Iranian Agriculture News Agency

پاتوژن ریزگردها بلای جان نخلستان‌ها

سایه پوسیدگی بر سر خرمای کشور

ایانا-کشاورزی: ریزگردها واقعیت غیرقابل انکاری هستند که مناطق خوزستان و ایلام و سایر نقاط غربی و جنوب غربی کشور را فلج کرده‌اند. بخش کشاورزی نیز نتوانسته از این ماجرا جان سالم به در ببرد و خسارات هجوم ریزگردها، بلای جان کشاورزان نیز شده. چندی پیش تحقیقاتی در زمینه اثرات ریزگردها بر روی پوسیدگی خرما انجام دادیم و نتایج حاصل ازاین تحقیقات نشان داد که ریزگردها علاوه بر اختلال در روند فیزیولوژیکی گیاه، حاوی یک سری پاتوژن‌ هستند که موجب پوسیدگی محصول خرما می‌شود.

سایه پوسیدگی بر سر خرمای کشور

غریب به دو دهه است که ریزگردها و خشکسالی بلای جان مناطق جنوب غربی و غربی کشور شده‌اند. پدیده‌ای که نه تنها وضعیت سلامت انسانی را به خطر انداخته بلکه در حیطه کشاورزی نیز خسارات زیادی را برروی دست کشاورزان و باغداران گذاشته. ازجمله محصولاتی که در این بین دچار افت کیفیت شده و مشکلات زیادی را برای صاحبان تولید این محصول به بار آورده، محصول خرما است. تا چندی پیش خوزستان و اهواز، رطب‌های درجه یک کشور را روانه بازار می‌کردند، اما چند سالی است که با ورود مهمان‌های ناخوانده به این اقلیم، کیفیت خرماها تحت تاثیر قرار گرفته و دیگری خبر چندانی از خرماهای باکیفیت سال‌های گذشته نیست.

در این باره عبدالایه راهنما، کارشناس خرما و میوه‌های گرمسیری درگفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «ریزگردها واقعیت غیرقابل انکاری هستند که مناطق خوزستان و ایلام و سایر نقاط غربی و جنوب غربی کشور را فلج کرده‌اند. بخش کشاورزی نیز نتوانسته از این ماجرا جان سالم به در ببرد و خسارات هجوم ریزگردها، بلای جان کشاورزان نیز شده. چندی پیش تحقیقاتی در زمینه اثرات ریزگردها بر روی پوسیدگی خرما انجام دادیم و نتایج حاصل ازاین تحقیقات نشان داد که ریزگردها علاوه بر اختلال در روند فیزیولوژیکی گیاه، حاوی یک سری پاتوژن‌ هستند که موجب پوسیدگی محصول خرما می‌شود.»

او با اشاره به اینکه این آلودگی 30درصد از کیفیت خرما می‌کاهد، ادامه می‌دهد: «هرچه دوره تناوبی، فرکانس، شدت و زمان طوفان ریزگردها بالاتر باشد، کاهش کیفیت خرما بیشتر خواهد شد. همچنین ذرات گردوغبار گل دهی گیاهان را نیز با اختلال رو به رو می‌‌سازد که این داستان به سایر بخش‌های کشاورزی از جمله زنبورداری خسارت وارد کرده است. »

راهنما معتقد است ریزگردها حاوی قارچ‌ها و عوامل میکروبی مخرب هستند که هر کدام از این موارد، میزان خسارات وارده به تولیدات کشاورزی و باغی به ویژه محصول خرما را بالا خواهد برد.

این کارشناس میوه‌های گرمسیری و خرما خاطر نشان می‌کند: «ما سه نوع خرما در مناطق گرمسیری کشت می‌کنیم خرمای خشک، خرمای نیمه خشک و خرمای تَر که به مراتب خسارت وارد شده به تولیدات خرمای تَر بیشتر است.»

او با اشاره به اینکه ممکن است، ریزگردها از سمت مناطق جنگی عراق وارد کشور شوند، ادامه می‌دهد: «شاید ریزگردها حاوی مواد شیمیایی و یا ذرات سنگین باشند. بنابراین ذرات گرد و غبار خسارات بخش کشاورزی را بالا می‌برند و بر سلامت انسان تاثیر می‌گذارند، چرا که زنجیره تولیدی کشاورزی مستقیما به سفره مردم برمی‌گردد.»

راهنما تاکید دارد که دولت باید حمایت لازم را از کشاورزان و باغداران این منطقه انجام دهد چرا که خسارت وارده به این مردم معیشت و اقتصاد آنها را با دشواری و اختلل رو به‌رو خواهد کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید