Iranian Agriculture News Agency

گشوده شدن فصل نوینی در روابط ایران و اتحادیه اروپا؛

توافق بر تسهیل تجارت و ارتقای صادرات محصولا کشاورزی

ایانا-کشاورزی: ایران و اتحادیه اروپا همچنین بر انتقال نوآوری‌ها و توسعه تحقیقات کشاورزی، همکاری در حوزه‌هایی مانند نظام بهداشتی و بهداشت گیاهی، فرآوری و تجارت گیاهان دارویی، کشاورزی ارگانیک و بهره‌برداری بهینه از منابع آب و همچنین تسهیل تجارت و ارتقای صادرات محصولا کشاورزی و دسترسی به بازار اتحادیه اروپا توافق کردند.

توافق بر تسهیل تجارت و ارتقای صادرات محصولا کشاورزی

ایران و اتحادیه اروپا، راه‌های توسعه همکاری‌های کشاورزی، تجاری، بانکی و افزایش دستیابی به فناوری‌ها و بازار کشورهای عضو این اتحادیه را در تهران بررسی کردند.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، امروز سه‌شنبه در سومین نشست همکاری‌های مشترک ایران کمیسیون کشاورزی، تجارت، بهداشت و مرکز سرمایه‌گذرای اتحادیه اروپا، مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی گفت: فصل نوینی در روابط ایران و اتحادیه اروپا در بخش کشاورزی گشوده شده و گام‌های عملی در برخی از توافقات دو طرف برداشته شده است.

هومن فتحی هدف از برگزاری این نشست را، پیگیری توافقات و مصوبات میان حجتی وزیر جهاد کشاورزی و فیل هوگان کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا در آبان سال ۹۶ و همچنین حل و فصل مسایل باقیمانده در حوزه بهداشت گیاهی عنوان کرد.

او برنامه‌ریزی برای برگزاری سمینار مشترک ایران و اتحادیه اروپا در زمینه توسعه پایدار و زمینه‌های حمایت‌های مالی اتحادیه اروپا از پروژه‌های توسعه‌ای کشاورزی ایران، کشاورزی ارگانیک و شاخص‌های جغرافیایی محصولات کشاورزی و شاخص‌های جغرافیایی محصولات کشاورزی را از دیگر اهداف این نشست مشترک دانست.

فتحی با بیان این که در سفر کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا به ایران در سال گذشته تفاهمات خوبی در زمینه سیاست‌های محوری در بخش کشاورزی میان دو طرف صورت گرفته است، تصریح کرد: رفع موانع بانکی و اختصاص خط اعتباری به منظور یافتن سازوکارهای مناسب برای برطرف کردن موانع در حوزه کشاورزی، دستیابی به دیدگاه مشترک در مورد استانداردهای یکسان و یکنواخت برای برداشتن موانع غیرتعرفه‌ای و ارتقای همکاری‌های میان‌مدت و بلند‌مدت در این حوزه را از جمله این تفاهمات برشمرد.

او افزود: ایران و اتحادیه اروپا همچنین بر انتقال نوآوری‌ها و توسعه تحقیقات کشاورزی، همکاری در حوزه‌هایی مانند نظام بهداشتی و بهداشت گیاهی، فرآوری و تجارت گیاهان دارویی، کشاورزی ارگانیک و بهره‌برداری بهینه از منابع آب و همچنین تسهیل تجارت و ارتقای صادرات محصولا کشاورزی و دسترسی به بازار اتحادیه اروپا توافق کردند.

مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در عین حال گفت: این نشست همکاری در شرایطی برگزار می‌شود که ترامپ به طور یک طرفه و بدون دلیل منطقی از برجام خارج شده و عهدشکنی کرده است.

او افزود: ملت ایران به رغم خروج آمریکا از برجام مانند گذشته از این تهدید‌ها فرصت می‌سازد و به مسیر رشد و تعالی خود ادامه خواهد داد و از کشورهایی که در این مسیر ایران را همراهی کنند، استقبال می‌کند.

فتحی با اشاره به پیام اخیر کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا تصریح کرد: کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا در پیامی به صراحت گفته است که از تحرکات ترامپ مطلع است و اجازه نمی‌دهد مسایل سیاسی بر روابط اقتصادی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاثیر بگذارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید