Iranian Agriculture News Agency

تنها یک چهارم اراضی کشاورزی بیمه هستند

کشاورزان، ناامید از حمایت‌های بیمه‌ای

از دومیلیون هکتار اراضی تحت‌کشت کشور، تنها ۵۰۰هزار هکتار آن تحت‌پوشش بیمه کشاورزی هستند

این روزها سرمای بهاری در حالی سری به نقاط مختلف کشور زده که شکوفه‌های بهاری درختان به بار نشسته‌اند. ناپایداری‌هایی که هر لحظه ممکن است در وضعیت آب‌وهوایی کشور به وجود بیاید، باعث شده تا کشاورزان و باغداران در مراحل مختلف به ثمر رساندن محصولات زراعی و باغیشان بار نگرانی‌های مربوطه را دائما به دوش بکشند. چرا که در هردوره‌ای ممکن است دست‌رنج آنها را قهر طبیعت نابود کند

 کشاورزان، ناامید از حمایت‌های بیمه‌ای

به دنبال حوادث غیرمترقبه طبیعی که ممکن است در بخش کشاورزی رخ دهد، کشاورزان و باغداران باید به فکر راه‌حل منطقی باشند تا بتوانند اثرات چنین حوادثی را در متحمل شدن ضرر و از بین رفتن درآمد معیشتشان کاهش دهند.

باید تاکید کرد نقشی که بیمه‌های کشاورزی بر عهده دارند یکی از مهم ترین بازیگران اصلی سناریوی غم‌انگیز سرمازدگی تولیدات کشاورزی و باغی است. در حالی که بیمه ‌کشاورزی باید همان نقطه امیدی باشد که بعد از وقوع حوادث غیر مترقبه وارد صحنه شود، اما به گفته برخی از فعالان این بخش مدتی است چنین اتفاقی نیافتاده است.

آنها می‌گویند، با وجود اینکه بیمه کشاورزی و باغداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما متاسفانه برخی کشاورزان  به طور جدی  به فکر بیمه‌کردن محصولات کشاورزی و باغی خود در برابر سرمازدگی نیستند.

قطعا یکی از دلایل اصلی این بی‌رغبتی موضوع بدعهدی و تأخیرهای طولانی مسئولان مربوطه درپرداخت غرامت‌هاست. این مساله بسیاری از کشاورزان و باغداران را دچار دلسردی کرده است. یکی از باغداران کشور با گلایه از وضعیت پرداخت‌های نامناسب صندوق بیمه کشاورزی می‌گوید: « پولی که بیمه کشاورزی به ما می‌ده به درد حال و روزمون نمی خوره... حتی همون چندرغاز هم به موقع به دست ما نمی رسه... پارسال وقتی سرما پرتقال‌ها را زد، برای هر هزارمتر فقط 30 هزار تومن خسارت پرداخت شد... در حالی که ما برای هر هزار متر بین دو تا سه میلیون ضرر کردیم... صندوق بیمه کشاورزی نه پرداختاش به موقع اس نه رقمش به درد زندگی ما می‌خوره...»

در اینباره نیازعلی ابراهیمی پاک، عضو هیات مدیره صندوق بیمه کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید: « کشاورزان باید بیمه کشاورزی را به عنوان ضمانت تولید خود در نظر بگیرند. چرا که بیمه کشاورزی در زمینه‌های مختلف و در برابر حوادث غیر مترقبه می‌تواند منبع آرامشی برای کشاورزان و باغداران باشد. در حال حاضر از دومیلیون هکتار اراضی تحت کشت کشور، تنها 500هزار هکتار آن تحت پوشش بیمه کشاورزی هستند.»

او با اشاره به اینکه امسال نیز کشور با تغییرات آب و هوایی و سردی بهاری رو به رو بوده خاطر نشان کرد: « کشاورزان باید به فکر بیمه کردن محصولات خود باشند، چرا که پرداخت غرامت‌های حواث غیرمترقبه در بخش کشاورزی دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد. در تمام سنوات گذشته مبلغ خسارت وارده به کشاورزان پرداخت شده و این موضوع توانسته بخشی از دغدغه مالی آنها را حل کند. »

او می‌گوید: «از بین150 نوع بیمه‌ مختلف کشاورزی بالاترین میزان متقاضی بیمه مربوط به بخش سرمازدگی و خشکسالی بوده. بر این اساس آمارها نشان داده 29درصد بیمه‌ها مربوط به سرمازدگی و 14درصد آنها مربوط به بحران خشکسالی بوده. در طی شش سال گذشته بیمه مربوط به عامل سرما و یخبندان رقم 19 درصد را برای کل محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده است. آمار نشان می‌دهد کل غرامت هایی که در بخش کشاورزی وارده بر اثر حوادث غیرمترقبه به وجود آمده برابر با 1050میلیارد تومان است که تقریبا 800میلیارد آن پرداخت شده و تنها 200 میلیارد آن باقی مانده که در سال جاری حتما پرداخت خواهد شد. از رقم کل اعلام شده در زمینه خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه، 560میلیارد آن مربوط به سرمازدگی باغات بوده است.»

ابراهیمی پاک با اشاره به این که صندوق کشاورزی تنها متعهد است که غرامت کشاورزانی که حق بیمه می‌پردازند را پرداخت نماید ادامه می‌دهد: «صندوق بیمه کشاورزی کشور تنها وظیفه دارد غرامت کشاورزان و باغدارانی که اقدام به پرداخت حق بیمه خود کرده‌اند بپردازد. باقی کشاورزان خسارت دیده باید از طریق ستاد حوادث بحران  اقدام به گرفتن بخشی از خسارت خود کنند که متاسفانه ستاد حوادث بحران کشاورزی چنین کاری را انجام نمی‌دهد. »

این عضو هیات مدیره صندوق بیمه کشاورزی می‌گوید: « میزان درصد پرداخت سهم کشاورزان و همچنین سهم دولت در سال‌های مختلف رقم متفاوتی را در بر می‌گرفته و در حال حاضر طی پنج سال گذشته متوسط این رقم شامل 65درصد سهم دولت و 35 درصد آن سهم کشاورز و باغدار بوده است. در هر حال باید تاکید کرد که بیمه کشاورزی یکی از انواع بیمه‌های حمایتی است و در طی سال‌های گذشته این صندوق چندین برابر دریافتی خود به کشاورزان غرامت پرداخت کرده که این مابه التفاوت توسط دولت پرداخت شده.»

بی مهری دولت نسبت یه صندوق بیمه کشاورزی

بیمه کشاورزی در کشور از جمله برترین‌های جهان به شمار می‌رود چرا که طیف وسیعی از محصولات کشاورزی، باغی، دامی و آبزی را تحت پوشش خود قرار داده است. اما آنچه این بیمه را نسبت به سایر نقاط جهان عقب انداخته، موضوع نبود حمایت‌های لازم دولت از این بخش است.

آمارها نشان می‌دهد در طی دوسال اخیر بیش از 42 درصد از کل بهره‌برداران زراعتی، باغی، دامی و سایر تولیدات زیر بخش‌های مختلف کشاورزی اقدام به بیمه کردن فعالیت و نیز تولیدات خود کرده‌اند.

در حال حاضر فعالیت‌هایی که مشمول بیمه شده‌اند شامل غلات، دانه‌های روغنی، سبزی، صیفی، نباتات صنعتی و علوفه‌ای در بخش زراعت است. همچنین در بخش منابع طبیعی می‌توان به مراتع و طرح‌های آبخیزداری و بیمه جاده‌های جنگلی اشاره کرد. در باغبانی نیز مواردی مانند درختان میوه گرمسیری، نیمه گرمسیری، سردسیری، نیمه سردسیری، مرکبات و همچنین تنه درختان مشمول این بیمه شده‌اند.

گفتنی است دام و طیور و طرح‌های آبزی پروری نیز تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه خسارات سرمای بهاری چند روز گذشته هنوز در حال بررسی است. باید دید که امسال نیز این صندوق به موقع پرداختهای خود را انجام می‌دهد یا کشاورزان و باغداران باز هم مورد بی‌مهری این صندوق قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید