Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان امور عشایر در بازدید از ایانا:

600 تانکر شبانه‌روزبه عشایر آبرسانی می‌کنند

ایانا-کشاورزی: با توجه به کاهش منابع آب چاره‌ای هم جز این نیست که به بازیابی منابع آبی فکر ‌کنیم. اما با توجه به شرایط می‌توان گفت که به طور قطع عشایر در محل استقرار دچار مشکل آب نشدند.

600 تانکر شبانه‌روزبه عشایر آبرسانی می‌کنند

مشکل و بحران آب دامن‌گیر جامعه شهری و روستایی شده و البته جامعه عشایری هم از آن بی‌بهره نمانده است. اما تفاوت بحران آب در جامعه عشایری با دیگر جوامع در این است که عشایر علاوه بر اینکه در مصرف آب به طور کلی شیوه‌های محدود و بهینه‌ای دارند، در عین حال دسترسی‌شان به منابع آبی باکیفیت بیشتر است.

کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر در جریان بازدید از خبرگزاری ایانا، در مورد بحران آب و مواجهه عشایر با این چالش گفت: عشایر در زمان کوچ یا اسکان مشکل خاصی ندارند. عشایر یا ییلاق هستند یا قشلاق، به اصطلاح «سامان عرفی» دارند. یعنی محدوده جغرافیایی خاص و مشخصی برای اسکان دارند و سالانه تغییر نمی‌کند. به همین دلیل همه تلاش ما این است که در محل استقرار، آب آنها را تأمین کنیم.

او اضافه می‌کند: نخستین روش، احداث شبکه است که بهترین روش محسوب می‌شود، شبکه‌های آبرسانی که اولویت اول ما است. یعنی استفاده از آب‌هایی که پیش از این هم مورد استفاده بوده است. یک بحث دیگر بحث اصلاح و مرمت منابع آبی است. منابع آبی کوچک‌مقیاس که به هر دلیلی خیلی بهره‌وری بالایی ندارد و قابلیت مصرف ندارد. این‌ها را به روش‌های مختلف احیا می‌کنیم.

قندالی در مورد وضعیت اضطراری و بحران آب توضیح داد: با وضعیت اضطراری که در حال حاضر با آن رو‌به‌رو هستیم شیوه‌های سال‌های گذشته و سنتی امکان‌پذیر نیست. در حال حاضر بیشتر شیوه آبرسانی سیار کمک می‌کند.

او اضافه می‌کند: از کارهای اصلی ما آبرسانی به شیوه سیار و با تانکر است. حدود 600 تانکر با ظرفیت 10 هزار لیتر شبانه‌روز کار انجام می‌دهند. با توجه به تعداد ناوگان، موضوع اصلی این است که بتوانیم به‌صرفه‌تر عمل کنیم و آبرسانی با شدت بیشتر و کیفیت بالاتر این اتفاق بیفتد.

قندالی یادآور می‌شود: در هر صورت بحث آب هم جزو مهم‌ترین بحث‌هاست. سعی بر این است که آبرسانی سیار را کاهش دهیم. با توجه به کاهش منابع آب چاره‌ای هم جز این نیست که به بازیابی منابع آبی فکر ‌کنیم. اما با توجه به شرایط می‌توان گفت که به طور قطع عشایر در محل استقرار دچار مشکل آب نشدند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید