Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن شرکت‌های تولید کننده مرغ گوشتی:

مرغ7600تومانی دستاورد اعتراضات اخیر

ایانا-کشاورزی: درحال حاضر تنها نکته مثبت این داستان فروش مرغ گوشتی به قیمت 7600تومان در بازار است که نسبت به قیمت قبلی بهتر شده. اما هنوز این مبلغ با قیمت واقعی 9500تومان در بازار، بسیار فاصله دارد.

مرغ7600تومانی دستاورد اعتراضات اخیر

بیش از 10 روز است که از اعتراض مرغ‌داران در خیابان پاستور می‌گذرد، اما خبری از ایجاد تغییر اساسی در بازار مرغ گوشتی و نیز قیمت نهاده‌ها نیست و هنوز واردکنندگان به دنبال سود بیشتر، ضرر را به مرغ‌داران و البته مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کنند. پای صحبت تولیدکنندگان مرغ گوشتی که می‌نشینی هنوز گلایه‌ها و نیز شکایت آنها به دلیل قیمت بالای نهاده‌ها ادامه دارد. بسیاری از آنها هنوز معتقدند که اگر دولت سیاست جدی را در زمینه قیمت نهاده‌های مرغ انجام ندهد و برای قیمت مرغ فکری نیاندیشد، صنعت مرغ گوشتی کشور به شدت ضربه خواهد خورد. براین اساس بسیاری از تولیدکنندگان این صنعت، همچنان در وضع اسفباری به سر می‌برند و در آستانه ورشکستگی هستند. تنها موردی که توانسته به میزان محدودی اوضاع موجود را بهبود بخشد، بالا رفتن قیمت خرید مرغ به میزان 1000تومان است.

در این باره علی صابری، دبیر انجمن شرکت‌های تولید کننده مرغ گوشتی در گفت و گو با خبرنگار کشاورزی ایانا می‌گوید: «متاسفانه در پی اعتراضات اخیر تولیدکنندگان مرغ گوشتی، هنوز اتفاق خاصی از جانب دولت‌مردان نیافتاده و به وضوح دیده می‌شود که هیچ گشایش قابل توجهی روی نداده. هنوز قیمت کنجاله سویا خارجی  دو هزار و 800، کنجاله داخلی دو هزار و 450 و بعضا دو هزار و 300 تومان است.»

او با اشاره به اینکه تنها اتفاق مثبتی که در این زمینه رخ داده بالارفتن 1000تومانی قیمت مرغ خریداری شده از تولیدکنندگان است، ادامه می‌دهد: «درحال حاضر تنها نکته مثبت این داستان فروش مرغ گوشتی به قیمت 7600تومان در بازار است که نسبت به قیمت قبلی بهتر شده. اما هنوز این مبلغ  با قیمت واقعی 9500تومان در بازار، بسیار فاصله دارد. »

صابری با ارائه پیشنهاداتی برای بهتر شدن اوضاع تولید کنندگان مرغ گوشتی می‌افزاید: «دولت باید واردات نهاده‌ها را تسهیل کند و موانع بر سر راه واردات نهادهها را برداشته و اخذ مجوز از وزارت‌خانه‌ها را پیچیده نکند تا واردکنندگان از تامین نیاز نهادههای دامی منصرف نشوند. همچنین دولت باید برای واردکنندگان ارز 4200تومانی را در نظر بگیرد و داستان دونرخه بودن ارز در بازار را حل کند. مورد دیگری که دولت باید مد نظر قرار دهد، برداشتن تعرفه واردات از روی کنجاله سویا است. موضوع سوم ثبت ارز صادرکنندگان در سامانه نیما است. الزام ورود پیدا کردن ارز صادرکنندگان به سامانه نیما موجب دلسردی صادرکنندگان خواهد شد، چرا که درحال حاضر دو نرخی بودن ارز در بازار اوضاع را آشفته کرده است.»

دبیر انجمن شرکت‌های تولیدکننده مرغ گوشتی معتقد است دولت باید در این زمینه تصمیم اساسی بگیرد و اقدامی جدی انجام دهد. اگر تاکنون فعالیتی هم کرده اطلاع‌رسانی آن مناسب نبوده باید تولیدکنندگان را در جریان فعالیت‌های اساسی خود قرار دهد.

با توجه به اینکه دولت جلسات متعددی را برای رفع بحران صنعت مرغ گوشتی در کشور برگزار کرده باید منتظر بود و دید خروجی این جلسات و تصمیم گیری نهایی به کجا خواهد رسید؟!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید