رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان کشاورزی: باید برندسازی کنیم
محصول ایرانی؛ نه به نام ایران، نه به کام ایران!
نقش گمشده وزارت صنعت، معدن و تجارت در ایجاد زیر ساخت صادرات محصولات کشاورزی
تولید محصول کشاورزی و ایجاد تسهیلات برای آن، یک بحث است و ایجاد زیرساختهای صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا، بحثی دیگر. یکیاش را باید بخشی از دولت تدبیر کند و دومیاش را بخش دیگر. اما یک جای کار دارد میلنگد. یعنی اینکه هر قدر شما تولید زعفران هم داشته باشید، اگر نتوانید زیر ساختهای مثل بستهبندی و بازاریابی و ... را انجام دهید نمیتوانید از مواهب ارزش افزوده آن استفاده کنید. فلهبری و صادرات بدون برندسازی نشان میدهد ما با اینکه در تولید زعفران در جهان مقام اول را داریم، اما در صادرات این اسپانیا است که دارد حرف اول را میزند!
بازار صادرات مجدد محصولات کشاورزی ایران، از کشورهای خارجی چنان داغ شده است که بیشک تا چند صباحی دیگر باید زعفران خراسان را از کشور اسپانیا وارد کنیم و پسته کرمان را از آمریکا و ترکیه بخریم...! در مورد محصولی مانند زعفران باید بگوییم؛ زعفران، متولد تربت جام صادره از مادرید!
نه تنها زعفران که محصولات دیگری چون پسته، کیوی و انواع صیفیجات نیز به این سرنوشت شوم گرفتار شدهاند و حتی اخیرا زعفران ایرانی با دست افغانستانیها به این سو و آن سوی جهان صادر میشود و این محصولات با قیمتهای چند برابر آنچه که از ایران خریداری شده، به فروش میرسد. در این میان کشاورزان ایرانی که سالها برای تولید محصولات خود زحمت کشیدهاند سرشان بیکلاهتر از همیشه مانده، باید کم کم به فکر واردات محصولات خود باشند!
نورانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان کشاورزی، عقیده دارد که صادرات محصولات ایرانی در جهان نیازمند برندسازی و جهانیشدن هستند. نورانی برند را نشاندهنده اعتماد به محصول میداند و به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا، میگوید:«برندسازی این است که تولیدکننده یک نوع اعتماد همه جانبه را به مصرفکننده میدهد که از این برند بتواند با اطمینان خاطر استفاده کند. در حال حاضر برندهایی در دنیا وجود دارند که با بیش از دهها میلیون دلار یا یورو خرید و فروش میشوند، ما نیز باید برندسازی کنیم محصولی که استراتژیک و مخصوص کشور ماست و کیفیت بالایی دارد و از همه جهات، طعم، مزه، رنگ و... منحصربه فرد و بینظیر است؛ باید برندسازی شود اما متاسفانه ما برندسازی را هنوز جدی نگرفته ایم!»
نورانی ادامه داد: «در ارتباط با صادرات محصولات کشاورزی باید کاستیها و نقصهایمان را در زمینههای مختلف رفع کنیم به عنوان مثال ما هنوزدر بستهبندی محصولاتمان ضعیف هستیم، با این که جزو بزرگترین تولیدکنندگان دنیا محسوب میشویم اما محصولاتمان را بیشتر فله صادر میکنیم و همین مسئله نشاندهنده ضعف در صادرات محصولات کشاورزی است.»
نورانی در ارتباط با مضرات فلهبری و نداشتن بستهبندی مناسب برای محصول استراتژیک و منحصربه فردی چون زعفران گفت: «فلهبری و صادرات بدون برندسازی نشان میدهد ما با اینکه در تولید زعفران در جهان مقام اول را داریم، اما در صادرات این اسپانیا است که دارد حرف اول را میزند!»
نورانی با مقایسه تولید و صادرات زعفران در ایران و اسپانیا ادامه داد: «تولید زعفران اسپانیا کمتر از یک بیستم تولید ایران است، در واقع این کشور حدود 7الی8تن زعفران تولید میکند و نمیتوان گفت اسپانیا کشوری طلاخیز است که حرف اول را در صادرات جهان میزند؛ چرا که اسپانیا زعفران را از ایران میخرد و با قیمت چندبرابر به دنیا میفروشد.»
نورانی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد روزی واردکننده محصولات خود شویم، گفت: «این اتفاق امروز در اسپانیا افتاده است چرا که سالهای گذشته تولید زعفران این کشور بسیار بیشتر از میزان امروز بوده است، ولی امروز زعفران را از ایران وارد میکند! البته اسپانیا با روشهای نوین در تلاش است که میزان کاهش تولیداتش را جبران کند و در حال حاضر بر روی اصلاح ژنتیکی زعفران کار میکند و تولیدش را 2الی3 برابر در هکتار افزایش داده است اگر این اتفاق در ایران هم بیفتد که دور از ذهن نیست ما هم باید به سمت اصلاح بذر و نهال برویم.»
نورانی برطرف کردن ضعف در بستهبندی و دیگر عوامل دخیل در صادرات را لازمه صادرات موفق و کارآمد دانست و در ارتباط با ضرورت برندسازی گفت: «ما باید به سمت برندسازی برویم و از این طریق بنیه صادرات مان را قوی کنیم این کار پشتوانه ارز ملی است و میتواند ارزش افزوده بالایی داشته باشد.»
نورانی همچنین خبر صادرات میوههای ایرانی توسط افغانستانیها را به جام جهانی روسیه تکذیب کرد و گفت: «در مورد زعفران، افغانستان خودش تولیدکننده زعفران است ولی مقدارش محدود بوده و در برابر تولید زعفران ایران که در جهان حرف اول را میزند، حرفی برای گفتن ندارد! در اتباط با صادرات سایر محصولات و میوهها با خرید از ایران و فروش به روسیه هم این خبر صحت ندارد.»
ایران باید بتواند با به حرکت درآوردن چرخ صادرات و برندسازی محصولاتش، مشکلات اقتصادی را از میان بردارد و اجازه ندهد که زحمت کشاورزانی که سالها عمر و جانشان را بر سر زمین کشاورزی کاشتهاند و درو کردهاند، سر از جیب صادرکنندگان کشورهای دیگر دربیاورد و محصول سالها زحمت و خون دل خوردن کشاورزان ایرانی، نه به اسم و نه به کام ایران باشد، بلکه به اسم برندهای تجاری مشهوردنیا!
پدیدآورنده: گلشن بابادی
دیدگاه تان را بنویسید