Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا مطرح شد:

رونق راه‌اندازی گلخانه‌ با توجه شرایط اقلیمی کشور

سودآوری کشاورزی با تولید محصولات در گلخانه‌ها

ایانا-کشاورزی: ا توجه به نیاز روزافزون بازار، چه از نظر تولید گل و گیاهان زینتی و چه از نظر سبزیجات و صیفی‌جات خارج از فصل، تولید گلخانه‌ای امروزه به یکی از سودآورترین بخش‌های کشاورزی تبدیل شده‌ که البته سرمایه‌گذاری اولیه‌ای را نیز طلب می‌کند.

رونق راه‌اندازی گلخانه‌ با توجه شرایط اقلیمی کشور

هر یک از گیاهان برای داشتن رشد مطلوب نیاز به شرایط خاصی از نظر شدت نور، دمای روزانه، دمای شبانه، میزان رطوبت نسبی هوا و رطوبت خاک دارند و برای تولید و پرورش تجاری گیاهان با کیفیت بالا و در تمام طول سال باید شرایط محیطی مطلوب به همراه کنترل عوامل خسارت‌زا نظیر باد، طوفان‌های ویرانگر، سرما و یخبندان و … ایجاد شود و این مسأله با ساخت گلخانه‌ها امکان پذیر خواهد بود.

البته با توجه به نیاز روزافزون بازار، چه از نظر تولید گل و گیاهان زینتی و چه از نظر سبزیجات و صیفی‌جات خارج از فصل این روش تولید امروزه به یکی از سودآورترین بخش‌های کشاورزی تبدیل شده‌ که البته سرمایه‌گذاری اولیه‌ای را نیز طلب می‌کند.

گلخانه زیبایی با متراژی در حدود ده هزار متر  و وجود سالن ۸۰۰ متری که با ۲ سالن دیگر نیز با استاندارد ارتفاع۶ متری در حال احداث است یکی از گلخانه های زیبا و مدرن موجود در فردیس کرج را به وجود آورده است. این گلخانه در سال ۹۲ به صورت رسمی با آورده ۱۰۰ میلیون تومانی و بدون احتساب قیمت مالکیت زمین فعالیت خود را آغاز کرده است.

حسین ترابی مدیر گلخانه که پدر و برادرانش نیز در حوزه گل و گیاه فعالیت دارند در گفت و گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا با بیان اینکه در حال تبدیل مجوز گلخانه از مشاغل خانگی به صنعتی است، گفت: در حال حاظر تامین کننده گل و گیاه استان البرز هستیم.

او با بیان اینکه تاثیر نوسانات ارز مشکلاتی راه در راستای احداث دو سالن گلخانه ایجاد کرده است، افزود: نیاز به تسهیلات در این خصوص وجود دارد اما سود بالای دریافت تسهیلات مانع بزرگی در این راه است.

ترابی در خصوص وضعیت آبیاری این مجموعه نیز گفت: آب کشاورزی را در استخر ذخیره می‌کنیم و توسط شلنگ گیاهان را آبیاری می‌کنیم.

او از مشکلات موجود گلخانه‌های صنعتی را‌، تامین مواد اولیه از جمله گلدان، سم و کود عنوان کرد و گفت: در خصوص قیمت گلدان نوسانات زیادی وجود دارد که خرید و فروش آن را با مشکل روبه‌رو کرده است.

مدیر این گلخانه با بیان اینکه از سرمایه‌گذاری در حوزه گل و گیاه راضی است، گفت: فعالیت در حوزه گل و گیاه در صورتی که با بی‌آبی مواجه نشویم سودده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید