Iranian Agriculture News Agency

روایت خبرنگار ایانا از خرید تضمینی گندم در گلستان

25 تومان؛ جایزه‌ی پاکی گندم

کیفیت گندم طی سه سال اخیر افت داشته است

ایانا-کشاورزی: به کشاورزی که گندم باکیفیت ارائه می‌دهد، کیلویی 25 تومان نیز جایزه پاکی تعلق می‌گیرد.

25 تومان؛ جایزه‌ی پاکی گندم

کامیون‌های حمل گندم به فاصله یک کیلومتر بیرون کارخانه صف کشیده‌اند و انتظار می‌کشند تا گندم‌های بارشده کشاورزان را تحویل دهند. هوای مرطوب و شرجی، خنکای بادی ملایم صورت را نوازش می‌دهد. وارد سوله که می‌شویم، گندم‌ها خروارخروار روی هم ریخته شده و انتظار می‌کشند به سایر نقاط کشور حمل شوند. اینجا کارخانه آرد زاهدی یکی از مراکز بخش خصوصی خرید تضمینی گندم در استان گلستان است.

به گزارش خبرنگار گروه کشاورزی ایانا، مؤمن نیافر، مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی ایران در جمع خبرنگارانی که از مراکز خرید تضمینی گندم استان گلستان بازدید می‌کنند، می‌گوید: کارخانه زاهدی یک نمونه از مرکز خرید تضمینی گندم در بخش خصوصی است. بیشتر کارخانه‌های آن در جوار کارخانه‌های تولید خود ظرفیت‌هایی را تعبیه کرده‌اند که بتوانند علاوه بر تولید آرد، گندم خریداری‌شده را نیز انبار کنند. این برنامه یکی از سیاست‌های کاری دولت در سال‌های گذشته بوده که با استحصال بخش خصوصی و کارخانه‌های آرد نیز روبه‌رو شد. شرکت بازرگانی دولتی ایران در راستای تکالیف قانونی خود که استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بوده، برای انجام امر خرید تضمینی گندم از کارخانه‌های آرد و سایر شرکت‌های بخش خصوصی مربوطه به‌عنوان مباشر دولت در این زمینه بهره می‌برد.

او ادامه می‌دهد: نرم‌افزار سامانه خرید تضمینی گندم در کاخانه‌ها نصب شده و با این مراکز قرارداد مربوطه بسته شده است و تکالیف در حیطه اختیارات آن‌ها مشخص شد. این اختیارات شامل نمونه‌برداری، آزمایش، تخلیه، نگهداری، بارگیری و کنترل کیفیت در حین نگهداری است. طبق شاخصه‌هایی که اعلام شده، این مراکز نمونه‌برداری گندم را انجام داده و ناخالصی‌های فیزیکی آن که شامل افت مفید و غیرمفید است را مشخص می‌کند. در کنار موارد عنوان‌شده، شاخص دیگری نیز به نام رطوبت اندازه‌گیری می‌شود که اگر میزان آن غیرمجاز باشد، قطعاً محموله برگشت خواهد خورد.

نیافر یادآوری می‌کند: صرفاً از نظر ناخالصی این شاخصه‌ها روی قیمت تأثیر دارد. با توجه به قیمت‌های مصوبی که دولت مشخص کرده است، به کشاورزی که گندم باکیفیت ارائه می‌دهد، کیلویی 25 تومان نیز جایزه پاکی تعلق می‌گیرد.

در ادامه حمیدرضا علی‌محمدی، مدیر غله استان گلستان ادامه می‌دهد: ساختار حاکم بر آرد و نان دو بخش است. بخش سهمیه‌ای و یارانه‌ای. بخش یارانه‌ای آن در قالب فروش آزاد است. ظرفیت پایین استان گلستان و نیز تعداد بالای کارخانه‌های آن باعث شده سهم هر کارخانه پایین باشد، اما سعی شده از گندم کیفی استان برای تولید آرد سایر استان‌ها استفاده شود. سهمیه آرد یارانه‌ای 665 تومانی در استان حدود 16 هزار تن است، در حالی که جمعیت استان گلستان یک میلیون و حدود 800 هزار نفر بوده است که میزان سهمیه آرد استان کفاف جمعیت را نمی‌دهد. در خردادماه سال جاری فروش گندم 900 تومانی در سطح استان 32 هزار تن بوده که این میزان دوبرابر سهمیه آرد یارانه‌ای است. تولید و مصرف این مقدار گندم تنها برای استان گستان نیست، بلکه به کل نقاط کشور فرستاده می‌شود. مصرف آرد 900 تومانی صرفاً در استان گلستان رخ می‌دهد و در هیچ کجای کشور این جریان وجود ندارد و این یک امتیاز برای استان گلستان است.

خرید 40 هزار تن گندم در هشت روز

عیسی زاهدی، رئیس هیأت‌مدیره شرکت آرد زاهدی می‌گوید: کامیون‌های حمل گندم قبل از اینکه وارد کارخانه شوند، نمونه‌گیری از آن‌ها صورت می‌گیرد. گندمی که دارای کیفیت اولیه لازم باشد، اجازه ورود به کارخانه را دارد. در سال‌های گذشته میزان تخلیه بار در این کارخانه روزانه به میزان سه هزار تن هم رسیده و در انبار قربان‌آباد نیز این میزان شش هزار تن نیز بوده است. تاکنون در انبار قربان‌آباد ظرف هشت روز 40 هزار و هشت تن گندم خریداری شده است و در خود کارخانه زاهدی این میزان 10 هزار و 100 تن است.

او توضیح می‌دهد: ظرفیت کارخانه زاهدی 400 هزار تن است و در ماه می‌تواند 12 هزار تن گندم را خرد کند، اما در حال حاضر تنها با یک‌سوم ظرفیت این کارخانه مشغول فعالیت است؛ چرا که تعداد کارخانه‌های استان زیاد هستند و سهمیه آرد کارخانه زاهدی تنها یک هزا رو 200 تا یک هزار و 300 تن در ماه است.

زاهدی با تأکید بر اینکه بیشتر گندم خریداری‌شده از استان گلستان خارج و به سایر مناطق حمل می‌شود، می‌افزاید: متأسفانه ما اجازه نداریم تمام گندم خریداری‌شده را آرد کنیم و تنها به میزان محدود این اتفاق رخ می‌دهد.

وی تصریح می‌کند: بخش آزاد دیگری در کارخانه وجود دارد که گندم‌های 900 تومانی را خریداری می‌کند. متأسفانه امسال به‌علت کمبود گندم، تنها توانسته‌ایم یک هزار و 100 تن گندم را انبار کنیم، در حالی که این رقم در سال‌های گذشته به 26 هزار تن هم رسیده است.

کاهش کیفیت گندم در سه سال اخیر 

در ادامه جعفر زاهدی، مدیرعامل کارخانه آرد زاهدی در زمینه کیفیت گندم خریداری‌شده می‌گوید: کیفیت گندمی که طی سه سال اخیر خریداری شده، متأسفانه در سال‌های اخیر افت داشته است. یکی از پارامترهای مهم گندم، گلوتز و اندیکس که متأسفانه طی سال‌های گذشته این پارامترها در گندم منطقه افت داشته است. امسال نسبت به سال گذشته از نظر عددی این دو پارامتر تنها توانسته 30 واحد افزایش داشته باشد.

پدیدآورنده: شهناز دیواندری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید