Iranian Agriculture News Agency

شرکت بازرگانی دولتی ایران:

19 میلیون تن ظرفیت‌ ذخیره‌سازی غلات ایجاد شده است

ایانا-کشاورزی: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در سطح کشور برای سیلوهای گندم صورت گرفته است. حدود 19 میلیون تن ظرفیت ذخیره‌سازی در سطح کشور ایجاد شده است. برای ذخیره‌سازی غلات چندین مرکز وجود دارد که شامل انبارهای چادری، انبارهای مسقف ساده، انبارهای نیمه‌مکانیزه، تمام‌مکانیزه، سیلوهای فلزی عمودی و سیلوهای نیمه‌عمومی است

19 میلیون تن ظرفیت‌ ذخیره‌سازی  غلات ایجاد شده است

ایانا_ گروه‌ کشاورزی| سیلوهای بتنی گندم سر به فلک‌کشیده، از فاصله چند کیلومتری همچون سایر سازه‌های عظیم‌الجثه صنعتی خودنمایی می‌کنند. می‌گویند سیلوهای بتنی نسبت به سیلوهای فلزی گندم را با کیفیت بهتری در خود نگه می‌دارند.

سیدمؤمن نیافر، مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران در جمع خبرنگارانی که از سیلوی خصوصی بدرا، سیلوی نگهداری گندم در استان گلستان بازدید کردند، می‌گوید: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در سطح کشور برای سیلوهای گندم صورت گرفته است. حدود 19 میلیون تن ظرفیت ذخیره‌سازی در سطح کشور ایجاد شده است. برای ذخیره‌سازی غلات چندین مرکز وجود دارد که شامل انبارهای چادری، انبارهای مسقف ساده، انبارهای نیمه‌مکانیزه، تمام‌مکانیزه، سیلوهای فلزی عمودی و سیلوهای نیمه‌عمومی است که همه این ظرفیت‌ها در بخش خصوصی و دولتی توانایی ذخیره‌سازی 19 میلیون تن غلات را در خود دارد. معدل موجودی کشور طی سال از این میزان پایین‌تر است؛ بنابراین این ظرفیت ذخیره‌سازی برای کشور ایده‌آل است. بر این اساس برای ساخت ظرفیت سیلوسازی به‌ویژه در بخش خصوصی تمهیداتی در سال‌های گذشته اندیشیده شد. مکان‌یابی‌هایی برای سال 72 تا سال 94 صورت گرفت که در چه مناطقی و چه میزان سیلو برای نگهداری غلات در کشور ساخته شود. تا حدودی پروژه‌های موردنظر اجرایی شد.

او ادامه می‌دهد: سیلوها از نظر تجهیزات دسته‌بندی متفاوتی دارند و سیلوی «بدرا» جزو مدرن‌ترین سیلوهای کشور است؛ بنابراین از نظر شرایط نگهداری گندم در وضعیت خوبی به‌سر می‌برد. اما خرید تضمینی گندم در کل کشور صورت می‌گیرد و عمدتاً کشاورزان و بهره‌بردارانی که به‌صورت خرد کار می‌کنند، همه نمی‌توانند از این سیلوهای مدرن استفاده کنند. میزان پراکندگی در کل کشور بسیار گسترده است. به‌طوری که شرکت بازرگانی دولتی ایران اگر بخواهد تنها در مراکز بزرگ کشور گندم را تحویل بگیرد، بخش قابل توجهی از کشاورزان خرد به‌علت دوری فاصله دچار مشکل خواهند شد. بنابراین در راستای تسهیل عملکرد کشاورزان، مناطق خرید موقت نیز در سطح استان‌ها ایجاد شد. به این صورت که در این مراکز بلافاصله همزمان با تخلیه، بارگیری نیز صورت می‌گیرد.

نیافر خاطرنشان می‌سازد: مکان‌یابی صورت‌گرفته برای ساخت سیلوها در کشور متأسفانه مسیر عادی خود را طی نکرده است. در دوره‌ای از زمانی به‌علت تغییر سیاست‌گزاری‌هایی که در خرید و مصرف گندم صورت گرفت، ساخت سیلوها در مکان‌هایی که در نظر گرفته شده بود، دچار انحراف شد و بخش خصوصی سیلوها را در مکان‌هایی که برای این موضوع مناسب نبودند، ساختند.

در ادامه محمدحسین شریفی، مدیرعامل سیلوی «بدرا» می‌گوید: این سیلوی بتنی با استاندارد لازم برای حفظ کیفیت گندم ساخته شده است. میزان گندمی که تاکنون در سال جاری در این سیلو تحویل گرفته شده است، 50 هزار و 288 تن است. شش هزار و 352 سند باسکول و تعداد سندهای ثبت‌شده و ارسال‌شده به بانک شش هزار و 328 عدد بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید