Iranian Agriculture News Agency

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی:

خسارت سنگین سرمای فروردین‌ماه به بخش کشاورزی

ایانا-کشاورزی: کشور ایران ویترینی از تمام حوادث غیرمترقبه است که اولین بخشی که در این خسارت‌ها متضرر می‌شود، بخش کشاورزی است.

خسارت سنگین سرمای فروردین‌ماه به بخش کشاورزی

​معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: سرمای غیرقابل‌پیش‌بینی فروردین‌ماه خسارت سنگینی را به بخش کشاورزی وارد کرد.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی استان قم، محمدعلی طهماسبی در حاشیه بازدید از مراحل برداشت گل محمدی در منطقه جعفریه و باغ‌های پسته و مزارع کشت گیاهان دارویی استان قم، اظهار داشت: کشور ایران ویترینی از تمام حوادث غیرمترقبه است که اولین بخشی که در این خسارت‌ها متضرر می‌شود، بخش کشاورزی است.

وی افزود: سرمای غیرقابل‌پیش‌بینی فروردین‌ماه امسال که در سطح وسیعی در بیش از ۱۸ استان کشور رخ داد، باعث بروز خسارت‌های سنگینی به باغ‌ها و مزارع کشور شد به‌ویژه در مناطق سردسیری که درختان در حال رویش بودند.

این مسئول بیان داشت: برای جلوگیری از حوادث غیرمترقبه، کشاورزان و دولت باید با هم وارد عمل شوند و تمهیداتی بیندیشند که از بروز خسارت تا حد امکان جلوگیری شود و در مرحله بعد خسارت‌های وارده به بهترین نحو جبران شود.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای پرداخت خسارت به کشاورزان دو مکانیزم وجود دارد، تصریح کرد: گزینه اول پرداخت خسارت از طریق بیمه است به این نحو که کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده باشند بر اساس گزینه‌هایی که در بیمه‌نامه انتخاب کرده‌اند، به آن‌ها خسارت پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکل اساسی در زمان بروز حوادث غیرمترقبه، پرداخت خسارت به کشاورزانی است که بیمه ندارند، گفت: در این زمینه نیز دولت سعی کرده با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و یا استمهال وام‌های کشاورزان، بخشی از خسارت وارد به این افراد را پرداخت کند.

طهماسبی کشاورزی را یک فعالیت پرریسک دانست و افزود: متأسفانه بخش کشاورزی بیشترین تأثیرات را از تنش‌های اقلیمی و حوادث غیرمترقبه می‌بیند که وزارت جهاد و مجموعه دولت تلاش کرده تا حد امکان شرایط لازم را برای جبران این خسارت فراهم کند.

 

تأثیرات منفی تنش‌های اقلیمی در بخش کشاورزی قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در حاشیه این بازدید، با تأکید بر تأثیرات منفی تنش‌های اقلیمی در بخش کشاورزی قم، گفت: گرمای ۳۰ درجه‌ای که در فروردین‌ماه امسال در استان قم حادث شد، متأسفانه خسارت‌های زیادی را به محصولات کشاورزی استان وارد کرد.

محمدرضا طلایی اظهار داشت: با توجه به اینکه محصولات کشاورزی به دوره کامل رشد نرسیده بودند، این گرمای شدید در کاهش عملکرد مزارع تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

وی افزود: همچنین سرمای غیرقابل‌پیش‌بینی فروردین‌ماه که در برخی مناطق به حدود صفر درجه هم رسید، تأثیر بسیار زیادی در درختان سردسیری داشت و پیش‌بینی می‌شود پنج هزار هکتار از باغ‌های سردسیری استان از ۲۰ تا ۹۰ درصد دچار سرمازدگی شده باشند.

طلایی خاطرنشان کرد: ۴۴ هزار هکتار از محصول جو استان که در مرحله غلاف و دانه پر کردن بودند نیز دچار خسارت شدند و پیش‌بینی می‌شود حداقل ۳۰ درصد در عملکرد محصول جو در استان قم نیز کاهش داشته باشیم.

وی افزود: درمجموع ۵۰ هزار هکتار محصولات زراعی و باغی استان در سرمازدگی فروردین‌ماه امسال دچار آسیب شدند که پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۱۲ میلیارد تومان خسارت به این دو بخش وارد شده باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، با اشاره به اینکه میزان دقیق خسارت تا زمان برداشت محصول مشخص نمی‌شود، افزود: پرداخت خسارت به کشاورزان از دو طریق بیمه و تسهیلات بانکی انجام خواهد شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید