Iranian Agriculture News Agency

امسال 100 هزار تن آرد به عراق صادر شده است

صنایع غذایی صدرنشین صادرات به عراق

ایانا-کشاورزی: سه قلم عمده محصولات صادراتی به عراق شامل مواد ساختمانی، مواد پلاستیکی و مواد غذایی است که از این میان بیش‎ترین رقم صادراتی ایران به عراق را مجموعه صنایع غذایی در دست دارد.

صنایع غذایی صدرنشین صادرات به عراق

صادرات ایران به عراق به واسطه عبور و مرور آسان از مرزهای غربی و جنوبی کشور و به علاوه افزایش تمایل برای واردات از سوی عراقی‌ها در سال‌های اخیر افزایش داشته است اما در ماه‌های گذشته میزان صادرات برخی اقلام رو به کاهش گذاشته که از این اقلام می‌توان به برخی محصولات کشاورزی اشاره کرد که به علت هم‌پوشانی فصل برداشت در عراق با ایران و عدم نیاز عراق در حال حاضر رو به کاهش گذاشته است.

سید حمیدحسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در ارتباط با ممنوعیت محصولات کشاورزی برای صادرات به عراق به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا، گفت: «واردات بعضی محصولات کشاورزی مثل هندوانه، خیار، کلم، کاهو و... به عراق در حال حاضر ممنوع شده چراکه عراق ورود این محصولات را در فصل برداشت کشاورزان خود ممنوع اعلام کرده، علاوه براین محصولات، صادرات سیب درختی ایران نیز به علت مسائل قرنطینه‎ای به عراق ممنوع است که مذاکراتی برای آزاد شدن واردات سیب درختی انجام شده.»

او ادامه داد: «در حال حاضر تره‌بار و انواع موادغذایی را به عراق صادر می‎کنیم به علاوه تولیدات شیلات، لبنیات، انواع نوشابه‌ها و عرقیجات نیز به عراق صادر می‌شود. باید گفت رقم عمده‌ای از صادرات ایران به  عراق مجموعه‌ محصولات صنایع‌غذایی است، که بخشی از این صادرات مربوط به محصولات کشاورزی، بخشی  مربوط به محصولات لبنی و موادغذایی چون آرد و ماکارونی است.»

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در باره صادرات آرد به عراق هم توضیح داد: «آردی که ایران به عراق صادر می‌کند در واقع آردی است که گندم آن از روسیه به کشور وارد می‌شود و سپس در ایران فرآوری شده و به عراق صادر می‌شود. میزان صادرات آرد به عراق در سال 95 حدود 20 هزارتن بوده است و این میزان در سال گذشته به حدود 300 هزارتن رسید و امسال نیز تاکنون تقریبا 100هزارتن آرد به عراق صادر شده‎ است. پیش‌بینی می‌شود تا آخر امسال میزان صادرات آرد به این کشور افزایش بیش‌تری یابد.»

حسینی اعلام کرد: «سه قلم عمده محصولات صادراتی به عراق شامل مواد ساختمانی، مواد پلاستیکی و مواد غذایی است که از این میان بیش‎ترین رقم صادراتی ایران به عراق را مجموعه صنایع غذایی در دست دارد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید