Iranian Agriculture News Agency

درخواست دبیر انجمن برنج از دولت

واردات برنج برطبق نیاز باشد

بحث تولیدکنندگان برنج با دولت بر سر میزان واردات است

مبادی وارداتی کشور تا 31 تیرماه برای واردات برنج به کشور باز شدند. این خبری است که یک منبع آگاه در وزارت جهاد کشاورزی به یکی از خبرگزاری داد و از آزاد شدن واردات برنج حکایت کرد. اتفاقی که به گفته دبیر انجمن برنج موضوع جدیدی نیست و هرسال از اوایل بهمن‌ماه تا پایان تیرماه واردات برنج به کشور آزاد می‌شود و این آزادسازی به معنی این نیست که قرار است امسال اتفاق تازه‌ای در بازار برنج بیفتد.

واردات برنج برطبق نیاز باشد

جمیل علیزاده شایق با این توضیح به خبرنگار «خبرگزاری ایانا» گفت: «این مسئله جدید نیست و هرسال از اوایل بهمن‌ماه تا پایان تیرماه واردات برنج آزاد است. بااین‌همه بحث ما با دولت نه بر سر تاریخ آزاد بودن واردات بلکه بر سر میزان واردات است.»

او با اشاره به این خبر افزود: «متأسفانه برخی افراد که منافع خود را در واردات می‌بینند چنین اخباری را برجسته می‌کنند ولی اصل مسئله این است که همه‌ساله چنین فرصتی به واردکنندگان داده می‌شود. بحث ما نیز با دولت بر سر روزهای مجاز بودن واردات نیست، بر سر میزان واردات است. کشور سالانه به ورود حدود 850 هزار تن برنج نیاز دارد و اگر مسئله پر کردن انبارها هم مطرح است، با یک‌میلیون تن واردات، نیاز کشور تأمین می‌شود. بحث ما این است که دولت اجازه واردات بیش از این مقدار را ندهد تا کشاورزان و تولید ملی آسیب نبیند.»

او بابیان این‌که چنین بحث‌هایی بهتر است رسانه‌ای نشود چراکه باعث هرج‌ومرج و گهگاه دل‌نگرانی کشاورزان و دهقانان می‌شود، گفت: «با توجه به اینکه امسال را رهبری سال حمایت از تولید کالای ایرانی نامیده و همچنین افزایش قیمت دلار، دیگر واردات مانند گذشته سودآور نخواهد بود و توقع می‌رود وزارت خانه متولی امور کشاورزان در ایران بتواند از این فرصت استفاده کند و فضای بهتری را برای تولید فراهم کنند.»

روز گذشته یکی از خبرگزاری‌ها گفتگویی با یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی انجام داد که بر اساس آن، این مقام گفته بود: «بنا بر تصمیم مسئولان ارشد دولت، از امروز همه مبادی وارداتی برنج آزادشده و واردکنندگان تنها با رعایت شرایط و ضوابط سازمان استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌توانند نسبت به ورود این محصول استراتژیک از هر یک از مبادی رسمی کشور اقدام کنند.»

او افزود: «واردات برنج تا ۳۱ تیرماه امسال آزاد خواهد بود و تعرفه آن تغییری نخواهد کرد. البته یکی از تفاوت‌های سال جاری نسبت به پارسال این است که شرایط و سختگیری‌های گذشته دیگر وجود ندارد و هرکسی که بتواند استانداردهای دو دستگاه نظارتی مذکور را رعایت کند، می‌تواند در شمار واردکنندگان برنج قرار گیرد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید