Iranian Agriculture News Agency

گزارش میدانی ایانا از وضعیت عرضه و قیمت میوه در میادین تره‌بار

همه ناراضی‌اند؛ چه فروشنده و چه خریدار

سرمای بهاری و دلال‌بازی‌های همیشگی باز هم گرانی را به بازار میوه‌ها آورد

ایانا-کشاورزی: ما از هیچ چیز راضی نیستیم..الان تمام قیمتای میوه پنج رقمی شده، ارزش پول خیلی پایین اومده و به درد نمی‌خوره.. با این پولا که نمی‌شه چیزی خرید..قبلاً خربزه خوب و کیلویی1200تومن می‌خریدی.. الان قیمت این میوه شده 3300تومن..

همه ناراضی‌اند؛ چه فروشنده و چه خریدار

دمای بالای هوا درظهر تابستان، میوه و صیفی‌جات را نیز از حال برده. اولین چیزی که بر روی پیشخوان غرفه‌ها توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند، میوه‌های رنگارنگی است که در عین بی‌نظمی، با نظم خاصی در کنار هم چیده شده‌اند. جمعیت زیادی داخل غرفه میوه فروشی به چشم نمی‌خورد و فروشنده به راحتی می‌تواند از پس مشتریان خود برآید. فروشنده همانطور که کیسه‌های پر از میوه را روی ترازو می‌گذارد، از عرضه کم میوه در بازار گلایه می‌کند. وَرمَقانی، یکی از غرفه‌داران بازار میوه و تره‌بار به کمبودها اشاره می‌کند و می‌گوید: «امسال دچار کمبود میوه‌ایم. شاید تقاضا نسب به تابستون پارسال بیشتر نباشه، اما همین اندازه باری که به ما می‌دَن، خیلی کفاف مشتری رو نمی‌دِه. قیمت‌ها هم که ماشالله، وضعیت خوبی ندارن. مثلا اصل قیمت طالبی کفِ مِیدون 2400بوده، اما به ما 3000تومن میدَن. خُب. ماهم با قیمت 3000تومن مجبوریم بفروشیم. این سودی نداره.» او در ادامه صحبت‌هایش گریزی به  وضعیت میوه‌های صادراتی می‌زند، «الان موز و آناناس خیلی دیر به دیر به دست ما می‌رِسه. ما یه روز موز داریم یه روز نداریم! آناناس هم وضعیتش همینطوره و به نظرم تمام اینا به دلار ربط داره! میوه‌های داخلی هم بدتر از وارداتی‌اند.. الان حدود یه هفته‌اس گیلاس تو بازار نیست.» یکی از مشتریان که خانومی نسبتاً میانسال است به وضعیت قیمت‌ها اعتراض دارد. افسانه لقائی درحالی که کیسه‌های پلاستیکی میوه را جمع و جور می‌کند، می‌گوید: «قیمت میوه‌ها خیلی گِرون شده. من برای دوکیلو میوه 17هزار تومن پول دادم. حالا دوقلم میوه‌ام بیشتر نیس(یک کیلو هلو و یک کیلو انگور). ما فکر می‌کردیم موز و میوه‌های وارداتی گِرونه.. ولی داریم می‌بینیم میوه‌های داخلی گِرونتره!»

به گزارش ایانا، در حالی که صدای اعتراض یکی از مشتریان غرفه کناری به گوش می‌رسد، می‌توانی به وضوح اعتراض او را در زمینه کیفیت پایین میوه‌ها، بشنوی. فروشنده غرفه، درحالی که تلاش داشت تا  مشتری‌مداری کند، می‌گوید: «چاره نیس.. میوه‌های نوبرانه خیلی کم هَستن. مردم حق دارن. میوه کمه، کیفیت متوسطه و قیمتا بالاس.. الان شما ببین دیگه، این اوضاع میوه‌هاس.. مثلا سیب گلاب، فقط دو روز تو هفته پیدا می‌شه.. قیمتش کف میدون به 20هزار تومن رسیده. گیلاس هم همین اوضاع رو داره و کف بازار 20تا25هزار تومن خرید و فروش میشه.. قیمت بالا به کنار، الان دیگه گیلاس باکیفیت، پیدا نمیشه و مردم هم ناراضین..» مشتری دیگری در بین صحبت‌های فروشنده غرفه می‌پرد و رشته صحبت را از او می‌گیرد. صَلاحی، کارمند بازنشسته و از مشتریان غرفه میوه فروشی با لحنی اعتراضی، می‌گوید: «ما از هیچ چیز راضی نیستیم..الان تمام قیمتای میوه پنج رقمی شده، ارزش پول خیلی پایین اومده و به درد نمی‌خوره.. با این پولا که نمی‌شه چیزی خرید..قبلاً خربزه خوب و کیلویی1200تومن می‌خریدی.. الان قیمت این میوه شده 3300تومن..» نفر سومی که کمک شاگرد غرفه‌دار میوه است، در حالی که خربزه‌ها را روی پیشخوان داخلی غرفه جای می‌دهد، در ادامه گفت و گو توضیح می‌دهد: «امسال بار خیلی کمه.. میوه لوکس پیدا نمی‌شه.. سیل، سرما و خشکسالی همه چیزو برده.. خلاصه اوضاع میوه خرابه.»

غرفه‌داران تره‌بار نیز از این اوضاع مستثنی نیستند. کمبود بار و کم‌رنگ بودن برخی اقلام در پیشخوان غرفه‌ها به وضوح مشخص است. در این باره، مَلک‌مطیعی یکی از غرفه‌داران تره‌بار، می‌گوید: «الان اوضاع تره‌بار و صیفی‌جات خیلی خوب نیس.. بار کمه.. مثلا تو بازار، شِوید پیدا نمیشه..امروز بیشتراز30تا مشتری اومدن که شوید می‌خواستن.. با این اوضاع مشتریا هم دارن کمتر می‌شن چون جِنساشون جور نیس.. قبلا دو تن سبزی از این بازار بیرون می‌رفت.. الان سیصد کیلو بیشتر فروش نداریم.» غرفه دار دیگری در حالی که به مشریان خود پاسخ می‌داد، از بالا بودن قیمت کرایه حمل بار گلایه می‌کند. عرفان لطفی، غرفه‌دار صیفی و تره‌بار، با لحنی اعتراضی می‌گوید: « هزینه کرایه‌های حمل خیلی بالاس. اصلاً برای ما نمی‌صرفه.. مشتریامونم ریزش داشتن..» یکی از مشتریانی که در صف انتظار تسویه حساب است، حرف غرفه‌دار را ادامه می‌دهد:« قیمت‌ها دو برابر سال گذشته شده.. همه چیز گرونه.. سال گذشته با چهار تا چهار هزار و 500تومن می‌شد میوه خرید.. الان زیر 9هزار تومن میوه بهت نمی‌دَن..»

بررسی‌های میدانی ایانا، نشان می‌دهد که این روزها قیمت‌ها بالا رفته و نرخ‌های متفاوتی در بازار میوه و تره بار به چشم می‌خورد. از این رو مردم هم نمی‌توانند تشخیص دهند که قیمت مصوب و واقعی کدام رقم است. موضوع دیگری که در این بین جای تامل دارد، کمبود میوه با کیفیت در بازار است. گویا این‌بار نیز دلالان میوه توانسته‌اند بازار را به سمتی هدایت کنند که میوه لوکس و با کیفیت تنها به دست تعداد محدودی از میوه فروشان برسد. کمبود میوه‌های فصل و نیز نوبرانه‌ها باعث شده تا واسطه‌گران، محصولات باکیفیت را خریداری و دلال بازی را در بازار میوه رونق ببخشند.

چندی پیش حسین صابری، رئیس اتحادیه بار فروشان در راستای وضعیت قیمت‌ها در میدان مرکزی میوه و تره‌بار گفته بود: «قیمت‌گذاری میوه در میادین بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد و تابستان سال گذشته فراوانی بار در بازار وجود داشت. این فراوانی در حالی حاکم بود که هزینه حمل و نقل این تولیدات نیز تامین می‌شد. اما متاسفانه امسال سرمازدگی موجب کاهش محصولات تابستانه شده و برای کاهش قیمت‌ها باید منتظر بود تا میوه‌های زمستانه از اواخر شهریور وارد بازار شوند.»

کم‌آبی، سرمای بهاری و حضور دلالان در بازار میوه و تره‌بار، در حالی امسال با قیمت‌های عجیب و غریب خود را در بازار میوه نشان می‌دهد که سال‌های طولانی است حضور دلالان و بازی آنها با قیمت میوه و تره‌بار در میادین و مغازه‌های سطح شهر، نارضایتی بسیاری را با خود همراه کرده. نارضایتی که از کاهش توان خرید مردم تا سود سرشاری که دلالان از بازی قیمتی می‌برند و سر بی‌کلاه باغداران و کشاورزان حکایت‌های فراوانی را روایت کرده اما همچنان داستان دلالان در بازار میوه و تره‌بار داستانی دنباله‌دار است که پایانی برای آن دیده نمی‌‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید