Iranian Agriculture News Agency

افزایش 10 درصدی هزینه‌های تولید

کام صنایع غذایی هم از افزایش دلار تلخ می‌شود

قیمت ارز مبادله‌ای ناگهان از ۳۸۵۰ تومان، ۴۲۰۰ تومان شد

قیمت ارز مبادله‌ای با یک اعلام از سه هزار و 850 تومان به یک‌باره چهار هزار و 200 تومان شد، این یعنی واردات تمامی کالاها حتی کالاهای اساسی، نهاده‌ها، کالاهای سرمایه‌ای و... افزایش حداقل 10 درصدی خواهند داشت. البته در صنایع یا گروه‌های مختلف اقتصاد به‌طور حتم اثر این گرانی فزاینده خواهد بود. یکی از صنایع که به‌طور مستقیم با بخش کشاورزی ارتباط دارد صنایع تبدیلی و غذایی است. این صنایع تمامی مواد اولیه موردنیازشان، شامل ارز مبادله‌ای نمی‌شود و با یک تخمین ساده و سرانگشتی می‌توان تأثیر این افزایش قیمت 10 درصدی را بر قیمت محصولات در بخش صنایع غذایی دید.

کام صنایع غذایی هم از افزایش دلار تلخ می‌شود

شاهرخ ظهیری عضو کانون انجمن‌های صنایع غذایی در مورد گران شدن ارز و تأثیرش بر نهاده‌های کشاورزی معتقد است که این افزایش بسیار مستقیم و افزایشی خواهد بود. او در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید: بارها و بارها گفته شده که اقتصاد نه دستوری است و نه دستور می‌پذیرد، فقط با این دستورها آشفته‌تر و ناامن‌تر می‌شود. الآن در همه سایت‌ها و تابلوهای صرافی می‌نویسند دلار چهار هزار و 200 تومان، اما به‌واقع دلار با این قیمت به دست ما به‌عنوان یک تولیدکننده یا واردکننده مواد اولیه موردنیاز می‌رسد یا نه؟

او اضافه می‌کند: در این بین صنایع غذایی و تبدیلی به دلیل مواجهه با گرانی دلار در دو سمت، یکی نهاده‌های اولیه تولید، یکی مواد موردنیاز برای تولید محصول مثل مواد افزودنی یا خیلی از مواد دیگر که به‌طورقطع به بخش مهمی از این کالاها دلار چهار هزار و 200 تومانی تعلق نمی‌گیرد.

ظهیری با اشاره به اینکه در حال حاضر بازهم دلار صرافی‌ها بیش از چهار هزار و 900 تومان است و به نظر می‌رسد این قیمت بیشتر مورداستفاده قرار بگیرد، توضیح می‌دهد: از این نظر برای تولیدکننده شاید قیمت خرید کالا یا نهاده‌ تفاوت چندانی نکند و کالای نهایی را با افزایش قیمت به بازار عرضه کند اما آشفتگی هزینه بیشتری را به تولید تحمیل می‌کند.

او اضافه می‌کند: وقتی با یک حرف قیمت دلار رسمی و مبادله‌ای از سه هزار و 800 یا سه هزار و 850 تومان به چهار هزار و 200 تومان می‌رسد، همه‌چیز حداقل 10 درصد گران‌تر می‌شود‌ و البته پول ملی و قدرت خرید همه مردم از کشاورز گرفته تا کارمند و شهرنشین کم می‌شود.

این عضو انجمن‌های صنایع غذایی معتقد است هرچند ممکن است در برخی از بخش‌ها این افزایش قیمت با تأخیر همراه باشد، اما گران شدن حتمی است، توضیح می‌دهد: فقط باید دید که بازار و نهادهای نظارتی با این گرانی چه برخوردی می‌کنند و آن را چطور مدیریت می‌کنند. البته این تنها گرانی نیست، افزایش کف دستمزد، افزایش قیمت آب، برق و انرژی، افزایش حمل‌ونقل و... همه چیزهایی است که بر این افزایش قیمت و گرانی افزوده می‌شود. پس به‌طورقطع قیمت کالاها حتی کالاهای اساسی گران‌تر می‌شود فقط درصد و میزان آن‌ها در کالاها متفاوت است.

او اضافه می‌کند: برای مثال در صنعت پروتئینی (گوشت و فرآورده‌ها) که حدود 70 تا 80 درصد مربوط به نهاده‌ها می‌‌شود و نیاز اولیه خانوار است، هم گرانی‌ بیشتر است و هم ممکن است تنش‌ و چالش بیشتری در اقتصاد ایجاد کند. با این همه هنوز به‌طورقطع مشخص نیست که کدام بخش‌ها با چه شیوه و روشی گران‌تر می‌شوند و محاسبه قیمت ارز برایشان چطور خواهد بود.

به نظر می‌رسد محاسبه قیمت و افزایش گرانی ارز در قیمت تمام‌شده کالا نهایی، با توجه به میزان تأثیر مواد اولیه در تولید کالای نهایی، متفاوت است، اما با توجه به روند تولید کالا در بخش کشاورزی افزایش قیمت بیش از 10 درصد در انتظار کالاهای کشاورزی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید