Iranian Agriculture News Agency

قیمت بالای روش‌های بیولوژیک علت گرانی محصول ارگانیک

ترجیح کشاورزان ایرانی به مصرف کود و سم شیمیایی

قیمت بالای محصولات ارگانیک باعث شده که بازار این محصولات چندان پرمتقاضی نباشد و به عبارتی در کشور ما کاشت ارگانیک جواب ندهد. این در شرایطی است که با توجه به اینکه کودهای جدید با فرمول‌های جدید و به روز و عناصر ترکیبی به بازار آمده‌اند که دارای انواع مواد ریزمغذی هستند، گرایش کشاورزان بیشتر به سمت خریداری این کودها است تا تولید محصولات ارگانیک.

ترجیح کشاورزان ایرانی به مصرف کود و سم شیمیایی

این روزها در فروشگاه‌ها محصولاتی را تحت عنوان ارگانیک و سالم مشاهده می‌کنیم که به دلیل قیمت‌های بالایی که دارند، تنها  توانسته‌اند مشتریان خاصی را جذب کنند و در سبد خرید عموم مردم جایی ندارند. در این میان، اظهارنظرهای بسیاری در باره تاثیر این محصولات بر سلامتی و تهدید سلامتی با مصرف محصولاتی که سموم شیمیایی برای آنها مصرف شده است، شنیده می‌شود و شبکه‌های اجتماعی پر است از این مطالب. در این شرایط پرسش‌های بسیاری مبنی بر اینکه چرا تولید محصولات ارگانیک با توجه به آنچه در باره سلامت و مفید بودن آنها گفته می‌شود، مورد استقبال نیست و همچنان در بخش تولید، اقبال با سموم شیمیایی است.

سیدمهدی حسینی یزدی عضو انجمن واردکنندگان سم و کود ایران، علت اصلی این موضوع را هزینه بالای کشاورز در خرید نهاده‌های محصولات ارگانیک می‌داند و به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا، می‌گوید: «عدم حمایت‌های کافی از تولید محصولات ارگانیک و  عرضه کودهای شیمیایی با کیفیت و قیمت پایین به کشاورزان باعث شده‌ است که خرید محصولات اولیه ارگانیک برای کشاورز دشوار و گران و بالطبع قیمت تمام شده‌ این محصولات برای مصرف‌کننده بالا باشد. قیمت بالا، باعث می‌شود مصرف‌کننده توانایی خرید محصولات ارگانیک را نداشته باشد.»

او تاکید می‌کند که «یکی از عللی که مردم توانایی خرید محصولات ارگانیک را ندارند، قیمت گزاف سم و کودهای بیولوژیک است.»

حسینی در پاسخ به این سوال که چرا در کشور گام‌های بلندی برای تولید محصولات ارگانیک برداشته نمی‌شود در حالی که در دنیا اقدامات بسیاری در این زمینه شده است؟ آیا کشاورزان تمایلی به تولید این محصولات ندارند؟ می‌گوید: «در جهان هم هنوز تولیدات ارگانیک خیلی پیشرفت نکرده، چراکه تولید ارگانیک مقرون به صرفه نیست. سم و کود شیمیایی در تمام دنیا مصرف می‌شود البته در نقاطی از جهان به سمت کاشت ارگانیک حرکت‌های خوبی شده ‌است ولی هنوز اقدام چشمگیری صورت نگرفته است. علت هم این است که تولید محصولات ارگانیک مقرون به صرفه نیست و کشاورزان هم ترجیح می‌دهند از روش‌هایی استفاده کنند که برای‌شان اقتصادی باشد.»

این عضو انجمن واردکنندگان کود و سم ایران در ادامه یادآوری می‌کند: «مصرف‌کننده‌های اروپایی سعی می‌کنند محصولات ارگانیک مصرف کنند و به همان نسبت هم نهاده‌های ارگانیک در این کشورها تولید و مصرف می‌شود اما در کشور ما درصد بالایی از مصرف به مصرف کود و سموم شیمیایی اختصاص دارد. قیمت بالای محصولات ارگانیک باعث شده که بازار این محصولات چندان پرمتقاضی نباشد و به عبارتی در کشور ما کاشت ارگانیک جواب ندهد. این در شرایطی است که با توجه به اینکه کودهای جدید با فرمول‌های جدید و به روز و عناصر ترکیبی به بازار آمده‌اند که دارای انواع مواد ریزمغذی هستند، گرایش کشاورزان بیشتر به سمت خریداری این کودها است تا تولید محصولات ارگانیک.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید