Iranian Agriculture News Agency

گرانی میوه در راه است؟

داغ سرما بر پیشانی میوه‌های تابستانی

امسال بازار میوه‌های تابستانه کم‌رمق خواهد بود

ماجرای آسیب رسیدن به محصولات باغی که از سرما جان سالم به‌در برده‌اند داستان تکراری است که در سنوات گذشته هم کشاورزان آن را تجربه کرده‌اند. تجربه‌ای تلخ که طعم و چهره محصولات کشاورزان دگرگون می کند. آخرین بار زمستان 95 بود که سرما طعم تلخ پرتقال‌های مازندرانی را زیر زبان مصرف‌کنندگان برد و مشتریان مرکبات شمال را از خرید روی‌گردان کرد. حالا بهار زمستان‌گونه، راوی همین داستان شده. سرمای ناگهانی باغ‌ها و محصولات باغی را نشانه گرفته و به نظر می‌رسد امسال باید منتظر طعم تلخ میوه‌های تابستانی بود.

داغ سرما بر پیشانی میوه‌های تابستانی

واقعیت این است که امسال با وقوع سرمای بهاره‌، دیگر نباید منتظر برخی از میوه‌های نوبرانه بهار بود. چراکه سرمای هفته گذشته بسیاری از شکوفه‌های باغ‌ها را ریخته و چاقاله‌های میوه به‌بارنشسته را روی درخت سیاه کرده است.

 

میوه امسال گران است

در این‌باره صدرالدین نیاورانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه و سردرختی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید: «قطعاً موج سرمایی که در چند روز اخیر بر کشور حاکم شد به بسیاری از باغ‌های میوه آسیب زد. در برخی مناطق مانند آذربایجان، دماوند، سمنان، البرز، قزوین و... این آسیب جدی‌تر بود؛ بنابراین به جرأت می‌توان گفت که امسال میوه‌های تابستانه به‌وفور در بازار یافت نخواهند شد.»

او با اشاره به اینکه بسیاری از سردرختی‌ها رفته و میوه‌های نوبرانه کم است، ادامه می‌دهد: «متأسفانه امسال میوه نوبرانه بهاره از تنوع بسیار محدودی برخوردار است و این میزان محدود نیز کیفیت بالایی ندارد. چراکه علاوه بر سرما و برف، بادهای تند در برخی مناطق و همچنین بارش تگرگ‌، بر روی میوه‌ها خط و خش انداخته و لک‌هایی را روی میوه‌های تابستانه ظاهر خواهد کرد.»

نیاورانی به میوه‌های به بار آمده در جنوب کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر بیشترین امیدی که در بازار میوه وجود دارد مربوط به میوه‌های جنوب کشور است که از گزند سرما در امان بوده و کیفیت خود را حفظ کرده‌اند. خوشبختانه برای میوه‌های پاییزه نیز هنوز مشکلی به وجود نیامده است.»

او می‌افزاید: «امسال در بازار میوه تابستانی قطعاً با افزایش قیمت رو به‌رو هستیم؛ چراکه امسال تولیدات برخی از میوه‌ها کم است. با این وجود کشور نیاز به واردات میوه ندارد، اما باید تأکید کرد که با این اوضاع از سهم صادرات میوه به‌شدت کاسته می‌شود.»

 

بوی بهار نارنج در باغ‌ها نمی‌پیچد!

سرمای بهاره متأسفانه بیشتر درختان سیاه‌ریشه را درگیر خود کرده، اما مرکبات آسیب چندانی در این زمینه ندیده‌اند. در این باره بصیرالله نوذری یکی از باغداران منطقه نکای استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار «ایانا» می‌گوید: «امسال سرمای بهاره وقتی روی باغ‌های میوه اثر گذاشت که 40 درصد از شکوفه‌های میوه باز شده بودن... اما جای شکرش باقیه که آسیبی به درختای مرکبات نرسیده... این وسط بیشترین ضرر به درختای سیاه ریشه‌ای مثل هلو و شلیل رسید...» بصیرالله طبق صحبتی که با دوستان باغدار خود در ارومیه داشته ادامه می‌دهد: «یکی از دوستام تو یکی از روستاهای ارومیه باغداره... از سرمای چند روز پیش بدجور می‌نالید... انگار سرمای چند روز پیش به محصولات باغ‌های اونا بیشتر ضرر رسونده... چاقاله میوه‌ها از بین رفته و سیاه شده، اونایی هم که موندن ممکنه پر از لک و بی‌کیفیت باشن...»

او می‌گوید: «به هرحال تنش و استرس گرمایی و سرمایی همیشه برای باغدار و درختاش وجود داشته... اما این باغداره که باید تجربه لازم رو برای کنترل این اوضاع داشته باشه تا میزان خسارتش کمتر بشه...»

همچنین حمیدرضا ولی‌زاده باغدار روستای دنگ سرک مازندران از باز نشدن گل‌های نارنج باغ‌هایشان می‌گوید. او ادامه می‌دهد: «سرمای هفته پیش بدجور درختای نارنج و شوکه کرده... انقد که دیگه بوی شکوفه‌های درختای نارنج بلند نشده... درختای پرتقال و نارنگی از سرما فرار کردند، اما درختای سیاه‌ریشه ضرر دیدند... با اینکه درختای سیاه‌ریشه 90 روز سرما لازم دارند، اما اگه دوره سرما از 90 روز بیشتر بشه آسیب جدی به میوه‌هاشون می‌رسه... حالا هم که تو بهار هوا گرم و سرد شده حتماً برا درختای سیاه‌ریشه مشکل ایجاد می‌شه...»

ولی‌زاده با اشاره به اینکه سرما بر روی ژنتیک میوه‌ها اثر می‌گذارد می‌گوید: «سرمای بهاره شکل و قیافه میوه‌ها رو تغییر می‌ده و بوی خوش میوه‌ها رو را از اونا می‌گیره... شبای سرد و روزای گرم باعث می‌شه میوه‌ها خودبه‌خود روی زمین بریزن...»

حال با توجه به اینکه بر اثر سرمای بهاره باغ‌های میوه در برخی از استان‌ها متحمل خسارات زیادی شده، اما آنچه واضح است حضور میوه‌های کم کیفیت در بازار تابستانی کشور خواهد بود و به نظر می‌رسد این موضوع دست‌‌آویز خوبی برای دلالان میوه خواهد بود تا تابستان امسال به بهانه سرمازدگی قیمت‌ها را افزایش دهند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید