Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا مطرح شد:

برداشت سالی 100هزارتن نخود بیش از نیاز کشور

واردات حبوبات به کشور با وجود مازاد تولید

ایانا-کشاورزی: با این محاسبه و جمعیت 80میلیونی ایران مجموع مصرف به 160هزار تن خواهد بود و این در حالی ست که میانگین تولید 10ساله نخود در کشور 300هزار تن بوده است.

برداشت سالی 100هزارتن نخود بیش از نیاز کشور

بانک مرکزی در دهم تیرماه نخستین فهرست واردکنندگان که با ارز 4200 تومانی اقدام به واردات کرده بودند را به منظور شفاف‌سازی منتشر کرد. فهرستی که از ورود اقلامی به کشور حکایت داشت که در داخل کشور تولید می‌شوند و حتی با مازاد تولید هم رو‌به‌رو هستند. در این فهرست، نام 131 شرکت واردکننده لپه، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، نخود و عدس به چشم می‌خورد که بر اساس خبرهایی که پس از این فهرست شنیده شد، بیش از 80 میلیون یورو برای واردات حبوبات ارز دریافت کرده اند و بیشترین میزان تخصیص ارز هم به شرکت های وارد کننده عدس، نخود، لوبیا چیتی و لوبیا قرمز اختصاص پیدا کرده. این در حالیست که به گفته رئیس شورای ملی نخود، نیاز به واردات نخود به کشور وجود ندارد و در حال حاضر میانگین سطح کشت 550هزار هکتار در کشور است.

ناصر مرادی در گفتگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا با تاکید به اینکه کشت نخود به دلیل مصرف آب پایین و همچنین کشت جایگزین گندم در استان‌های غربی برای بالا بردن ازت خاک بسیار مفید است، گفت: در سال‌های 80 و 81 میانگین سطح کشت نخود به 751 هزار هکتار نیز رسید که پس از آن به دلیل مشکلات فروش و ممنوعیت صادراتی  میزان کشت به 450تا 460هزار هکتار کاهش یافت.

او ادامه داد: البته مشکل ممنوعیت صادرات برداشته و عوارض بالای آن با پیگیری شورای نخود کاهش یافت و در حال حاضر مشکل اساسی روند واردات این محصول طی 2 سال اخیر بوده است.

مرادی میزان برآورد مصرف نخود سالانه هر فرد ایرانی را حداکثر 2 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: با این محاسبه و جمعیت 80میلیونی ایران مجموع مصرف به 160هزار تن خواهد بود و این در حالی ست که میانگین تولید 10ساله نخود در کشور 300هزار تن بوده است.

او با تاکید به اینکه در حدود 100هزار تن نیز مازاد تولید داریم، گفت: تنها در نخود سیاه نیاز به واردات در کشور وجود دارد و در سایر اقلام نخود آبگوشتی و فلافلی نیازی به واردات وجود ندارد.

رئیس شورای ملی نخود با ابراز تاسف در خصوص واردات بی‌کیفیت نخود روسی گفت: ارز مبادله‌ای برای این محصول تعلق گرفته در حالی که در داخل کشور مازاد تولید وجود دارد.

او با بیان اینکه نخود روسی با قیمت 2200تومان در بازار در حال فروش است، افزود: این نخود در روسیه مصارف دامی دارد در حالی که در ایران برخی کارخانجات تولید فلافل اقدام به خرید این نوع از نخود می‌کنند.

مرادی با بیان اینکه باید واردات نخود به کشور ممنوع شود، تاکید کرد: وضع تعرفه 50درصدی نیز می‌تواند سبب شود تا قیمت نخود وارداتی با تولید داخل برابری کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید