Iranian Agriculture News Agency

به نفع مصرف کننده یا به ضرر تولیدکننده

قیمت مرغ 3000 تومان به ضرر مرغدار

روایت پرحاشیه تولیدکنندگان مرغ

ایانا-کشاورزی: این نابسامانی در صنعت مرغ گوشتی، صدای 300 نفر از مرغداران این حوزه را درآورده. به نحوی که از هر استان 12 نفر به عنوان نماینده تولیدکنندگان به نشانه اعتراض روانه پایتخت شدند. برخی از کارشناسان معتقدند نوسانات نرخ ارزی تنها بهانه‌ای شد تا سود تک نرخی شدن ارز به جیب واردکنندگان برود و در این بین تولیدکنندگان قربانیان این بازی باشند.

قیمت مرغ 3000 تومان به ضرر مرغدار

 

ماجرای نوسانات ارزی چند ماه اخیر این‌بار گریبان تولیدکنندگان مرغ گوشتی را گرفته و تولیدکنندگان این صنعت را دچار بی‌انگیزگی کرده، چرا که باید نهاده‌های طیور را با قیمت‌های سلیقه‌ای واردکنندگان بخرند تا سرپا بمانند.

این نابسامانی در صنعت مرغ گوشتی، صدای 300 نفر از مرغداران این حوزه را درآورده. به نحوی که از هر استان 12 نفر به عنوان نماینده تولیدکنندگان به نشانه اعتراض روانه پایتخت شدند. برخی از کارشناسان معتقدند نوسانات نرخ ارزی تنها بهانه‌ای شد تا سود تک نرخی شدن ارز به جیب واردکنندگان برود و در این بین تولیدکنندگان قربانیان این بازی  باشند. واردکنندگان، در شرایطی غذای مرغ‌ها را گران‌تر به دست مرغداران می‌رسانند که قیمت تمام شده مرغ به گفته مرغداران از آنچه که در بازار فروخته می‌شود بیشتر است و به این ترتیب مرغداران در حال ضرر دادن هستند.

در این باره علی صابری، دبیر انجمن شرکت‌های تولید کننده مرغ گوشتی در گفت و گو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید: «پرورش مرغ گوشتی چندین سال است که با مشکل مواجه شده و در این مقطع زمانی مشکلات رنگ حادتری را به خود گرفته است. در حال حاضر مرغداران از سر ناچاری اقدام به تجمع می‌کنند و سعی دارند از این راه پیام خود را به مسئولان برسانند. هم اکنون قیمت مرغ در بازار، 3000تومان پایین‌تر از قیمتی است که باید با در نظر گرفتن هزینه و فایده تولیدکننده تعیین شود. پایین بودن قیمت مرغ در یک ماه اخیر، همچنین افزایش قیمت ذرت و کنجاله سویا مزید بر علت شد تا فشار مضاعفی بر تولید کننده مرغ وارد شود.»

او با اشاره به اینکه عوامل متعددی در بروز این وضعیت دخالت دارد، ادامه می‌دهد: «باید یکی‌یکی سراغ عوامل تاثیر‌گزار بر این جریان رفت و چاره‌ای اساسی برای این بحران اندیشید. در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین دلایل این ماجرا، ارزان‌فروشی مرغ توسط پشتیبانی امور دام است. در طول سال مناسبت‌های متعددی وجود دارد که می‌شود بازار قیمت گوشت مرغ را با آن تحریک کرد. تولیدکنندگان مرغ در این ایام، خوشبین هستند که شاید کششی برای تقاضاکننده و فروشنده به‌وجود بیاید. اما مساله اینجاست که ستاد تنظیم بازار وراد میدان می‌شود و مصوباتی را در جهت کاهش قیمت‌ها تهیه می‌کند. بنابراین ستاد پشتیبانی دام مکلف است گوشت مرغ را تنها در محدوده مورد انتظار قیمت دولت به بازار عرضه کند و این‌چنین می‌شود که مرغ 6200تومانی به بازار می‌آید. این اقدام نادرست مانع بزرگی برای افزایش قیمت گوشت مرغ است بنابران مرغ از قیمت واقعی خود باز می‌ماند.»

صابری معتقد است باید واقعی‌سازی در قیمت گوشت مرغ صورت بگیرد و دراین باره خاطر نشان می‌کند: «تولیدکننده انتظار ندارد قیمت گوشت مرغ در بازار افسار گسیخته شود و مردم فشار آن را تحمل کنند. بلکه انتظار دارد این داستان به آنها خسارت وارد نکند. بنابراین یکی از روش‌هایی که با آن می‌شود گوشت مرغ را واقعی کرد، داستان ارائه گوشت مرغ در ایام خاص به قیمت واقعی است. بحث دومی که موجب بالارفتن قیمت تمام شده گوشت مرغ شده، قیمت نهاده‌هاست. قیمت نهاده‌ها برای مرحله اول در اجرای سیاست تک نرخی کردن ارز، دچار جهش شد و دلیل دیگری که به آن دامن زد دو نرخه شدن قیمت ارز بود. دولت در این راستا 3000میلیارد تومان یارانه به کالاهای اساسی داد تا افزایش قیمتی وجود نداشته باشد. اما بازار ارز کار خود را می‌کند و عملا دولت  توفیقی در تثبیت و کنترل نرخ ارز نداشت. اینبار نیز مثل دفعات گذشته نوسانات ارزی اثرات وضعی خود را بر روی قیمت نهاده‌ها گذاشت. افزایش 40 درصدی قیمت کنجاله سویا داستان غم انگیزی را به وجود اورد که برای حل آن تا کنون از جانب دولت اقدامی صورت نگرفته است. باوجود اینکه شرکت پشتیبانی امور دام توزیع محدودی از این نهاده را در بازار دارد، ولی به لحاظ مشکلاتی که در جابه جایی این نهاده از بندر به مکان‌های مصرف وجود دارد، مشکلات همچنان پا برجا است.»

او می‌گوید: «دولت باید موضوع را از اصل درست کند و درست شدن اصل موضوع در گرو این است که برای واردات نهاده‌ها ارز 4200تومانی در نظر گرفته شود تا شاید وضعیت بهبود یابد.»

در حال حاضر صنعت مرغ گوشتی چشم انتظار است تا تدابیر دولتی‌ها، گرهی از مشکلاتشان باز کند. اما باید دید دولت می‌تواند راه حل مناسبی را برای بحران تولیدکنندگان مرغ پیدا کند یا این ماجرا طوری دیگری نوشته می‌شود!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید