد. 

او اضافه مى‌کند: تا‌کنون حدود ٩ پروژه کشت سورگوم در مناطق مختلف انجام شده که با موفقیت همراه بوده است. به ازاى کشت ٢٠ کیلو علوفه سورگوم فقط یک متر مکعب مصرف مى‌شود اما به ازاى مصرف یک متر مکعب آب فقط ١٠ کیلو ذرت به عمل مى‌آید. سورگوم یک منبع غنی برای تغذیه انسان است. در حال حاضر حدود 250 میلیون آفریقایی سورگوم منبع اصلی تغذیه‌شان به حساب می‌آید و از این گیاه نان تهیه می‌کنند. در ضمن با وجود اینکه آمریکا صادرکننده نخست ذرت در دنیاست بزرگترین تولیدکننده سورگوم نیز هست. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید