Iranian Agriculture News Agency

زنجیره مکانیزاسیون کشاورزی کامل می‌شود

کشت ماشینی صیفی‌جات و گیاهان دارویی

با کاربری چنین تجهیزاتی ۳۰ تا۵۰ درصد، در مصرف آب صرفه‌جویی می شود

ایانا-کشاورزی: برداشت غلات در 95 درصد از مزارع به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد و این اتفاق باعث شده ضایعات این حوزه کمتر از 5.7 درصد باشد.

کشت ماشینی صیفی‌جات و گیاهان دارویی

 

کشاورزی سنتی این روزها رنگ‌باخته، بسیاری از کارشناسان این حوزه معقدند پیشرفت مکانیزاسیون وضعیت کشاورزان را در سال‌های اخیر بهبود بخشیده و همین امر باعث اقبال کشاورزان به روش نوین کشاورزی شده است.  

آغاز مکانیزاسیون کشاورزی در ایران، به سال 1345 برمی‌گردد. همان سالی که قرارداد بین ایران و جمهوری رومانی به منظور خرید تراکتور و بعضی ادوات کشاورزی منعقد شد و مورد بحث متخصصین مربوطه قرار گرفت.

در حال حاضر رشد جمعیت و افزایش نیاز جوامع به تولیدات کشاورزی، از جمله مواردی است که مکانیزه شدن کشاورزی را الزامی می‌کند. بر این اساس حرکت کشاورزی به سمت مکانیزاسیون، باعث افزایش کمیت محصول، افزایش کیفیت تولیدات و کاهش هزینه‌های تولید شده.

همچنین با توجه به اینکه بخش کشاورزی در حال حاضر از کم‌آبی رنج می‌برد، مکانیزه بودن فرآیندکشاورزی می‌تواند بهره‌وری آب را در این بخش افزایش دهد. بنابراین کارشناسان این بخش معتقدند، قطعاً مکانیزاسیون کشاورزی  به نفع کشاورزان خواهد بود، چرا که این ماجرا علاوه بر کاهش هزینه‌ها موجب افزایش درآمد آنها نیز خواهد شد.

از موارد دیگری که به مدرن شدن کشاورزی در ایران دامن می‌زند، دستمزد بالای کارگر، بالا بودن کیفیت کار ماشین‌آلات و زیان‌های حاصل از طولانی بودن کارکارگری است.

ماجرای گسترش مکانیزاسیون در حالی در بخش کشاورزی پیشرفت می‌کند که به تازگی زنجیره کامل ماشین‌های کشاورزی سبزیجات برگی و گیاهان دارویی نیز برای اولین بار راه اندازی و اجرایی شده است.

در این‌باره کامبیز عباسی، مدیرکل مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، در گفت‌و گو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید: «برای اولین بار در کشور مجموعه کامل خاک‌ورزی و تهیه بستر، کاشت، داشت و برداشت سبزیجات برگی به صورت مکانیزه در استان البرز راه اندازی شده. این مزرعه هفت هکتاری با به‌کارگیری‌ دستگاه‌های مکانیزه توانست 125کارگر را از مرحله برداشت حذف کند.»

او با اشاره به اقدامات خوبی که در زمینه مکانیزاسیون رخ داده، ادامه می‌دهد: «در حال حاضر مکانیزاسیون کشاورزی به سرعت در بخش کشاورزی در حال پیشروی است. برای نمونه کاشت به صورت ریزدانه‌کار و نشائی، همچنین برداشت سبزیجات برگی با بهره‌گیری از روش‌های مکانیزه، یکی از اتفاقات بسیار مثبتی است که به تازگی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی رخ داده. یکی از سیاست‌های برتر جهاد کشاورزی توسعه مکانیزاسیون و توسعه کشت نشایی در کشور است. در این راستا به دنبال این هستیم تا محصولات را به صورت نشایی در کشور کشت کنیم و بهره‌وری را دراین زمینه بالا ببریم. یکی دیگر از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه کاشت سبزی و صیفی در داخل گلخانه‌ها است. خوشبختانه تجهیزات جدیدی که در کاشت سبزی‌جات و گیاهان دارویی در کرج راه‌اندازی شده، قابلیت این را دارد که در فضای باز و بسته گلخانه استفاده شود.»

او پیش‌بینی می‌کند که با کمک توسعه و بالابردن کاربری چنین تجهیزاتی، می‌توان 30 تا50 درصد، در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

عباسی یادآوری می‌کند: «خوشبختانه با توجه به امکاناتی که این ماشین‌آلات دارند و با توجه به دارا بودن قابلیت و امکان کاشت بر روی پشته‌های عریض، می‌توان برای توسعه در کشت گیاهان دارویی نیز از آنها استفاده کرد. همچنین، با بهره‌برداری از این ماشین‌آلات موفق شدیم افق جدیدی در زمینه کشت گیاهان دارویی، کشت سبزی‌جات و ریزدانه‌ها و نیز کشت نشایی در کشور ایجاد کنیم. درحال حاضر امکان استقرار سیستم‌های نوین آبیاری در یک مکانیزم کاشت میسر شده. بنابراین علاوه بر اینکه می‌توان کشت مکانیزه را بر روی این پشته‌ها و بسترهای مناسب انجام داد، امکان استفاده از نوارهای  آبیاری و سیستم‌های آبیاری موضوعی نیز در این شرایط ایجاد شده است. براساس آنچه گفته شد به کمک این سیستم‌ها می‌توانیم در بسیاری از موراد 80تا90 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنیم.»

او معتقد است توسعه مکانیزاسیون در حوزه محصولات نشایی و حوزه محصولات صیفی کشور با سرمایه‌گذاری‌هایی که در بخش مکانیزاسیون کشور در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاده، در حال حرکت به سمت مطلوبیت بیشتر است.

مدیرکل مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: «امیدواریم بتوانیم این الگو را در مناطق مختلف کشور درحوزه سبزی و صیفی، گیاهان دارویی و نیز گلخانه‌ای تعمیم دهیم. اما باید به این نکته توجه کرد که در راستای توسعه فناوری‌های نوین نیاز به حمایت وزارت جهاد کشاورزی داریم. همچنین باید موقعیتی ایجاد شود تا بتوان از تسهیلات کم‌بهره برای به‌کارگیری فناوری‌های نوین کشاورزی استفاده کرد. آمارها نشان می‌دهد برداشت غلات در 95 درصد از مزارع به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد و این اتفاق باعث شده ضایعات این حوزه کمتر از 5.7 درصد باشد. همچنین لازم به ذکر است که نزدیک به 70تا75 درصد مزارع غلات با روش مکانیزه کشت می‌شوند. علاوه بر آمار ارائه شده باید عنوان کنم که محصولاتی مانند چغندرقند، ذرت دانه‌ای و ذرت علوفه‌ای نزدیک به 100درصد به صورت مکانیزه کشت می‌شوند. همچنین در حوزه برداشت محصولات ردیفی نیز چنین اتفاقی روی داده. برای مثال ذرت دانه‌ای، ذرت علوفه‌ای و چغندرقند کاملاً به‌صورت مکانیزه برداشت می‌شود. »

با توجه به اینکه حرکت از کشاورزی سنتی به سمت نوین یکی از الزامات بخش کشاورزی است، تاکنون سعی شده مکانیزاسیون در بخش کشاورزی مورد قبول کشاورزان واقع شود. باید منتظر بود و دید که آیا حمایت‌های لازم در این زمینه توسط ارگان‌های مربوطه صورت می‌گیرد تا مکانیزاسیون در کشاورزی کشور ترویج یابد؟!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید