Iranian Agriculture News Agency

گلایه گاودار ورامینی از ثبات چند ساله قیمت مصوب خرید شیر

قیمت پایین شیر صرفه تولید را گرفته

ایانا-کشاورزی: همچنان بعد از گذشت چند سال مصوب دولت قیمت شیر 1460 تومان است که کارخانه‌ها معمولا پایین‌تر از این قیمت خریداری می‌کنند. قیمت این محصول کمتر از قیمت آب است و ما ناچار به کاهش تولید شده‌ایم.

قیمت پایین شیر صرفه تولید را گرفته

ایجاد زنجیره تولید و همبستگی  آن‌ها در کنار یکدیگر سبب کاهش هزینه‌های تولید خواهد شد؛ متاسفانه در ایران زنجیره تولید در دام و طیور معمولا کامل نیست. محسن ظفر از سال 59شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر چند گاوداری را اداره می‌کند. او علاوه بر گاوهای شیری و گوشتی ، بخشی از یونجه مورد نیاز خود را نیز تولید می‌کند. او همچنین در مجموعه خود 20 واحد مسکونی  برای سکونت کارکنان و کارمندان خود ساخته که در سه شیفت در این مجموعه مشغول به کار هستند.

مدیر و مالک گاوداری ظفر در حاشیه بازدید از این گاوداری در گفتگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا؛ قیمت پایین خرید شیر خام را یکی از عوامل کاهش تولید شیر در این گاوداری عنوان کرد و گفت: همچنان بعد از گذشت چند سال مصوب دولت قیمت شیر 1460 تومان است که کارخانه‌ها معمولا پایین‌تر از این قیمت خریداری می‌کنند.

ظفر با گله‌مندی در خصوص قیمت شیر خام گفت‌: قیمت این محصول کمتر از قیمت آب است و ما ناچار به کاهش تولید شده‌ایم زیرا تولید بالای شیر، خریدار ندارد.

او با بیان اینکه در این مجموعه شیردوشی به صورت 60واحدی و اتوماتیک انجام می‌شود، افزود: در زمان بهره‌برداری از این دستگاه‌ها در سال 88، این واحد اولین واحد مکانیزه در خاورمیانه بوده است.

ظفر با تاکید بر اینکه در حال حاضر 35 تن در روز تولید شیر داریم، بیان کرد: بخشی از این تولیدات در تهران توزیع می‌شود و مابقی به کارخانه تولید لبنیات تحویل داده می‌شود.

مدیر این مجموعه گاوداری در خصوص تولید گوشت نیز گفت: در این مجموعه در ماه 30 تن گوشت تولید می‌شود که در سال برابر با 360 تن است؛ البته در بخش گاو هلشتاین  این عدد تا 45 تن رسیده است.

او متراژ این مجموعه را 11 هکتار عنوان کرد: میزان سرمایه آورده اولیه را 15 میلیارد تومان بود. در این واحد 40 نفر  به صورت مستقیم و 60 نفر  به صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند.

ظفر در خصوص وضعیت تامین علوفه نیز گفت: 15 تا 20درصد علوفه‌های این مجموعه را خودمان تولید می‌کنیم  که البته ظرفیت تولید بیشتر نیز در این بخش وجود دارد اما به دلیل کم‌آبی شهرستان ورامین تصمیم گرفته شده که مابقی را خریداری کنیم.

او  ادامه داد: طی 10سال اخیر بر روی نژادهای دیگری به غیر از هلیشتاین تحقیق کرده‌ام و در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌ام که نژادهایی مانند سمینتال و مونترال سازگازی و مقاومت بیشتری با محیط دارند و همچنین تولید آن‌ها هزینه کمتری را در بردارد در حالی که طول عمر بیشتر و خوراک کمتری دارند.

او از دیگر مشکلات موجود در حوزه دام را، نوسانات زیاد نهاده‌های دامی عنوان کرد و گفت: طی یک‌سال گذشته شاهد افزایش قیمت برخی نهاده‌های دامی تا 70 درصد بوده‌ایم.

ظفر همچنین کمبود واکسن تب برفکی را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: این مساله بسیار مهمی است و باید توسط سازمان‌های مربوطه حل شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید