Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن شرکت‌های تولیدکننده مرغ گوشتی:

قیمت مرغ در بازار به واقعی‌سازی نیاز دارد

ایانا-کشاورزی: دولت باید باور داشته باشد که قیمت گوشت مرغ در بازار نیاز به واقعی‌سازی دارد. در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ بالا است و بخش اعظمی از آن ناشی از سیاست‌های دولت در زمینه برنامه‌های کلان است. از جمله این موارد تک نرخی کردن نرخ ارز بود که بازار نهاده‌ها را دگرگون کرد.

قیمت مرغ در بازار به واقعی‌سازی نیاز دارد

بیش از 40 روز است که از اعتراض تولید‌کنندگان مرغ گوشتی در زمینه افزایش قیمت نهاده‌ها و ارزان بودن نرخ خرید مرغ گوشتی می‌گذرد. طبق پیگیری‌های صورت گرفته بیشتر تولیدکنندگان مرغ گوشتی مدعی بودند که قیمت مصوب خرید مرغ، به هیچ عنوان با وضعیت نرخ بالای نهاده‌ها نمی‌خواند و این مساله باعث شده تا صنعت مرغ گوشتی به خطر بیافتد. طبق گفته مرغداران، درحال حاضر تولیدکنندگان به ازای هر کیلوگرم تولید مرغ، 1500تومان زیان می‌کنند. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد تولید گوشت مرغ در سه ماه نخست امسال بالا بوده در عین حال کنجاله سویا 60درصد و ذرت39 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قیمت داشته. از این رو در پی افزایش قیمت نهاده‌ها، قیمت مرغ تنها به میزان سه درصد رشد یافته. حالا پس از مدت‌ها نارضایتی از قمیت مرغ که از سوی تولیدکنندگان مطرح می‌شدریال خبرها حاکی از آن است که ستاد تنظیم بازار، قصد دارد قیمت مرغ را به سمت نرخ واقعی و منطقی خود سوق دهد و بر این اساس بر طبق خبرهایی که شنیده می‌شود حتی با قیمت 9250تومانی مرغ هم موافقت شده است.

در این باره علی صابری دبیر انجمن شرکت‌های تولیدکننده مرغ گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «این روزها زمزمه‌هایی در زمینه افزایش قیمت مرغ در بازار به گوش می‌رسد. تاکنون جلسات متعددی در راستای تصویب نرخ جدید مرغ برگزار شده و تلاش بر این بوده که دولت و مرغداران بر سر یک نرخ به اجماع برسند. جلسات مورد نظر درحالی دائما تشکیل می‌شوند که مسئولان مربوطه در این میان نکته مهمی را از یاد برده‌اند. مساله اساسی اینجاست که قیمت خرید مرغ گوشتی را عرضه و تقاضای مرغ در بازار تعیین می‌کند نه قیمت‌های دستوری.»

او با اشاره به اهمیت عرضه و تقاضا در بازار و نقش این موضوع در تعیین قیمت مرغ، ادامه می‌دهد: «این عرضه و تقاضا است که قیمت واقعی مرغ را مشخص می‌کند حتی اگر به ضرر تولیدکننده باشد. درحال حاضر مشکل تولیدکنندگان این صنعت، قیمت بالای نهاده‌ها است که تاکنون ضرر زیادی را برای مرغداران در پی داشته. اکنون با فصل گرما مواجه هستیم، مردم در این فصل، گرایش بیشتری به پخت غذاهایی با سبزی و صیفی‌جات دارند و تمایل به مصرف مرغ کمتر است. این داستان تقاضا را پایین آورده.»

صابری تاکید می‌کند: «به احتمال بسیار، نوسانی که قرار است در قیمت‌ها رخ دهد، ناشی از تغییر در عرضه و تقاضا بوده. ما باید دولت را متقاعد کنیم که در راستای افزایش نرخ مرغ گام بردارد. اگر کاری در این زمینه انجام نمی‌دهد با افزایش تقاضا و گران شدن قیمت مرغ در بازار، حداقل برای مقابله با قیمت‌ها نیز وارد عمل نشود. چرا که مسئولان مربوطه دائم در حال کاهش قیمت‌ها هستند.»

او تصریح می‌کند: «دولت باید باور داشته باشد که قیمت گوشت مرغ در بازار نیاز به واقعی‌سازی دارد. در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ بالا است و بخش اعظمی از آن ناشی از سیاست‌های دولت در زمینه برنامه‌های کلان است. از جمله این موارد تک نرخی کردن نرخ ارز بود که بازار نهاده‌ها را دگرگون کرد.»

دبیر انجمن شرکت‌های تولیدکننده مرغ گوشتی می‌گوید: «صنعت مرغ گوشتی همچنان گرفتار است و تولیدکنندگان همچنان در حال ضرر دادن هستند. تمام نشست و برخاست‌های آقایان بی‌فایده بوده و تا‌کنون هیچ منفعتی عاید تولید‌کننده نشده، چرا که قیمت نهاده‌ها در بازار هیچ‌گونه تغییری نکرده و صنعت مرغ گوشتی همچنان زیان می‌دهد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید