Iranian Agriculture News Agency

توضیحات رئیس سازمان دامپزشکی در" ایانا "در باره توصیه‌های منع مصرف بال و جگر مرغ

مرغ‌ پس از دفع مواد دارویی وارد بازار می‌شود

تزریق واکسن و دارو تنها در بال مرغ‌ها صورت نمی‌گیرد‌

ایانا-کشاورزی: دوره‌های دفع مواد دارویی از بدن مرغ 3، 5 و 10روزه است و هر دارویی عمر ماندگاری مخصوص خود را در بدن دام دارد که تا زمان دفع کامل دارو از بدن مرغ روانه بازار نمی‌شود.

مرغ‌ پس از دفع مواد دارویی وارد بازار می‌شود

در خوردن بال و جگر مرغ احتیاط کنید، آنتی‌بیوتیک‌هایی که به مرغ‌ها تزریق می‌شود، در بال آنها تزریق شده و در جگر مرغ‌ها انباشته می‌شود. این جمله‌ای است که شاید بارها در رسانه‌های جمعی و فضای مجازی منتشر شده و پرسش‌های بسیاری در باره سلامتی مرغ‌هایی که روانه بازار می‌شود، مطرح می‌کند .چرا که در همواره شنیده می‌شود که تولیدکنندگان مراحل رشد و تولید مرغ را با استفاده از داروها و... تسریع می‌بخشند.

علیرضا رفیعی پور رییس سازمان دامپزشکی کشور در جریان بازدید از خبرگزاری ایانا، در مورد استفاده از آنتی‌بیوتیک در پرورش مرغ‌ها گفت: زمان دفع دارو در دام و طیور کاملا مشخص است و تا خروج کامل دارو از بدن این جانداران آن‌ها را ذبح نمی‌کنند.

او با تاکید بر اینکه این باور اشتباه در بین افراد رواج پیدا کرده است، افزود: دوره‌های دفع مواد دارویی از بدن مرغ 3، 5 و 10روزه است و هر دارویی عمر ماندگاری مخصوص خود را در بدن دام دارد که تا زمان دفع کامل دارو از بدن مرغ روانه بازار نمی‌شود.

رفیعی پور ادامه داد: در دامداری‌ها نیز خون‌گیری از بعضی دام‌ها و طیور به جهت اطمینان انجام می‌شود تا مطمین شویم قبل از خروج دام و طیور از مراکز تولید،  باقی‌مانده دارو‌، آنتی‌بیوتیک، مواد بیولوژیک و فلزات سنگین در بدن آن‌ها وجود نداشته باشد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه در تمام زمان دفع  دارو از بدن مرغ قبل از بارگیری از کشتارگاه‌ها نیز ارزیابی مجدد صورت می‌گیرد ، تاکید کرد: همچنین زمانی که مرغ‌ها  در بازار مصرف نیز هستند به صورت رندوم جهت اطمینان از عدم وجود آنتی بیوتیک و دارو از آنها نمونه‌گیری صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه تزریق واکسن و دارو تنها در بال مرغ‌ها صورت نمی‌گیرد‌، گفت: مردم نباید نگرانی در این‌ خصوص داشته باشند. محصولی که برچسب و پروانه دامپزشکی داشته و در مراکز بسته‌بندی تحت نظارت دامپزشکی بسته‌بندی شده به فروشگاه‌ها عرضه شده است، کاملا عاری از مواد آنتی‌بیوتیک و دارو است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید