Iranian Agriculture News Agency

وزارت کشاورزی پیشتاز در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی

اجرای طرح های مدیریت آب سرعت گرفت

در ۳۰۰ هزار هکتار طرح سامانه نوین آبیاری اجرا شده است

ایانا-کشاورزی: حدود چهار ماه است که سعی شده نگاه مسئولان و نیز افکار عمومی در زمینه مدیریت آب و نیز وضعیت کم‌آبی کشور تغییر کند. بر این اساس با توجه به اینکه جهاد کشاورزی نیز یکی از متولیان این کارگروه است، سعی کرده تا برنامه‌ها و فعالیت‌های مربوطه را با پا گرفتن کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی تسریع بخشد. برای اولین گام بررسی تعیین و ابلاغ میزان سطح زیر کشت محصولات بهاره و تابستانه توسط معاونت امور زراعت نهایی و اعلام شد.

اجرای طرح های مدیریت آب سرعت گرفت

اواخر سال 1396 بود که با محرز شدن داستان بحران خشکسالی در کشور، بالا رفتن آمار مهاجرت روستائیان به شهرها و همچنین افزایش استان‌ها‌یی که با این بحران دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند به دستور دولت کارگروه ملی سازگاری با خشکسالی شکل گرفت.

متولیان  این داستان معتقد بودند کارگروه ملی مبارزه با کم‌آبی قرار نیست در حد تشکل و حرف باقی بماند و در سال 97 وارد فاز عملیاتی خواهد شد. بر این اساس نظرکارشناسان این بود که چنین کارگروهی نباید آب را خرد کند، چرا که باید مدیریت آب از بعد کلان مورد بررسی قرار گیرد و به این حوزه به صورت یکپارچه نگاه شود.

گفته می‌شد چون این کارگروه متشکل از وزارت‌خانه‌های مربوطه است، قطعا از ضمانت اجرایی بالایی برخوردار خواهد بود. با گذشت بیش از سه ماه از تشکیل و راه‌اندازی این کارگروه، گویا وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه پیشتاز بوده، چرا که برنامه‌ها و اقداماتی را از گذشته تا کنون در دست اجرا داشته و با ایجاد این کارگروه روند اجرایی شدن برنامه‌ها سرعت گرفته است.

در این باره محمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید: «حدود چهار ماه است که سعی شده نگاه مسئولان و نیز افکار عمومی در زمینه مدیریت آب و نیز وضعیت کم‌آبی کشور تغییر کند. بر این اساس با توجه به اینکه جهاد کشاورزی نیز یکی از متولیان این کارگروه است، سعی کرده تا برنامه‌ها و فعالیت‌های مربوطه را با پا گرفتن کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی تسریع بخشد. برای اولین گام بررسی تعیین و ابلاغ میزان سطح زیر کشت محصولات بهاره و تابستانه توسط معاونت امور زراعت نهایی و اعلام شد. علاه بر این سیاست، عدم‌حمایت کشت برنج به خارج از استان‌های شمالی کشور ابلاغ و تاکید شده.»

او با اشاره به اینکه در طی یک سال گذشته تقریبا حدود 160 هزار هکتار از اراضی کشور به انواع سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند، ادامه می‌دهد: «همچنین در ادامه باید تاکید کنم آمار و ارقام نشان می‌دهد وضعیت سامانه‌های نوین آبیاری تا پایان سال گذشته رقمی حدود 140 هزار هکتار را پوشش داده و اجرایی شده است. در مجموع در این بین چیزی حدود 300هزار هکتار طرح سامانه‌های نوین آبیاری اجرایی شده. گفتنی است در طول یک سال گذشته تاکنون، نزدیک 1.8 دهم میلیون هکتار از اراضی کشور مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شده‌اند. »

موسوی با اعلام اینکه از ابتدا تا انتهای سال 96 در سطحی معادل 150هزار هکتار توسعه شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در اقصی نقاط کشور اجرایی شده و همچنین در این بازه زمانی طرح‌های آماده‌سازی و بهسازی  آبیاری‌های عمومی و انتقال آب با لوله را در سطحی تقریبا چیزی حدود پنج هزار هکتار داشته‌اند، می‌گوید: «در مجموع از کل اراضی کشاورزی کشور چیزی حدود  1.4 میلیون هکتار مجهز به شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی هستند. همچنین در سطحی معادل یک میلیون هکتار کانال‌های عمومی آبیاری زده و در سطحی حدود 810 هزار هکتار طرح پوشش اَنهار سنتی اجرا شده است. همچنین تهیه الگوی کشت مناسب با کلیه دشت‌های کشور تدوین و بررسی‌های نهایی آن در حوزه زراعت و باغداری صورت گرفته. علاوه بر موارد عنوان شده برنامه پنج ساله‌ای برای اجرای عملیات آبخیزداری کشور با محوریت مناطق بحرانی و با دیدگاه مدیریت و کنترل فرسایش و به‌ویژه فرسایش بادی در نظر گرفته شده. همچنین برنامه پنج ساله مدیریت آبخوان‌داری با محوریت کنترل سیلاب درکشور، صد میلیون هکتار در کشور را به خود اختصاص داده که متناسب با اعتباراتی که در اختیار قرار می‌گیرد، اجرا می‌شود.»

با توجه به اینکه جهاد کشاورزی یکی از ارکان اصلی مدیریت آب به ویژه در بخش کشاورزی است، اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته از ماه‌ها قبل‌تر از تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در جریان بوده. بر این اساس کارگروه ملی مبارزه با کم‌آبی نیرو محرکه این داستان شد تا طرح‌ها و برنامه‌های قابل اجرا در این زمینه بهبود یابد. باید دید در آینده گام بعدی این کارگروه چگونه خواهد بود. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید