Iranian Agriculture News Agency

نائب رئیس بنیاد توانمند‌سازی گندم‌کاران:

دلالان مشتری نقد گندم‌ها سر زمین شده‌اند

ایانا-کشاورزی: متاسفانه دولت در سال‌های 95 و 96 در پرداخت به موقع بدهی‌های خود به گندم‌کاران باز ماند. این بدعهدی دولت باعث شده اعتماد گندم‌کاران به دولت از دست برود و آنها تمایل داشته باشند گندم خود را به دلالان و به صورت نقدی بفروشند. دلالان به تازگی بر سر مزارع حضور پیدا کرده و محصولاتشان را همانجا خریداری می‌کنند.‌‌‌

دلالان مشتری نقد گندم‌ها سر زمین شده‌اند

تاخیر در پرداخت‌ به موقع پول به گندم‌کاران در دو سال اخیر و همچنین عدم افزایش نرخ خرید گندم، بازار گرمی را برای دلالان گندم، ساخته. خبرها حاکی از آن است که این روزها گندم‌کاران مناطق مختلف کشور از فروش گندم خود به دولت خودداری می‌کنند. گویا ماجرای آشفته بازار نهاده‌های دامی نیز به این ماجرا دامن زده و بسیاری از دلالان را مجاب کرده تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و اقدام به خرید گندم نقد از گندم‌کاران کنند. براین اساس گویا دلالان وارد کسب و کار جدیدی شده‌اند و گندم را برای خوراک دامی به جای نهاده‌ها به فروش می‌رسانند.

در این باره عطاالله هاشمی نائب رئیس بنیاد توانمند‌سازی گندم‌کاران در گفت‌و‌گو با خبرنگار کشاورزی ایانا می‌گوید: «متاسفانه دولت در سال‌های 95 و 96 در پرداخت به موقع بدهی‌های خود به گندم‌کاران باز ماند. این بدعهدی دولت باعث شده اعتماد گندم‌کاران به دولت از دست برود و آنها تمایل داشته باشند گندم خود را به دلالان و به صورت نقدی بفروشند. دلالان به تازگی بر سر مزارع حضور پیدا کرده و محصولاتشان را همانجا خریداری می‌کنند.‌‌‌»

او با اشاره به اینکه چنین اتفاقی در استان‌های شمال غربی کشور به شدت در حال پیشروی است، ادامه می‌دهد: «دولت شروع خرید تضمینی گندم را از جنوب کشور آغاز کرده و آنچنان که از شواهد امر بر می‌آید بودجه کافی را در این زمینه ندارد. بنابراین تا به استان‌های شمال غربی کشور برسد قطعا دچار کمبود بودجه خواهد شد. مسلم است که گندم‌کاران ترجیح می‌دهند تولیدات خود را به دست دولت ندهند. چرا که فاصله کشت تا برداشت گندم در شمال غرب کشور و جنوب بسیار با هم تفاوت دارد.»

هاشمی در ادامه خاطر نشان می‌کند: «فاصله کاشت تا برداشت گندم در شمال غرب کشور یک ماه است و این ماجرا در جنوب کشور پنج ماه طول می‌کشد. بنابراین گندم‌کارانی که در شمال غرب کشور اقدام به گندم‌کاری می‌کنند باید به سرعت پول خود را دریافت تا بتوانند دوباره بذر خریداری کنند و اقدام به کشت کنند. متاسفانه در دو سال گذشته پرداخت گندم‌کاران چند ماه به تعویق افتاد و این ماجرا به اعتماد آنها آسیب رسانده است. »

او با ارائه پیشنهاداتی در این زمینه می‌گوید: «دولت باید در رابطه با این موضوع تدبیری بیاندیشد و یکی از مواردی که می‌تواند دولت را در این راستا یاری کند تشکل‌های مربوطه هستند. دولت باید از تشکل‌های مربوط به گندم‌کاران حمایت و به آنها میدان دهد. بنابراین می‌توان با اختصاص بودجه‌ای به تشکل‌ها، خرید گندم از گندم‌کاران را به آنها سپرد و بازار داغ دلالان را کساد کرد. چرا که گندم‌کاران به تشکل‌ها بیشتر از دولت اعتماد دارند و در صورتی که پرداخت‌ها کمی به تعویق بیافتد، صبر لازم را انجام خواهند داد. همچنین دولت می‌تواند از طریق تعاونی‌ها، نهاده‌ها را به گندم‌کاران عرضه کند تا درصورتی که نتوانند به طور تمام و کمال پول نهاده‌ها را پرداخت کنند در طی اقساط بلند مدت مبالغ لازم را بپردازند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید