Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن خوراک دام:

افزایش قیمت نهاده‌های دامی در اثر خواب سرمایه

ایانا-کشاورزی: یک عامل افزایش قیمت نهاده‌ها، زمان تجارت است که باعث می‌شود پروسه تولید افزایش یابد وقتی پروسه تولید طولانی می‌شود طبیعتا خواب سرمایه افزایش پیدا می‌کند و چون سرمایه‌گذار، سرمایه خود را مثلا از بانک قرض گرفته است و باید به بانک سود بیشتری بدهد در نتیجه زمان تجارت افزایش پیدا می‌کند و باعث افزایش هزینه‌های سربار ‌شده که این باعث می‌شود با وجود عرضه زیاد این محصولات در کشور قیمت‌ها همچنان افزایش داشته باشد.

افزایش قیمت نهاده‌های دامی در اثر خواب سرمایه

با توجه به نوسانات قیمت نهاده‌های دامی که به علت نوسانات قیمت ارز و بالابودن قیمت‌های جهانی نهاده‌ها ایجاد شده بود طی هفته‌های اخیر با واردشدن محموله‌های نهاده‌های دامی، قیمت‌ها تا حدودی کاهش داشته‌ اما هنوز به یک نرخ ثابت و متعادل نرسیده و با نوسانات قیمت همراه است.

مجید موافق قدیری رئیس انجمن خوراک دام درخصوص قیمت نهاده‌های دامی به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا اعلام کرد: «سه نهاده اصلی و خوارک دام که هم به لحاظ وارداتی میزان بالایی از آن‌ها به کشور وارد می‌شود و هم میزان مصرف این محصولات توسط تولیدکنندگان زیاد است، ذرت برزیل، جو وکنجاله سویا است. قیمت این محصولات در روزهای اخیر نسبت به ابتدای سال در ذرت برزیل و کنجاله سویا افزایش قیمت و در جو کاهش داشته است.»

او ادامه داد: «قیمت ذرت برزیل نسبت به ابتدای سال 4.5 درصد افزایش داشته، در27تیرماه قیمت این محصول 1160تومان بوده. همچنین قیمت جو در شمال ایران (اکثر جو ما از شمال ایران وارد می‌شود) 2درصد کاهش داشته و در بنادر شمال ایران در 27تیرماه به میانگین 1115تومان رسیده است. همچنین قیمت کنجاله سویا با 4.2 درصد افزایش قیمت به طورمیانگین 2500تومان بوده ‌است.»

رئیس انجمن خوراک دام علت افزایش قیمت در این نهاده‌ها را، افزایش قیمت جهانی سویا و مسائل مربوط به تخصیص ارز می‌داند که منجر به افزایش قیمت این محصولات شده است.

قدیری در ارتباط با عامل دیگر این افزایش قیمت توضیح داد: «یک عامل دیگر افزایش قیمت نهاده‌ها، زمان تجارت است که باعث می‌شود پروسه تولید افزایش یابد وقتی پروسه تولید طولانی می‌شود طبیعتا خواب سرمایه افزایش پیدا می‌کند و چون سرمایه‌گذار، سرمایه خود را مثلا از بانک قرض گرفته است و باید به بانک سود بیشتری بدهد در نتیجه زمان تجارت افزایش پیدا می‌کند و باعث افزایش هزینه‌های سربار ‌شده که این باعث می‌شود با وجود عرضه زیاد این محصولات در کشور قیمت‌ها همچنان افزایش داشته باشد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید