Iranian Agriculture News Agency

سرزمین های فتح المبین آماده کشت می شوند

کشت و توسعه در نقطه صفر مرزی و امنیت ملی

اجرای فاز نخست طرح ٥٥٠ هزار هکتاری با ١.٥ میلیارد تومان اعتبار

٣٠ سال پیش مناطق عین خوش، فکه، دشت عباس و... در عملیات فتح المبین آزاد شد و حالا پس از سه دهه، این سرزمین­‌های جنگی با طرح اراضی ٥٥٠ هزار هکتاری آماده کشت و بهره­ برداری می­‌شوند. اینجا نقطه صفر مرزی است جایی که کمتر کسی گمان می­‌کرد روزی این مناطق که پر از مین­‌های جنگی بود، برای زندگی و کشت آماده شود.

کشت و توسعه در نقطه  صفر مرزی و امنیت ملی

٣٠ سال پیش مناطق عین خوش، فکه، دشت عباس و... در عملیات فتح‌المبین آزاد شد و حالا پس از سه دهه، این سرزمین‌های جنگی با طرح اراضی ٥٥٠ هزار هکتاری آماده کشت و بهره‌برداری می‌شوند. اینجا نقطه صفر مرزی است جایی که کمتر کسی گمان می‌کرد روزی این مناطق که پر از مین‌های جنگی بود، برای زندگی و کشت آماده شود.

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری ایانا»، یدالله شمایلی مدیرعامل شرکت جهاد نصر و پیمانکار طرح اراضی ٥٥٠ هزار هکتاری وضعیت کنونی این طرح را چنین شرح می‌دهد: فاز نخست طرح ٥٥٠ هزار هکتاری با ١.٥ میلیارد تومان اعتبار از سال ٩٣ در استان ایلام در حال انجام است. البته حدود ٥٥ هزار هکتار از این اراضی در استان خوزستان قرار دارد.

او اضافه می‌کند: برای احیای حدود ٤٦ هزار هکتار از این اراضی با ٢٥ شرکت پیمانکاری قرارداد منعقد شده که همگی داخلی و بومی هستند. این طرح حداکثر تا پایان تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد.

شمایلی در مورد سیستم‌های‌ آبیاری این طرح می‌گوید: برای این اراضی از شیوه‌های آبیاری نوین استفاده می‌شود. حدود ٦٠ تا ٦٦ درصد آبیاری این طرح از آبیاری تحت فشار استفاده شده است. در تیرماه ٩٧ این اراضی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد تا به نهادها  و تشکل‌های بومی برای کشت محصول تحویل داده شود.

پیمانکار اراضی ٥٥٠ هزار هکتاری در مورد اهمیت این زمین‌ها می‌گوید: با زیر کشت رفتن این زمین‌ها بخش مهمی از بار اشتغال منطقه کاهش پیدا می‌کند. اعتبار این ٤٦هزار هکتار حدود ٨٠٠ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که تا به امروز حدود ٦٠٠ میلیارد تومان آن هزینه شده و باقی‌مانده آن تا پایان طرح اختصاص پیدا می‌کند.

شمایلی در مورد الگوی کشت و گیاهان کشت شده در این مناطق توضیح می‌دهد: الگوی کشت این طرح بسیار اقتصادی بوده و مناسب مناطق کم آب است. بیشتر گیاهان کشت شده در این زمین‌ها گندم، جو، ذرت، کلزا، سویا و... خواهد بود.

او اضافه می‌کند: با وجود کاهش بارش در سال جدید، جای نگرانی وجود ندارد. برای آبیاری این زمین‌ها از آبیاری تلفیقی یعنی آب چاه‌های موجود(چاه جدید حفر نمی‌شود) و از آب سد کرخه استفاده می‌شود. در هر صورت تمام تمهیدات لازم برای پیشبرد این طرح پیش‌بینی شده است. 

مدیر عامل شرکت جهاد نصر می‌گوید: حدود ١٠تا ١٢ هزار هکتار از این اراضی به شیوه سنتی آبیاری می‌شود.

لازم به ذکر است که با توجه به اینکه این منطقه، جزو سرزمین‌های جنگی بوده است، تمامی زمین‌ها برای آماده‌سازی به طور کامل از مین پاک‌سازی شده است.

پدیدآورنده: ساناز بردبار

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید