Iranian Agriculture News Agency

مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی:

افزایش 25 درصدی قیمت خوراک آبزیان

قیمت دلار حدود ۱۰ درصد اما قیمت خوراک آبزیان ۲۵ درصد افزایش یافت

ایانا-کشاورزی: بعد از سال 93 و آسیبی است که از بیماری VHS به مزارع خورد و هیچ کمکی از هیچ مرجعی به مزارع آسیب دیده نشد. با این شیوه بهانه برای واردات هموار شده و ماهی‌هایی مانند تیلا پیلا بازار ماهی قزل‌آلا را گرفت. بی‌تعارف بگویم همین موضوع باعث ورشکستگی و از دور خارج شدن حداقل 30 درصد مزارع شد.

افزایش 25 درصدی قیمت خوراک آبزیان

با افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی به خصوص در بخش دام و طیور تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان با مشکلات و چالش‌های تازه‌ای روبرو شدند. مشکلاتی که بخش مهمی از آن به محصول نهایی (انواع گوشت و فراورده لبنی، تخم‌مرغ و ...) مربوط می‌شد. با افزایش قیمت ارز برای خرید نهاده‌های دامی و طیور افزایش قیمت محصولات نهایی اجتناب ناپذیر بود. در این بین مشکل پرورش‌دهندگان آبزیان بیش از بخش‌های دیگر مغفول مانده است. صادرات، قیمت‌گذاری و کد رهگیری مزارع، مهمترین چالش‌های آبزی پروری در حال حاضر است. افزایش قیمت نهاده‌ها در خوراک آبزیان را هیچ مرجعی پیگیری نمی‌کند.

این مشکل به خصوص در مورد ماهیان سردآبی که بخش عمده پرورش ماهی داخلی را شامل می‌شود و همچنین متقاضی داخلی بیشتری دارد، بسیار عمیق و پیچیده شده است. این مشکلات در بخش‌های مختلف بروز کرده و بر دیگر مشکلات صادرات افزوده است. آرش نبی‌زاده مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایانا درباره این چالش‌ها می‌گوید: مهمترین و اصلی‌ترین چالش پرورش‌دهندگان ماهیان سردآبی (که عمده محصول‌شان قزل‌آلاست) بعد از سال 93 و آسیبی است که از بیماری VHS به مزارع خورد و هیچ کمکی از هیچ مرجعی به مزارع آسیب دیده نشد.

او اضافه می‌کند: با این شیوه بهانه برای واردات هموار شده و ماهی‌هایی مانند تیلا پیلا بازار ماهی قزل‌آلا را گرفت. بی‌تعارف بگویم همین موضوع باعث ورشکستگی و از دور خارج شدن حداقل 30 درصد مزارع شد. ضمن اینکه دلالی برای قیمت‌گذاری قدرتمندتر عمل کرد و مانع شد تا پرورش دهندگان واقعی بتوانند دوباره وارد بازار شوند.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی از مشکل اصلی و روز آبزی‌پروری  و افزایش قیمت خوراک آبزیان  می‌گوید. او توضیح می‌دهد: با وجود آنکه گفته شده به نهاده‌های کشاورزی از جمله پرورش دام و طیور و آبزیان دلار 4200 تومان تعلق می‌گیرد، اما تا به امروز و به خصوص بعد از گران شدن ارز تولید کنندگان خوراک آبزیان به بهانه‌های مختلف از جمله پرداخت نشدن ارز با قیمت مصوب و... قیمت خوراک را بالا بردند.

او اضافه می‌کند: در حال حاضر قیمت خوراک آبزیان حدود 20 تا 25 درصد افزایش پیدا کرده، یعنی میزان افزایش قیمت محصول نهایی بیش از میزان و درصد افزایش ارز افزایش داشته است. متاسفانه دولت و نهادهای مربوطه مثل سازمان حمایت و... در مورد تولید آبزیان به اندازه تولید گوشت و مرغ حساسیت ندارند و ترجیح می‌دهند در این موضوع دخالت نکنند. آبزی‌پروری در زمان افزایش قیمت ارز مظلوم واقع شده و کسی به فریادش نمی‌رسد.

 نبی‌زاده درباره قیمت‌گذاری و چالش‌هایی که گریبان‌گیر تولیدکنندگان شده می‌گوید: قیمت تمام شده محصولی مانند ماهی در شهرستان‌ها و مزرعه‌های محتلف متفاوت است. قیمت هر کیلو قزل‌آلای پرورشی حدود 11 تا 12 هزار تومان در مبدا است. از طرف دیگر در کمیته قیمت‌گذاری به جای نهادها و انجمن‌‌های تولید کننده، فروشندگان و به عبارت بهتر دلالان حضور دارند.

او اضافه می‌کند: نامه‌نگاری‌های ما به سازمان بازرسی، وزارت جهاد و شیلات، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و... هم برای تغییر این شیوه موثر نبوده است. البته ما برای این تغییر همچنان در حال رایزنی هستیم.

مدیرعامل انجمن ماهیان سردآبی در مورد صادرات و چالش‌های پیش‌روی صادرات در بخش تولید می‌گوید: برای صادرات مشکلات متعددی وجود دارد. مهمترین مشکل این است که تولیدات آبزیان یکدست، مشخص و مناسب صادرات نیست. به این دلیل که مزارع پرورش ماهی کدرهگیری ندارند و قابل پیگیری و پایش نیستند نمی‌توان این هماهنگی و پیگیری‌ها برای نحوه پرورش و نوع مزرعه را دنبال کرد.

او اضافه می‌کند: زمانی که یک مزرعه کد رهگیری داشته باشد، می‌توان به مزرعه سرکشی کرد تا از نحوه پرورش، محل نگهداری، نحوه تغذیه و.... آبزیان اطلاع پیدا کرد. بنابراین پایش برای بررسی سلامت و دیگر استانداردهای صادراتی میسر می‌شود. در حال حاضر سیاست و شیوه اتحادیه برای بهبود روند صادرات این است که از ابتندا محصول برای صادرات تولید شود. به همین دلیل اگر متقاضی صادرات وجود داشته باشد اتحادیه با تولید کننده قرارداد تضمین صادرات بسته می‌شود تا محصول تولید شده به طور قطع صادرات شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید