Iranian Agriculture News Agency

مدیر کنترل کیفیت کارخانه آرد زاهدی استان گلستان:

گونه‌های جدید گندم تولید را بالا بردند، کیفیت را پایین

ایانا-کشاورزی: گونه‌های جدید گندم در برابر آفات و بیماری‌ها مقاوم هستند، اما از نظر کیفیت در حد انتظار بالا نیستند. متأسفانه کشاورزان با کیفیت آشنایی ندارند و تنها کمیت گندم در سطح کشت مدنظر آن‌ها است، از این رو آن‌ها از این گونه‌ها استقبال فراوانی می‌کنند.

گونه‌های جدید گندم تولید را بالا بردند، کیفیت را پایین

کیفیت گندم یکی از مؤلفه‌های اساسی در خرید تضمینی گندم است. طبق آمار ارائه‌شده، کیفیت گندم‌ها در سه سال اخیر کاهش چشمگیری داشته و کشت گونه‌های جدید گندم که در برابر آفات مقاوم هستند، تولید را افزایش داده است. 

به گزارش خبرنگار کشاورزی ایانا، مؤمن نیافر، مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران حاضر در برنامه بازدید از مرکز مراکز بخش خصوصی خرید تضمینی گندم استان گلستان می‌گوید: بالای 90 درصد گندم در کشور برای مصارف خبازی استفاده می‌شود. این 90 درصد به چهار دسته تقسیم شده و برای چهار نوع نان سنتی استفاده می‌شود. طبق آمار استان گلستان، 16 هزار تن گندم یارانه‌ای برای مصارف خبازی و 32 هزار تن گندم این استان برای مصارف صنعتی به کار می‌رود. در ایران شرایط خرید تضمینی گندم به نحوی است که حالت انحصاری به خود گرفته است؛ بنابراین امکان تفکیک واریته‌های متناسب با نوع مصرف وجود ندارد. بخش قابل توجهی از گندم‌ها در حین فرآیند خرید با هم مخلوط می‌شوند و این مسئله قدرت مانور در کیفیت گندم را از ما می‌گیرد.

فرآیند انحصاری خرید تضمینی گندم در سطح کلان به نحوی است که امکان نگهداری جداگانه کیفیت‌های مختلف گندم در کشور وجود ندارد؛ بنابراین این موضوع امکان کیفیت تفکیکی گندم را از ما می‌گیرد، مگر اینکه کارخانه خودش بتواند از کشاورز خرید را انجام دهد.

او با اشاره به بالا بودن حجم مراجعه‌کننده برای فروش گندم به مراکز خرید تضمینی گندم می‌افزاید: هجوم بالای کشاورزان برای فروش محصولات خود یکی دیگر از مشکلاتی است که تفکیک کیفیت گندم را امکان‌پذیر نمی‌کند. به‌ویژه اینکه زمان و شکل خرید گندم برای کشاورزان اهمیت خاصی دارد و باید این فرآیند به‌سرعت صورت گیرد. سامانه سیستم خرید تضمینی گندم این امکان را فراهم آورده که حلقه‌های اضافه در این بین حذف شوند و خرید به‌طور مستقیم از خود کشاورز صورت گیرد و دست دلالان از این موضوع کوتاه شود. این اتفاق هزینه‌های خرید تضمینی گندم را نیز کاهش می‌دهد و این مسئله کمک شایانی به قیمت تمام‌شده آرد می‌کند.

در ادامه سمیرا قاضی‌زاده، مدیر کنترل کیفیت کارخانه آرد زاهدی استان گلستان در زمینه کیفیت گندم این استان می‌گوید: گندم واردشده به کارخانه از لحاظ کیفی و آلودگی‌های مختلف شیمیایی و میکروبی آزمایش شده و در صورت استاندارد بودن، به بازار عرضه می‌شود. نوع گونه‌های گندم‌هایی که در گذشته کشت می‌شد، دارای کیفیت بالاتری نسبت به گونه‌های کنونی بود. به مرور زمان تشخیص داده شد که گونه‌های قبلی قابل کشت نیست و امروزه گونه‌های جدیدی از گندم جایگزین گونه‌های قبلی شده است، اما متأسفانه این گونه‌های جدید دارای مشکلاتی هستند که از لحاظ کمی به‌خوبی عمل کرده، اما دارای کیفیت بالایی نیستند.

او با اشاره به مقاومت گونه‌های جدید در برابر آلودگی‌های میکروبی ادامه می‌دهد: گونه‌های جدید گندم در برابر آفات و بیماری‌ها مقاوم هستند، اما از نظر کیفیت در حد انتظار بالا نیستند. متأسفانه کشاورزان با کیفیت آشنایی ندارند و تنها کمیت گندم در سطح کشت مدنظر آن‌ها است، از این رو آن‌ها از این گونه‌ها استقبال فراوانی می‌کنند. در حالی که می‌شود در استانی مانند گلستان که گندم‌های آن در گذشته کیفیت بالایی داشته‌اند و اکنون نیز نسبت به سایر نقاط کشور کیفیت بالاتری دارند، گندم‌هایی با کیفیت بهتری را کشت کنند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید