Iranian Agriculture News Agency

نایب رییس مجمع ملی صادرات دام زنده و گوشت ایران:

زیان سه میلیاردی صادر کنندگان دام از ناهماهنگی

خسارت صادر کنندگان دام را چه کسی پرداخت می‌کند

ایانا-کشاورزی: مرزبانی آبادان در اقدامی‌ بی‌سابقه وسط دریا لنج‌ها را نگه‌داشته و از آنها مدارک صادرات را خواسته. این در حالی است که مدارک صادرات دام در خشکی و در حین عبور کالا از گمرک به مراجع ذی‌صلاح ارائه می‌شود.

زیان سه میلیاردی صادر کنندگان دام از ناهماهنگی

پس از هزار اما و اگر و محدودیت‌های ریز و درشتی که برای صادرات دام زنده و حواشی آن وجود داشت، و نسل دام مولد و پرورشی ایران به دلیل افزایش بی‌رویه قاچاق در معرض انقراض قرار گرفت، صادرات دام زنده آزاد شد. اما گویا قرار نیست مشکلات صادر‌کنندگان دام زنده پایان پذیرد. این بار هم به دلیل ناهماهنگی بین مسولان حدود سه هزار و 120 راس دام پرورشی مخصوص صادرات در سرحد آب‌های مرزی ایران از بین رفتند و خسارت هنگفتی برای صادرکنندگان دام زنده برجای گذاشتند. خسارتی که مشخص نیست توسط چه مرجعی و چطور باید پرداخت شود.

خلیل کریمی‌نسب نایب رییس مجمع ملی صادرات دام زنده و گوشت ایران که از این اتفاق خبر داده در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی ایانا می‌گوید: صادرات دام زنده از سال گذشته مشکلات و محدودیت‌هایی داشت، اما به دلیل افزایش ناگهانی قاچاق دام که بدون توجه حتی دام مرغوب ومولد را نیز خارج می‌کردند، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی تمامی مجوزها، نامه‌نگاری و دستورات لازم را برای صادرات تحت نظارت صادر کردند.

او اضافه می‌کند: پس از تلاش و هماهنگی، صادرات دوباره از سر گرفته شد اما این بار وسط دریا درست در آب‌های سرحدی ایران مرزبانی از عبور لنج‌های حامل دام جلوگیری کرده است.

کریمی‌نسب در مورد دلایل ممانعت مرزبانی از عبور لنج‌های حامل دام توضیح می‌دهد: مرزبانی آبادان در اقدامی‌ بی‌سابقه وسط دریا لنج‌ها را نگه‌داشته و از آنها مدارک صادرات را خواسته. این در حالی است که مدارک صادرات دام در خشکی و در حین عبور کالا از گمرک به مراجع ذی‌صلاح ارائه می‌شود.

نایب رییس مجمع ملی صادرات دام زنده و گوشت ایران می‌گوید: بدون ارائه مدارک مثل تاییدیه سازمان دامپزشکی یا مجوز وزارت جهادکشاورزی، گمرک اجازه ورود و ترخیص کالا و دام را به گمرکات نمی‌دهد. اما بدون مقدمه و سابقه پیشین، مرزبانی آبادان روی دریا ادعا کرده که باید مدارک صادرات به مرزبانی رونوشت می‌شده است.

او اضافه می‌کند: این در حالی است که مرزبانی در خشکی است و واحد اجرایی این مرزبانی فقط در دریا هستند و ارائه مدارک در عمل برای صادرکننده یا لنج‌داری که در حال خروج از آب‌های ایران است، امکان پذیر نیست. ضمن اینکه اگر مرزبانی نیاز به این مدارک دارد، این مدارک باید از مراجع ذی‌صلاح یعنی گمرک، وزارت جهادکشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور این مدارک تقاضا نشود.

خلیلی‌نسب با اشاره به اینکه زمانی که لنج حامل دام پنج یا شش ساعت روی آب با دمای 50 درجه شناور باشد تلفات حتمی است، توضیح می‌‌دهد: بر اثر این ناهماهنگی و بی‌برنامگی حدود سه هزار و 120 راس دام پروار مخصوص صادرات تلف شدند.

او اضافه می‌کند: بر اثر این ناهماهنگی و بی‌برنامگی مرزبانی بیش از 3.7 میلیارد تومان خسارت به صادرکنندگان دام وارد شده است. خسارتی که مشخص نیست چه مرجعی و چطور باید به ما آن را پرداخت کند.

نایب رییس مجمع ملی صادرات دام زنده و گوشت ایران در مورد پیگیری و حل مشکلاتشان می‌گوید: خسارت‌دیدگان از اهمال و سهل‌انگاری مرزبانی آبادان شکایتی را تنظیم  و تسلیم مراجع قضایی کرده‌اند. این خسارت فقط از دست رفتن مال و اموال پرورش‌دهندگان دام نیست بلکه آبرو و اعتبار پرورش‌دهندگان را نیز خدشه‌دار کرده است.

او اضافه می‌کند: زمان برای حمل و صادرات دام بسیار با‌ارزش است. پرورش و پروار کردن یک دام بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر است و دامی که تلف می‌شود خسارتش به آسانی قابل جبران نیست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید