Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهادکشاورزی فردیس:

آبیاری 720 هکتار از اراضی فردیس با سیستم‌های نوین آبیاری

ایانا-کشاورزی: در زمینه بهینه‌سازی مصرف آب نیز طرح‌های خوبی اجرا شده که از سطح موجود در حدود ۴۰۰ هکتار آبیاری قطره‌ای، ۷۰ هکتار آبیاری بارانی و ۲۵۰ هکتار آبیاری کم فشار انجام شده است.

آبیاری 720 هکتار از اراضی فردیس با سیستم‌های نوین آبیاری

از مجموع دو هزار و 500 هکتار اراضی شهرستان فردیس البرز، از زمان تاسیس تا کنون ۷۲۰ هکتار یعنی بالغ بر ۳۵ درصد سیستم‌های نوین آبیاری در این شهرستان اجرا شده است.

مدیر جهادکشاورزی فردیس با اشاره به اینکه سطح زیر کشت محصولات زراعی این منطقه هزار و 129 هکتار با تولیدی بالغ بر ۳۶ هزار تن محصولاتی نظیر گندم، جو، کلزا، ذرت، سبزی و صیفی است، گفت: سطح زیر کشت محصولات باغی منطقه هزار و 400 هکتار است که بر اساس اهمیت محصولی در این زمین‌ها سیب، گلابی، گیلاس، زردآلو و آلو از مهمترین این محصولات به شمار می‌رود.

سیدمحسن موسوی با بیان اینکه از هزار و 400 هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی ۴۲ هزار تن محصول تولید می‌شود، در گفتگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا، توضیح داد: در برخی ارقام مانند گلابی در تولید کشور رکورددار هستیم. این محصول به سایر استان ها و حتی سایر کشور ها نیز صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی فردیس با تاکید به اینکه در حال حاظر چهار واحد بسته‌بندی محصولات کشاورزی در این شهرستان وجود دارد، گفت: این واحدها مجهز به سردخانه، سالن‌های جدا‌سازی و بسته‌بندی محصولات هستند.

موسوی با تاکید به اینکه شهرستان فردیس در استان البرز از نظر ظرفیت نگهداری محصولات و سردخانه بالاترین ظرفیت نگهداری را از لحاظ سطح زیر کشت و انواع محصولات در کشور داراست، گفت: در شهرستان فردیس ۴۵ هزار تن ظرفیت نگهداری محصولات وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی فردیس ادامه داد: در زمینه محصولات دامی نیز با توجه به اینکه شهرستان فردیس شهرستانی با تراکم بالای جمعیتی است و تولیدات دام و طیور به قبل از ایجاد این شهرستان برمی‌گردد، هم اکنون با وجود تراکم بالای جمعیتی قادر به افزایش در این حوزه نیستیم و به همان میزان موجود در گذشته بسنده شده است.

او با تاکید به اینکه حریم نامه‌هایی توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی  تعریف شده که در شهرستان فردیس به دلیل تراکم بالای جمعیتی و محدودیت اراضی، این سازمان باید در صدد برآید تا فواصل و حریم‌ها را در این شهرستان کاهش دهد‌؛ زیرا سایر شهرستان‌ها سطح اراضی بیشتر و تراکم جمعیت کمتری را دارند.

او تعداد واحد‌های دامداری در این شهرستان را برابر با ۱۰ واحد صنعتی و ۵۲ واحد سنتی عنوان کرد و افزود: در این واحدها هزار و 400 راس دام سبک و سه هزار و 100 راس دام سنگین در این شهرستان وجود دارد که  در مجموع ۳۵۰ تن گوشت قرمز در شهرستان تولید می‌شود.

او افزود: همچین تولید شیر در این شهرستان نیز برابر با 16 هزار تن است.

موسوی با تاکید به اینکه در زمینه طیور تعداد واحدهای فعال پنج واحد است، افزود: سالانه در حدود ۱۵۰ تن گوشت مرغ در این شهرستان  تولید می‌شود  و هزار و 900 تن تخم‌مرغ نیز در این واحدها به تولید می‌رسد.

او ادامه داد: در زمینه بهینه‌سازی مصرف آب نیز طرح‌های خوبی اجرا شده که از سطح موجود در حدود ۴۰۰ هکتار آبیاری قطره‌ای، ۷۰ هکتار آبیاری بارانی و ۲۵۰ هکتار آبیاری کم فشار انجام شده است.

موسوی با بیان اینکه تاکنون از مجموع دو هزار و 500 هکتار اراضی شهرستان از تاسیس تا کنون ۷۲۰ هکتار بالغ بر ۳۵ درصد سیستم‌های نوین آبیاری در این شهرستان اجرا شده است، افزود: این عدد به نسبت متوسط کشوری که برابر با ۲۱ درصد است رتبه بالاتری است.

موسوی در زمینه ماشین‌آلات و مکانیزاسیون نیز در این شهرستان گفت: در شهرستان شرایط خوبی را در این بخش داریم  و تعداد ۵۳ دستگاه تراکتور وجود دارد.

او افزود: در  ضریب مکانیزسیون نیز در این شهرستان 5.1 است که این ضریب نیز بالاتر از میانگین کشوری است.

موسوی با تاکید به اینکه این شهرستان در حال حاضر در زمینه تولید نهال نیز جایگاه ویژه‌ای در استان البرز دارد، گفت: استان البرز بالغ بر ۱۶ تا ۱۸ میلیون هسته نهال در سال تولید می‌کند که این میزان تولید در مقایسه با استان‌های دیگر بیشتر است.

او در زمینه مشاغل خانگی نیز با اشاره به اینکه طی دو سه سال گذشته تاکنون پنجاه واحد فعال در زمینه مشاغل خانگی در این شهرستان مجوز صادر شده است، تاکید کرد: از این  تعداد در این واحدها برای ۳۰۰ نفر اشتغال‌زایی جدید صورت گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی فردیس یکی از برنامه‌های اجرایی ابلاغ شده را توسعه واحد‌های صنعتی و شهرک‌های کشاورزی عنوان کرد و گفت: در این زمینه احداث شهرک گلخانه‌ای ۱۳هکتاری در دست است که توافقات اولیه آن با کشاورزان صورت پذیرفته و قرار است که ایجاد شود.

او گفت: در آخرین کل‌گیری که در مزارع گندم که طی هفته گذشته صورت گرفته رکورد تولید این محصول برابر با 12 هزار و 570 کیلوگرم بوده که با توجه با شرایط امسال از نظر اقلیمی سرمای اول فصل، بارندگی‌های متناوب و خشکسالی، افت محصول را داشته‌ایم اما هم‌چنان عملکرد قابل قبولی را در سطح کشور داشته‌ایم.

مدیر جهاد کشاورزی فردیس تاکید کرد: همچنین در سایر تولیدات محصول باغی همچون گلابی  نیز تولید،٥٠ تن در هکتار در این شهرستان است و میانگین متوسط تولید ۱۹تن در هکتار در کشور است که یک رقم قابل توجهی است. البته در محصولاتی مانند هلو و شلیل متوسط تولید کشوری ۱۴ تن است که این رقم در این شهرستان ۳۵ تا۳۷ تن است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید