Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پیشنهادی مطرح کرد:

تشکیل ستاد بحران محصولات کشاورزی کرمان

ایانا-کشاورزی: خسارت‌های سنگین واردشده به چند محصول کشاورزی استان به‌ویژه پسته، در معیشت و اشتغال مردم استان تأثیرگذار خواهد بود و اگر مدیریت نشود آسیب‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت.

تشکیل ستاد بحران محصولات کشاورزی کرمان

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به وجود وضعیت بحرانی در تولید محصولات کشاورزی استان کرمان طی سال جاری، تشکیل ستاد بحران در این زمینه ضروری است.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، محمدرضا پورابراهیمی با حضور در نشست انجمن پسته ایران تأکید کرد: خسارت‌های سنگین وارد شده به چند محصول کشاورزی استان به‌ویژه پسته، در معیشت و اشتغال مردم استان تأثیرگذار خواهد بود و اگر مدیریت نشود آسیب‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: برای برگزاری نشست ستاد بحران تولید در کشاورزی استان، از وزرای کشور، جهاد کشاورزی، نیرو، اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت دعوت به عمل می‌آید تا بتوان مصوباتی را برای کمک به این وضعیت دریافت کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای نتیجه‌گیری بهتر در این نشست باید مستندات لازم، گزارش‌هایی از وضعیت بیمه بخش کشاورزی و تسهیلات بانکی این بخش، ارائه دهیم. پورابراهیمی در پاسخ به پرسش‌های جمعی از صادرکنندگان پسته در مورد تغییرات نرخ ارز و تأثیر آن در صادرات تصریح کرد: کمیته ساماندهی بازار ارز را در کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل و پس از برگزاری چند نشست، در این زمینه طرح دوفوریتی به دولت ارائه شد که امیدواریم دولت با اجرای آن موافقت کند.

پورابراهیمی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید به دولت کمک کرد، خاطرنشان کرد: به نظر ما صادرکنندگان بخش خصوصی واقعی باید از پیمان‌سپاری ارزی و روش اجرای آن مستثنا شوند تا صادرات بیشتر تشویق شود.

بحران پسته کمتر از زلزله نیست

رئیس اتاق کرمان نیز گفت: وضعیت بحرانی به وجود آمده در تولید پسته کمتر از زلزله نیست و باید همه به فعالان صنعت پسته در استان کمک کنند. سیدمهدی طبیب‌زاده خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از مردم استان تحت تأثیر بحران تولید پسته قرار می‌گیرند و به همین دلیل پیشنهاد تشکیل ستاد بحران مطرح شده است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود میزان خسارت وارد شده به پسته و محصولات کشاورزی استان به میزان واقعی برآورد شود و وضعیت بازار ارز برای صادرکنندگان نیز روشن‌تر شود.

 

صادرکنندگان واقعی باید از تصمیم‌های جدید ارزی مستثنا باشند

در ادامه محسن جلال‌پور فعال و تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: وضعیت پسته در سال جاری در طول بیش از چهار دهه گذشته تجربه نشده و نباید از کنار این مسئله مهم به‌آسانی عبور کرد.

وی افزود: از سوی دیگر تغییرات نرخ ارز در فروردین‌ماه گذشته به دلیل تصمیمات آنی و بدون کار جدی، صادرات را با مشکلاتی روبه‌رو کرده که امیدواریم با اتخاذ تصمیم شفاف و مشخص این وضعیت را سامان دهند.

جلال‌پور در بخش دیگری به وضعیت بازار ارز اشاره کرد و گفت: صادرکنندگان محصولات غیرنفتی باید از تصمیمات جدید ارزی مستثنا باشند، زیرا صادرات این محصولات مشتری خاص و شبکه مویرگی انتقال ارز مخصوص به خود را دارد و از سوی دیگر تأثیر بسیاری در ایجاد اشتغال کشور دارند.

 

بحران پسته امسال در 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است

عباس سعیدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در ادامه این نشست با بیان اینکه امسال زلزله خاموش در پسته استان اتفاق افتاده است، گفت: به دلیل گرمای بیش‌ازحد هوا در اسفند و فروردین‌ماه گذشته، در درختان پسته جوانه‌های زایشی ریزش کردند و از سوی دیگر جوانه‌های رویشی نیز تشکیل نشد.

وی افزود: به دلیل این شرایط آب و هوایی و عدم تعادل هورمونی این درختان، میزان پسته روی درختان بسیار کاهش یافته و سال آینده نیز کم‌محصول خواهد بود.

سعیدی با بیان اینکه این شرایط در 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، ادامه داد: پیش‌بینی تولید پسته سال گذشته استان 150 هزار تن بود اما در سال جاری تولید تنها 20 هزار تن پسته پیش‌بینی می‌شود. سعیدی، اظهار کرد: با این میزان کاهش، تعداد زیادی از کارگران و فعالان صنعت پسته بیکار خواهند شد و وضعیت اقتصادی استان تحت تأثیر این شرایط قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: در این شرایط درخواست پرداخت حداکثری غرامت به باغداران، استمهال وام‌های دریافتی و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ کم برای نگهداری باغ‌ها مطرح شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان علاوه بر پسته، به کاهش 50 درصدی گردو، بیش از 50 درصدی میوه‌های سردرختی و مقداری گل محمدی اشاره کرد و گفت: باید ستاد بحران در این زمینه‌ها نیز تشکیل شود.

در این نشست برخی باغداران و صادرکنندگان پسته به برخی مشکلات این بخش اشاره کردند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید