Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه صادر و واردکنندگان محصولات کشاورزی:

کشاورزی ارز تولید می‌کند؛ تجارت صرفا مصرف

نگاه غیرصادراتی، مانع ورود میوه ایران به بازارهای جهانی

ایانا-کشاورزی: از بزرگترین تولیدکنندگان میوه جهان هستیم اما متاسفانه پای صادرات که وسط می‌آید متوجه می‌شویم که بسیاری از زیرساخت‌های صادراتی ما هنوز لنگ می‌زنند، حمل و نقل جاده‌ای، دریایی، بسته‌بندی، انبارداری و... که این نشان می دهد ما صادرات‌ را جدی نگرفته‌ایم!

کشاورزی ارز تولید می‌کند؛ تجارت صرفا مصرف

ایانا_ گروه اقتصادی| انتقادها به وضعیت نامتوازن ظرفیت‌های تولیدی و عملکرد صادراتی کشور  بوده و هست و از این پس هم خواهد بود.با این حال اتفاق  نظری بر این مساله وجود دارد که در عرصه صادرات غیرنفتی موفق عمل نکرده‌ایم و این در شرایطی است که ظرفیت خوبی برای صادرات به خصوص صادرات محصولات کشاورزی در کشور داریم. ظرفیتی که نه تنها از آن به خوبی استفاده نکرده و بازارهای منطقه‌ای را هم از دست داده‌ایم، حتی در برخی موارد ما را به واردکننده غیرقانونی محصولات کشاورزی تبدیل کرده. در دوره‌های مختلف زمانی از انگور شیلی گرفته تا گلابی و پرتقال پاکستانی در بازار میوه کشور مشاهده شده، آن هم با قیمت‌هایی قابل تامل.  

در این باره، سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود جایگاه خوبی که در تولید میوه در جهان داریم جزو اولین صادرکنندگان آن به شمار نمی رویم و جایگاه خوبی در این خصوص نداریم، به خبرنگار کشاورزی ایانا، می‌گوید: «اشکال کار ما در این است که ما تمام تلاش و هم و غم‌مان را روی تولید و صادرات نگذاشته‌ایم اگر هدف ما، تولید و صادرات بود، باید وضعیت امروز صادرات محصولات‌مان بهتر از وضعیتی بود که با آن مواجه هستیم. ما همیشه سعی می‌کنیم که واردات را با تشویق و یارانه حفظ کنیم، در صورتی که کشوری مثل چین تمام هم و غمش بر روی تولید و صادرات است و چنان در این عرصه حریف قدری به حساب می‌آید که کشورهای اروپایی و آمریکایی نگران صادرات بی‌رویه چین و در دست گرفتن صادرات جهان توسط این کشور هستند.»

او درباره پتانسیل‌های بسیار بالا در تولید و به همان نسبت لنگیدن پای صادرات کشور اینچنین می‌گوید: «از بزرگترین تولیدکنندگان میوه جهان هستیم اما متاسفانه پای صادرات که وسط می‌آید متوجه می‌شویم که بسیاری از زیرساخت‌های صادراتی ما هنوز لنگ می‌زنند، حمل و نقل جاده‌ای، دریایی، بسته‌بندی، انبارداری و... که این نشان می‌دهد ما صادرات‌ را جدی نگرفته‌ایم!»

ریس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی، صادرات محصولات کشاورزی را وابسته به یارانه‌ها و پایین نگه داشتن قیمت ارز دانست و گفت: «چرخ صادرات را با یارانه به حرکت در می‌آوریم، قیمت ارز را پایین نگه می‌داریم و غافل از این هستیم که نگه داشتن قیمت ارز، خود یارانه‌ای است به تولیدکنندگان خارجی، بنابراین هر کالایی که از خارج وارد می‌کنیم از قیمت تمام شده کشور ما ارزان‌تر است، پس در نتیجه روز به روز تولید ما ضعیف‌تر می‌شود و از طرف دیگر انواع و اقسام کالاهای خارجی از بازار ما سر درمی‌آورند و علت همه این‌ها، آن است که ما به فکر صادرات محصولات‌مان نبوده‌ایم.»

نورانی بخش کشاورزی را ارزساز دانست و یادآوری کرد: «با پایین آوردن قیمت ارز و واردات، به نتیجه‌ای نخواهیم رسید، کشور با تولید و صادرات می‌تواند رونق پیدا کند، هیچ زمانی ما نمی‌توانیم با واردات استقلال خود را حفظ کنیم تولید و صادرات باید هدف قرار بگیرد، مانند حرکتی که در چین، کره و ژاپن انجام گرفت. در بخش کشاورزی یک سال زحمت کشیده  می‌شود تا ارز تولید کند و به این راحتی نیست که ما ارز را در اختیار هر کسی قرار بدهیم تا  هرکالایی وارد کند و ارز را به باد بدهد!»

او معتقد است که ارز، سرمایه ملی است و باید حفظ شود؛ خرج کردن میلیاردها دلار و یورو کار سختی به نظر نمی‌رسد، هنر تولید ارز و صادرات است. عامل اشتغالزایی و به حرکت در آوردن چرخه اقتصاد، تولید ملی و صادرات محصولات ایرانی است. درسال تولید ملی باید تولید را حمایت کرد و مشکلات پیش روی صادرات و تولید کشور را ازمیان برداشت، تا بتوانیم کشوری تولیدی و صادراتی باشیم نه تولیدی و وارداتی...!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید